• Höstflickan83

Kupevärmare och bilbarnstol

Vi har (tyvärr) inget barn ännu, men jobbar på det och funderar just nu kring hurvida vi ska eller inte ska montera vår kupevärmare på "mittkonsollen" i bilen, dvs på passagerarsidan, i golvnivå på "väggen" i mitten av bilen (i närheten av växelspaken). Det blev kanske en liten konstig förklaring det där, men jag hoppas ni förstår.

Förhoppningsvis ska vi kanske nästa vinter få äran att koppla ur vår airbag fram för att sätta en bilbarnstol där. Jag undrar då, hur har ni andra gjort? Kan kupevärmaren sitta kvar där? Är det någon  brandrisk? Kan plasten på bilbarnstolen smälta? Cirkulerar värmen i bilen?

Alla tips emottages tacksamt då vi är osäkra på om vi ska montera eller låta den stå på golvet. Mer praktiskt (i alla fall just nu) att montera den då man får golvyta för passageraren men det blir ju fula hål om man sedan måste ta bort den.

Tacksam för svar! 

• Svar på tråden Kupevärmare och bilbarnstol
  • Kramig

Vi har i dag hämtat vår nya bil. Volvo v70. Väntar vårt första barn, är i v 27. Kommer inte att ha bilstolen fram trots att airbagen går att koppla ut då den kan ända smälla av vid ev krock. Vet ej om det är till någon hjälp. även om ni sätter den på sidan så kan ni ju ändra er den dagen ni blir fler.

• Joico

Hmm jag har aldrig tänkt på det faktistk. Men det blir ju trots allt väldigt varmt, och värmen kommer nog inte att cirkulera så värst bra när det är nåt ivägen. Så jag skulle nog försöka montera den (eller bara ställa den) på ett annat ställe.

Det där med att krockkudden kan utösa ändå är felaktigt. Det ska vara helt tillförlitligt och det finns ingen dokumenterad olycka med urkopplade krockkuddar.

• Paincake
    http://www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25

Annnan: Jo, en dödsolycka har hänt (1998 i Tyskland) där verkstaden istället för att koppla ur airbag på passagerarsidan, kopplade ur förarsidans. 

Däremot kan man ju anse att risken att en airbag felaktigt löser ut är mycket mindre än att en olycka ska inträffa för att man måste rikta uppmärksamheten till barnet i baksätet medan man kör.   
  • Joico
    Paincake skrev 2010-11-02 22:33:11 följande:
    www.ntf.se/konsument/fraga5325.asp?katid=25

Annnan: Jo, en dödsolycka har hänt (1998 i Tyskland) där verkstaden istället för att koppla ur airbag på passagerarsidan, kopplade ur förarsidans. 

Däremot kan man ju anse att risken att en airbag felaktigt löser ut är mycket mindre än att en olycka ska inträffa för att man måste rikta uppmärksamheten till barnet i baksätet medan man kör.   
    Ja den olyckan är jag mycket väl medveten om. Men jag sa "ingen dokumenterad olycka med urkopplade krockkuddar". Och den krockkudden var ju inte urkopplad!
  • CamillaG78

I vår bil funkade det inte att ha kupévärmaren monterad på sidan och samtidigt ha en bilstol i framsätet. Inte för att bilstolen blev för nära utan för att själva sätet blev för nära. Alternativen var att har värmaren på golvet men då blev efftekten sämre, eller flytta bilstolen till baksätet.

Svar på tråden Kupevärmare och bilbarnstol