• TvåBusar

Varför avliva då det finns köpare???

Varför väljer man att avliva en häst när det finns köpare?
    Hästen i fråga har varit halt i två månader, veterinär bedömer att hältan kommer läka ut med rehab och vård och hästen kommer att fungera som vilken vanlig ridhäst som helst.
    Nuvarade ägarna verkar inte vilja ge honom den tid han behöver utan har bokat avlivning på honom (han är 11 år)
    Gamla ägaren vill nu köpa tillbaka hästen och ge honom den vård och rehab han behöver för att sedan behålla honom.

Varför väljer man då att avliva??? (Får ej ut pengar på försäkringen då han kommer bli frisk med behandling)

Snälla ge mig idéer om hur man tänker!

• Svar på tråden Varför avliva då det finns köpare???
  • thomas59

Kanske du kunde fråga ägaren - låter som hanär ett ufo

• Runawaybride

Usch, vilken tragedi. Vad är ägarens argument?? Om han får bra betalt för hästen av de gamla ägarna borde han väl inte tjäna på att avliva den? Elva år är ju dessutom nästan en hästs bästa ålder, tycker jag i alla fall...då är den lugn men ändå inte riktigt gammal. Om inte medkänsla övertygar honom så kanske pengar gör det. Han kanske helt enkelt vill pressa dem att betala mer.

• Cad 1955

Kanske inte har ekonomi för rehab, och vet att hästen kanske blir såld igen och är rädda för att den ska bli en "vandringspokal" ??

• TvåBusar
    Cad 1955 skrev 2010-10-31 22:37:54 följande:
    Kanske inte har ekonomi för rehab, och vet att hästen kanske blir såld igen och är rädda för att den ska bli en "vandringspokal" ??
    Gamla ägarna ångrar försäljningen av honom och skulle aldrig sälja honom vidare igen (om dom nu hade fått köpa tillbaka honom)
  • Runawaybride

Har de gamla ägarna verkligen förklarat allt detta för den nya ägaren så han verkligen förstår att de menar allvar och att de ska betala osv? De borde slå sig ner och ta ett ordentligt snack om saken och reda ut vad det är ägaren har emot förslaget.

• Cad 1955

Okej, det kanske är osämja med den gamla ägaren?
    Jag försvarar inte avlivning på ngt sett, men har själv en häst som jag heller hade avlivat om jag kom i en sådan sits att jag ej hade haft möjlighet att ha kvar honom.

• ModestyB

Kanske för att nya ägarna är rädda för att hästen i andra händer ska bli bättre än hos dom? Har hört talas om fenomenet bland travhästar som slaktats istället för att säljas och en dressyrhäst som gick samma öde till mötes. Helt sjukt. Jag skulle själv köpa en travare för att ta licens på, enbart en hobbygrej, för kul, hästen skulle användas som ridhäst till 90%. När säljarna hörde att jag ville köra hästen sålde dom inte. Hörde att hästen sedan gått till slakt kort därefter. Verkar inte helt ovanligt.

• TvåBusar
    Runawaybride skrev 2010-10-31 22:47:30 följande:
    Har de gamla ägarna verkligen förklarat allt detta för den nya ägaren så han verkligen förstår att de menar allvar och att de ska betala osv? De borde slå sig ner och ta ett ordentligt snack om saken och reda ut vad det är ägaren har emot förslaget.
    Om det vore så väl att dom ville prata. Ägarna gamla/nya har talats vid och nya skulle prata med sin dotter (ryttaren till hästen) och sedan återkomma. Gamla ägaren har gett ett antal alternativ får köp till fodervärdsavtal.

Gamla ägarna har nu bara fått ett meddelande att det blir avlining utan vidare förkaring för resonemag och tankegångar :(
  • Cad 1955

Ren nyfikenhet: vad är det för skada/hälta?
    Är det ngn häst med speciella egenskaper?

• TvåBusar
    Cad 1955 skrev 2010-10-31 22:54:31 följande:
    Ren nyfikenhet: vad är det för skada/hälta?
    Är det ngn häst med speciella egenskaper?
    lätta pålagring på båda frambenen. Kommer ej kunna hoppas men ridas som vanligt i övrigt enl vet. I övrig inga speciella egenskaper utan gamla ägaren saknar bara sin "gamla" häst som tog en stor del av hennes hjärta, honom mådde riktigt dåligt när hon sålde honom. (Han såldes pga att han då passade bättre för en tävlingsryttare än för en fritidsryttare)
  • Cad 1955

Är du säker på att de inte får ut försäkringspengar på honom?
    Borde man väll få om han är tänkt som tävlingshäst och sporthästförsäkrad?
    I rapporten från vet så finns det ju ingen möjlighet att denne kan skriva att hästen kommer bli fullt frisk om den inte kan användas innom hoppning?
    Sen så de flesta fall (inte alla) är det ju så att har du fått pålagringar så kommer det oftast att fortsätta att växa, även om det tillfälligt stannar upp.
    Försök istället få de nuvarande ägarna att t märka, då får de ju ut försäkringspengarna och kan sälja honom tillbaka till de gamla ägarna.

Svar på tråden Varför avliva då det finns köpare???