• majken81

Blir GALEN av bilstolsdjungeln...HJÄLP!!!

Sitter här hemma med två småttingar
    Fakta:
    Storebror blir 2 i januari och lillasyster är 7 månader.
    Storebror sitter just nu i en Acta Graco cosmic comfort (en sån med ratt så man justera till sovläge.)
    Lillasyster har ett Brio primo babyskydd.

Nu börjar vi fundera på en ny bilstol till lill-tjejen och är helt vilse
    Stor-killen sover ju fortfarande i bilen ibland och det känns därför skönt att ha kvar hans stol till han, eller finns det andra bra stolar som barnen sover hyffsat i så lillasyster kan överta hans stol?

Ska tilläggas att lillasyster inte är en stor variant, så hon väger INTE 9 kilo än.
    Måste egentligen inte alls byta nu, men min svägerska ska få bebis i mitten av december och jag hade som nästan lovat att vi skulle ha bytt då, så hon kunde ta babyskyddet. Men som sagt INGEN PANIK med att byta alls!

Många frågor, men hoppas att någon kan ge lite feedback och erfarenheter

• Svar på tråden Blir GALEN av bilstolsdjungeln...HJÄLP!!!
  • majken81

Ska tillägga att de rear ut Britax Hi-way på barnens hus där jag bor och hade en fundering kring den, men vill gärna ha åsikter om den i sånt fall  

• Susselur

JA det e svårt...själv har vi Britax two way...den gillar jag starkt men har ju inte heller haft någon annan att jämnföra med...lycka till

• Finesse

Den största stolen är britax two-way.. så jag skulle rekommendera en sådan, eller multi-tech.. Eftersom Aktan inte är bland den största stolen finns ju risken att ni måste köpa en ny stol senare ändå eftersom barn bör sitta bakåtvänd till 5 års åldern..

Aktan är väl godkänd från 0 kg eller vilken är det ni har? Då är det ju inga problem alls om lillasyster tar den stolen.

Annars är hi-way en riktigt bra stol tycker jag.. dock så börjar min dotter snart växa ur den.. men hon blir 3 snart..

Ebba 071228, bebis bf 110216
  • majken81

Men hur är two-wayen att sova i? Tippar inte huvet framåt?

• Ann-Sophie

Kolla även på NTF´s sida, där brukar det finnas massa bra tips!

• tinis77

Two-wayen är ju mer öppen, så den är väl inte jätteskön att sitta och sova i.. Min femåring sover ju inte så ofta i bilen nu, men i somras när vi åkte långt så somnade han till ibland, och då trillade huvudet ner. Men det finns ju nackstöd att köpa, kanske funkar. Annars är ju hi-way en bra stol, men då har ni 2 ganska små stolar och måste kanske köpa ytterliggare en bakåtvänd innan äldsta kan vändas.
     Även om minsta inte är så stor så är det bättre med en bakåtvänd än babyskyddet. Man bör byta när barnet kan sitta, eftersom de sitter något mer säkrare då.

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • Cecci78
    majken81 skrev 2010-11-04 13:35:05 följande:
    Men hur är two-wayen att sova i? Tippar inte huvet framåt?
    om ni har plats i bilen kan man montera two way med klacken under stolen och på så sätt få en bättre lutning, detta kan man göra när barnet är mindre och det är ju mest då de sover i bilen
  • Andrea A

asså är inte two-wayen lite stor för en 7 månaders? har en hi-way till min 7-månaders och är supernöjd. När vi testade two-way så tyckte jag att den verkade för stor för ett sånt litet barn... min 7-månaders är också rätt liten, väger 7 kg. Men som sagt är jag nöjd med Britax hi-way!!

• cicci85
    Andrea A skrev 2010-11-06 22:16:12 följande:
    asså är inte two-wayen lite stor för en 7 månaders? har en hi-way till min 7-månaders och är supernöjd. När vi testade two-way så tyckte jag att den verkade för stor för ett sånt litet barn... min 7-månaders är också rätt liten, väger 7 kg. Men som sagt är jag nöjd med Britax hi-way!!
    Jo, det tycker jag. Men man sätter bebben i cosmicen så tar storasyskonet twowayen
Svar på tråden Blir GALEN av bilstolsdjungeln...HJÄLP!!!