• mzetterblad

Tillväxthämning

Hej!
    Jag födde min son i V. 38+1 och han vägde då bara 1760 gram .
    Anledningen till det var en tillväxthämning som upptäcktes runt V. 33 . Fick ligga inne på Neo i 9 dagar, nu är vi hemma över helgen på permis och ska tillbaka imorgon på kontroll och ev utskrivning.

Skulle vilja komma i kontakt med andra föräldrar som fått barn med en tillväxthämning och se hur det går för er. Kanske dela med sig av erfarenheter.

William 070824 & Pyret BF 101101
  • Svar på tråden Tillväxthämning
  • Cocco

M är född i v33+2 och vägde 1450g, Han är ju fortfarande liten men är inte längre så smal.
    anledningen till tillväxthämningen är okänd för oss, flödet i navelsträngen var bra
    Han är 7 månader och väger 6kg. Han vägde 2.8 kg på bf

• Ebba 27 juli

Vi fick en tjej i juni v 35+3 hon togs då ut med kejsarsnitt pga tillväxthämning.  Hon vägde då 2018 g och var ca 42 cm lång.  Hon hade även höftluxation och fick en von rosenskena som hon hade i 12 v. Vi fick vara kvar på neo i två veckor men fick därefter åka hem och har därefter helammat.

Hon har ökat sakta men säker i vikt har inte kunnat ge ersättning då hon vägrat ta flaska men nu väger hon iallafall ca 3800 g och är  4 månader! Hon mår bra nu men det har varit lite jobbigt med kolik och von rosenskena men nu är hon en mycket gladare tjej och höfterna är bra och magen mycket bättre.

Lycka till med din lilla..  

• Kazeer

Båda mina barn har fötts tillväxthämmade.

Första barnet föddes i vecka 36+3 och vägde 2095 g och var 46 cm lång. Han var 8 dygn på neonatal, där han fick ligga på värmebädd, sola och sondmatades. Han är nu 3,5 år och ingen kan se på honom att han var lite för liten, när han föddes.

Andra barnet föddes i vecka 35+3 och vägde 1510 g och var 40 cm lång. Han var inskriven 32 dygn på neonatal och halva den tiden hade vi hemsjukvård. Under tiden vi var på neonatal låg han på värmebädd. Sonden var kvar, när vi åkte hem och han blev utskriven, när den drogs. Han är snart 10 månader och vägde 7,5 kg och var 68 cm lång vid senaste BVC-besöket, som var i förra veckan.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • 8bp

Alla våra barn var tillväxthämmade på grund av havandeskapsförgiftning. 
    Temilia      vecka 35    2020 g
    Matteus     vecka 29    1300 g
    Zacharias vecka 32    1780 g
    Levi    --   vecka 31    1460 g
    Rufus      vecka 34     2385 g
    Tehilla     vecka 30    1224 g
    Alpha       vecka 32    1483 g
    Junior      vecka 29    1026 g

De fick ligga på neo alltifrån 3 dagar till 3 veckor (förutom Matteus av dem som fick ligga hela 3 månader)

Det tog lång tid för en del av dem att komma ikapp. Ena flickan var två år efter sina klasskompisar ända upp på högstadiet. Alla som växt färdigt (de tre äldsta) har blivit kortare än de borde ha blivit genetiskt, men hur mycket som den tidiga födelsen repektive tilväxthämningen påverkar det, vet ingen.
  • Längtar

Hej!
    Jag fick en pojke,Noah december -07.På rutin ultraljudet i vecka 34 upptäckte de att han var tillväxthämmad.Dom sa då att det skulle bli kejsarsnitt direkt,men ctg var bra så jag blev inlagd i en vecka,sen gick jag på flödeskontroller varannan dag.I vecka 38+4 blev jag igångsatt eftersom jag känt mindre med fosterrörelser.Noah föddes 38+6 och vägde 2130gram och var 45cm lång.Han låg på värmebädd,hade dropp och sond.Vi låg på neo 6 dagar.
    Noah har precis nu på 2,5-3 års kontrollen kommit upp i normal på tillväxtkurvan.

• Citronpasta

Vår dotter föddes i början av augusti, 4 veckor för tidigt och hon vägde 1500 gram  när hon kom. Hon växer sakta men säkert och idag vid ca 3 månader väger hon 3500 gram och är 52 cm lång (som en nyfödd "ska" vara alltsåGlad). Utvecklingsmässigt så verkar hon hänga med och utvecklas som hon bör göra, och då inräknat att hon är lite för tidigt född oxå. Vi hoppas att det håller i sig så och att hon fortsätter växa stadigt. Troligen berodde hennes tillväxthämmning på att moderkakan var alldeles för liten och hade dessutom flera infarkter i sig. Hon fick alltså inte den näring hon behövde för att växa till sig mot slutet av graviditeten. Men varför moderkakan var liten och varför det var infarkter i den - det kommer vi nog inte att kunna få reda på enligt läkarna. Ibland tänker jag att det är ett under att hon fixade graviditeten så bra som hon ändå gjorde. Och nu är hon ju här och det är fantastiskt!

Williams mamma - Grattis till er lille! Hur går det för er?

• mzetterblad

Min moderkaka var också väldigt liten, jag har inte fått veta så mycket om det.
    Hoppas få reda på mer på efterkontrollen hos min bm, men troligtvis berodde väl tillväxthämningen på moderkakans storlek att den var så liten.

Idag har vi varit på bvc och nu väger lillen 2080 gram

• Cocco
    Citronpasta skrev 2010-11-03 21:06:33 följande:
    Vår dotter föddes i början av augusti, 4 veckor för tidigt och hon vägde 1500 gram  när hon kom. Hon växer sakta men säkert och idag vid ca 3 månader väger hon 3500 gram och är 52 cm lång (som en nyfödd "ska" vara alltsåGlad). Utvecklingsmässigt så verkar hon hänga med och utvecklas som hon bör göra, och då inräknat att hon är lite för tidigt född oxå. Vi hoppas att det håller i sig så och att hon fortsätter växa stadigt. Troligen berodde hennes tillväxthämmning på att moderkakan var alldeles för liten och hade dessutom flera infarkter i sig. Hon fick alltså inte den näring hon behövde för att växa till sig mot slutet av graviditeten. Men varför moderkakan var liten och varför det var infarkter i den - det kommer vi nog inte att kunna få reda på enligt läkarna. Ibland tänker jag att det är ett under att hon fixade graviditeten så bra som hon ändå gjorde. Och nu är hon ju här och det är fantastiskt!

Williams mamma - Grattis till er lille! Hur går det för er?
    Det är helt otroligt vad de klarar av. M vägde ju väldigt lite för sin ålder men din måste ju ha vägt nästan bara hälften av vad hon skulle vägt vid den tiden.
  • Citronpasta
    Cocco skrev 2010-11-04 13:12:13 följande:
    Det är helt otroligt vad de klarar av. M vägde ju väldigt lite för sin ålder men din måste ju ha vägt nästan bara hälften av vad hon skulle vägt vid den tiden.
    Jo hon låg väl på minus 45% om jag minns rätt. ... Hur pass mycket under kurvan hon är nu vet jag inte men hon följer sin egen kurva bra iaf.  Ska till bvc imorgon så då får vi se om hon gått upp något.
  • mzetterblad

På sista tulet låg vi på -37%
    veckan innan han föddes uppskattades hans vikt till 1900 gram, och han vägde 1760 när han föddes

• Citronpasta

Ni som har lite äldre barn som fötts tillväxthämmade - hur har viktuppgången sett ut för er? Vad jag menar är har den varit stabil typ ökat stadigt eller har era barn någon gång gjort ett språng och ökat mycket på kort tid? Jag undrar lite för som jag förstår det så kan barn som fötts med normal födelsevikt göra viktsprång, men hur det ser ut för tillväxthämmade barn vet jag inte... Vår dotter har hittils ökat med ca 150 gram i veckan sedan hon föddes.

• EmLou

vår kille föddes i vecka 32+0 och vägde 1100g.

Nu är han 9 månader och väger strax över sex kilo....

Får jag fråga om du ammar eller om ni ger ersättning? :)

Grattis till  nytillskottet  :)

• mzetterblad
    EmLou skrev 2010-11-09 20:49:52 följande:
    vår kille föddes i vecka 32+0 och vägde 1100g.

Nu är han 9 månader och väger strax över sex kilo....

Får jag fråga om du ammar eller om ni ger ersättning? :)

Grattis till  nytillskottet  :)
    jag helammar
Svar på tråden Tillväxthämning