• Trinity78

Ni med endometrios som har fått barn

Hur var era graviditeter?

Fick ni några problem som blödningar och/eller havandeskapsförgiftning? Födde ni för tidigt eller gick över tiden? Födde ni vaginellt eller med kejsarsnitt? Jag frågar med anledning av den stora studien som kom förra året som visar på att det är större risk för alla de här sakerna när man har endometrios. Jag är själv gravid i v 20 och vill gärna veta vad jag har att vänta mig.

www.dagensmedicin.se/nyheter/2009/07/02/endometrios-okar-risker-vi/index.xml
    Reproductively challenged
  • Svar på tråden Ni med endometrios som har fått barn
  • dallas

Blödningar i ca 10 veckor V.7-8 till V.17-18, Kanske var det ev tvilling? dom vet inte varför jag hade blödningarna iaf.
    Färsk blödning ca 9 dar före BF, låg inne och sedan kom dottern 7 dar före BF (kanske för att läkaren var där och grejade?) Fick aldrig nån klarhet i varför jag fick en kraftig blödning, Allt gick ju bra iaf-

• Lapsang

inga blödningar utom en pytteliten ljusbrun i v 5.
    ingen havandeskapsförgiftning el andra komplikationer, fick dock en ny endocysta på hö äggstock under graviditeten (eller den var liten innan, växte till sig till citronstor) som sprack precis efter att jag gått tiden ut.
    blev igångsatt 4 dagar efter BF pga den spruckna cystan (de visste inte vad det var som gjorde ont och fick sänkan att rusa i höjden - ville ta det säkra för det osäkra)
    födde med akut snitt pga för intensiva värkar efter igångsättningen - hotande syrebrist för bebisen.

• Hoppas på våren 2011

Har en fråga till alla er som har endometrios och som har fått barn genom IVF.
    Hur länge var ni nedreglerade? Om ni nu var det? Jag frågade detta på min IVF-klinik och fick till svar att det inte behövdes pga att jag fått fram många bra ägg vid tidigare IVF-försök!

• saffe
    Hoppas på våren 2011 skrev 2010-12-30 18:33:09 följande:
    Har en fråga till alla er som har endometrios och som har fått barn genom IVF.
    Hur länge var ni nedreglerade? Om ni nu var det? Jag frågade detta på min IVF-klinik och fick till svar att det inte behövdes pga att jag fått fram många bra ägg vid tidigare IVF-försök!
    www.familjeliv.se/Forum-11-261/m51036674.html

Enligt inlägg nr 1314 i den här tråden så finns det forskning som säger att chanserna ökar att lyckas vid lång nedreglering.
  • Trinity78

Hoppas på våren 2011: Usch, vad ledsen jag blir när jag hört sånt Ivf-läkare ska ha koll på sånt! Forskningen visar att ivf vid endometrios ger bättre resultat om man först nedregleras i 3-6 mån.

Reproductively challenged
  • dallas

Jag skall göra korta protokollet nu när det är dax för syskonförsök, dvs ingen nedreglering alls, börjar ta sprutorna på dag 2 när mensen kommer. Dom bryr sig inte om att man har endometrios verkar det som...

• Hoppas på våren 2011

Vad tråkigt! Man vill ju ändå tro att läkarna vet bäst och att man kan lita på vad dom säger.. Tråkigt!

Dallas: Jag ska också göra det korta protokollet denna gång med ingen nedreglering alls. Eftersom du ska göra syskonförsök förstår jag att du har barn tidigare. Också genom ivf? Nedreglering då?

• dallas
    Hoppas på våren 2011 skrev 2011-01-02 14:49:27 följande:

Vad tråkigt! Man vill ju ändå tro att läkarna vet bäst och att man kan lita på vad dom säger.. Tråkigt!

Dallas: Jag ska också göra det korta protokollet denna gång med ingen nedreglering alls. Eftersom du ska göra syskonförsök förstår jag att du har barn tidigare. Också genom ivf? Nedreglering då?

Japp, en dotter med hjälp av IVF, nedreglering gjorde dom på SU.
  • Flaxmaja

Hej Trinity 78

Fick ni några problem som blödningar och/eller havandeskapsförgiftning? Nej, inga problem Födde ni för tidigt eller gick över tiden? Fødde en dag føre BF Födde ni vaginellt eller med kejsarsnitt? Vaginalt utan kompl

Hej från Flaxmaja
  • MoonlightG
    Hej! Fick små blödningar med mitt tredje barn i vecka 9 och 11. (Då hade jag redan fått diagnosen Endometrios och inte med första och andra barnet)
    Födde i vecka 43 + 0 och blev igångsatt.
    Födde vaginalt.  

Första barnet: Födde vecka 41 + 3 tror jag
    Inga blödningar och vaginal.
    Andra barnet: Vecka 39 + 6
    Inga blödningar och vaginalt. 
  • MirjaN

Jag har endo och är gravid i v 17. Har fått ett par missfall och vi har försökt i 5 år. Lyckades till sist fast alla sa det går inte så glöm att det kommer gå. Wips så blev jag gravid. Men har bruna flytningar och har haft det i ett par dagar. Enligt gyn är det ingen fara. Skall däremot komma in om jag blöder rött. För brunt innebär gammalt blod. Har haft svåra smärtor innan graviditeten. Nu har jag lite ont längst ner i magen, tror det växer så det knakar där inne.

• Ylvamarie

MirjaN: Jag har också endo och är gravid i v 16. Har haft bruna flytningar i tre veckor nu. I början kom det endast pyttelite och med flera dagars mellanrum, nu på sistone har flytningarna blivit tätare och rikligare (fast ändå inte mycket). Har varit på UL och tack och lov såg allt bra ut med bebisen och moderkakan. Läkaren visste inte var flytningarna kom ifrån. Har du fått mer information av din läkare? Sade hon/han något om att det kan ha att göra med endon? Jag fick tyvärr ingen information, läkaren sade inte ens att det var ofarligt, utan visste helt enkelt inte vad hon skulle säga. Ska avvakta och komma tillbaka om en vecka ifall det fortsätter.

• MirjaN

Ingen information överhuvudtaget. Ja det är väl vi som har känsliga underliv

Ja man blir orolig. Men man hoppas att de vet vad de snackar om. Skönt att inte vara ensam i detta

• Ylvamarie

Precis!

MirjaN skrev 2015-09-18 13:59:48 följande:

Ingen information överhuvudtaget. Ja det är väl vi som har känsliga underliv

Ja man blir orolig. Men man hoppas att de vet vad de snackar om. Skönt att inte vara ensam i detta

Känsliga underliv, precis :)! Och ja, skönt att inte vara ensam i det. Det är så sällan man läser om dem som har haft flytningar efter första trimestern, och dessutom endo.

Sade de att du fick komma in på UL/VUL om det skulle fortsätta? Jag tror förresten att jag ser en koppling mellan flytningarna och dagarna som jag har ansträngt mig mera (promenerat mycket, stressat på jobbet osv.). Får flytningarna alltid på kvällen också. Men vad vet jag. Hur är det för dig med det?
  • MirjaN

Jag skall in på mitt vanliga UL den 1 okt. Nej jag skulle bara komma in om jag blödde rött och fick jätte ont i magen. Okej det har jag inte tänkt på. Har ett stressigt jobb och blir ofta arg. Men det skall jag också hålla koll på. Tyvärr vet inte så många om endo, men ändå har så många det.

• Ylvamarie

Hur har det gått för dig, MirjaN? Hoppas att det inte blev några fler flytningar. Jag är också jättestressad på jobbet så det kanske verkligen hänger ihop.

Svar på tråden Ni med endometrios som har fått barn