• Barytan

Samordnas journaler?

Skrev i känsliga rummet men måste ställa samma fråga här också:

Om jag går hos en gynekolog, privat ansluten till försäkringskassan, och sen går till Strandkliniken för att få medicin utskrivet, samordnas dessas journaler? Kan läkare nr 1 få reda på att jag går till läkare nr 2 (på Strandkliniken) också?

• Svar på tråden Samordnas journaler?
  • liams mamma07

kan kolla i journaler kan man alltid, men det är stor skillnad om man får. jag kan helt praktiskt gå in och läsa massa detaljer om nära familj och vänner, men jag får inte. jag har själv fått ge godkännande för att information lämnas från akuten till vårdcentralen. all kontakt med andra vårdgivare ska godkännas av patienten, annars får menprövning göras. sen är det klart från situation situation. kommer en patient in med akut bröstsmärta och sökt för det tidigare på annat sjukhus är det klart viktigt med information därifrån...

• JA77
    Barytan skrev 2010-11-03 22:17:06 följande:
    Jag vill få fragmin och prednisolon. Ska fortsätta gå till den gamla läkaren för pergobehandling och jag är jättenöjd med den läkaren, har fått mycket hjälp och jag vill inte byta läkare.

Men jag vill ändå pröva medicinen eftersom jag har haft så många mf. Min läkare vill bara skriva ut trombyl (hjälpte inte senast). Men nu är jag orolig för att jag går bakom ryggen och vill inte att det ska komma fram.
    Jag kan ingenting om fertilitetsbehandling, men som sjuksköterska kan jag säga att det är riskabelt att undanhålla medicinering för en behandlande läkare! Du kan få allvarliga bieffekter då risk finns att läkemedel "krockar". Blodförtunnande medicin är inga leksaker.
  • Snutten
    Barytan skrev 2010-11-03 22:17:06 följande:
    Jag vill få fragmin och prednisolon. Ska fortsätta gå till den gamla läkaren för pergobehandling och jag är jättenöjd med den läkaren, har fått mycket hjälp och jag vill inte byta läkare.

Men jag vill ändå pröva medicinen eftersom jag har haft så många mf. Min läkare vill bara skriva ut trombyl (hjälpte inte senast). Men nu är jag orolig för att jag går bakom ryggen och vill inte att det ska komma fram.
    Det kan blir farligt för dig om du tar fragmin och din läkare inte vet om det. Nu vet inte jag vad du tar för andra mediciner men jag hade inte gått bakom ryggen på gynekologen med det.
  • Barytan
    liams mamma07 skrev 2010-11-03 22:25:40 följande:
    bara av ren nyfikenhet.. varför vill du ha prednisolon??
    Vet att vissa fått det efter upprepade missfall där man inte hittat något vid utredning.
  • liams mamma07

I djurförsök har kortikosteroider visat sig kunna ge upphov till missbildningar av olika slag (gomspalt, skelettmissbildningar). Efter långtidsbehandling har hos djur konstaterats reducerad placenta (moderkaka)- och födelsevikt.
    Från Fass.se när man söker på Prednisolon.
    Varken kortison eller blodförtunnande är några "lätta" mediciner och inget att leka med. Vill inte din läkare som du ska genomgå Pergobehandling hos skriva ut medicinen finns det säkert någon anledning. Är han inte öppen för diskussion?

• JA77
    Barytan skrev 2010-11-03 22:31:36 följande:
    Vet att vissa fått det efter upprepade missfall där man inte hittat något vid utredning.
    "Vissa har fått det" - ja, men var ingen hobbyläkare! Både heparin och kortison är rejäla mediciner som kan ge allvarliga biverkningar!
  • Barytan

Den andra läkaren skriver nog inte ut det heller om det innebär risker. Men jag vill ha en second opinion och vill inte att min läkare ska veta det. Tänker inte ta några mediciner som innebär risker och ska meddela den andra läkaren vilka behandlingar jag får nu.

• liams mamma07

klart du ska få en second opinion om du inte känner dig helt nöjd med första svaret!!! det enda jag menar är att om du får någon medicin av din "andra hands dr." måste du berätta det för din pergobehandlande doktor! han har inget han kan säga om det!

• Barytan

Jag får fundera på hur jag ska berätta det om det blir aktuellt. Jag är mest orolig att det ska komma fram att jag bett om ett andra utlåtande.

• Snutten
    Barytan skrev 2010-11-03 22:50:16 följande:
    Jag får fundera på hur jag ska berätta det om det blir aktuellt. Jag är mest orolig att det ska komma fram att jag bett om ett andra utlåtande.
    Om "den första" läkaren är professionell har hon inget emot att du får en second opinion. 
  • Vilaa

När jag gick på mvc kunde dom se journaler från när jag varit på ett närliggande sjukhus. Tycker det låter lite underligt men minns att dom kunde göra det.

Men jag tycker du ska försöka säga till doktorn att du vill testa dom där medicinerna och om han/hon säger nej så frågar du om hur h*n resonerar och om du inte är nöjd med förklaringen säger du något trevligt i stil med att du inte håller med och vill höra dig för hos en annan läkare. Det blir nog svårt att få en bra vård om du inte är ärlig om vilka mediciner du äter, och så kan dom också krocka som någon annan skrev.

Den läkare jag träffade skrev ut trombyl till mig som jag hoppas fungerar (än så länge verkar det gå framåt) och när jag frågade om hormonmediciner och annat sa han att det inte fanns några riktiga bevis för dom och då sa jag att jag inte höll med honom  och då tyckte han att om jag ville kunde jag förståss få det och testa med, men sen kom vi överens att vi testar med trombyl till en början. Men jag kännde ändå att han lyssnad på mig och var öppen för att ge mer om det inte skulle fungera. Sånt känns bra!

Svar på tråden Samordnas journaler?