• spöke

Spökes namn(t)råd

Jag får många frågor om namn här på FL (varje dag), vilket jag så klart tycker är jätteroligt. Glad Den här tråden är ett sätt att öka min tillgänglighet och göra det enklare för alla där ute som går runt med frågor och funderingar om namn och namnbruk (men inte riktigt vågar inboxa). Jag vet så klart inte allt, men i min bokhylla trängs mängder av namnböcker som jag gärna slår i.

Jag svarar på alla typer av namnfrågor (trender, betydelser, ursprung, regler) och kommer gärna med tips och råd när det gäller namnval (hur man kan matcha namn på olika sätt, hur man kommer igång med namnletandet, hur och var man hittar det ’rätta’ namnet). Både allmänna och mer specifika frågor är välkomna. Solig

Lite om mig:
    Jag är obotlig namnnörd sedan barnsben. Har samlat på namn i snart 25 år. Jag är språkvetare/lingvist och har även läst en del om namnbruk på universitetet.  

I min presentation under ”Länkar” har jag samlat mina favoritsajter om namn. Titta gärna in där. http://www.familjeliv.se/Hem/spoke/lankar.php

Vill du inte ställa din fråga här i tråden så får du gärna inboxa mig.

Spöke 

• Svar på tråden Spökes namn(t)råd
  • Saralill

Hej! 

nu har vår lilla bebis kommit och vi har så svårt att bestämma oss för namn.

Märtha och Edith heter systrarna och just nu väljer vi på Siri, Doris och Mildred.
    men har fastnat helt.

Har du fler förslag? 

vilket tycker du passar bäst av dem vi har.

• trollhona
    Saralill skrev 2024-01-20 22:52:00 följande:

Hej! 

Märtha och Edith heter systrarna och just nu väljer vi på Siri, Doris och Mildred.
    men har fastnat helt.

Har du fler förslag? 

Mathilda
  • Saralill

Ja Mathilda är fint men finns i barnens kompiskretsar och även hos kompisars barn

• trollhona
    Saralill skrev 2024-01-21 09:11:25 följande:

Ja Mathilda är fint men finns i barnens kompiskretsar och även hos kompisars barn

Dorothea
  • Blue Waffle
    Saralill skrev 2024-01-20 22:52:00 följande:

Hej! 

men har fastnat helt.

Har du fler förslag? 

Doris och Signe
  • spöke

Hej alla! Tack för de frågor jag fått medan jag tog en lång paus från FL. (Antar att de inte är aktuella längre.) Skriv gärna om ni har några frågor. :)

• Anonym (Hanna)

Hej!

Rut och Albert ska få ett småsyskon, vi vet inte kön. Det står helt still på namnfronten, särskilt vad gäller pojknamn men tar gärna emot förslag på både och! 

• trollhona
    Anonym (Hanna) skrev 2025-02-22 06:29:22 följande:

Hej!

Rut och Albert ska få ett småsyskon, vi vet inte kön. Det står helt still på namnfronten, särskilt vad gäller pojknamn men tar gärna emot förslag på både och! 

Edith eller Birgit som flicknamn
    Kurt, Knut, Herbert, alternativt Tore eller Tord till pojke
  • spöke
    Anonym (Hanna) skrev 2025-02-22 06:29:22 följande:

Hej!

Jag tycker det är fint att återanvända bokstäver från syskonens namn men sedan flytta runt dem lite. Låter bra ihop, men blir inte för lika.

R och T:
    --> Ester/Esther, Marta, Greta, Kerstin
    --> Artur/Arthur

R:
    --> Vera, Elvira, Flora, Iris, Nora, Doris, Dagmar, Irma, Klara, Karla, Rakel
    --> Edvard, Edgar, Bruno, Georg, Erik, Frank, Frans, Ivar, Nore, Konrad, Karl

T:
    --> Beata, Tekla, Tea/Thea, Etel/Ethel
    --> Otto, Vilgot, Malte

Man kan också leka med olika stavelselängder ... ett (Rut) + två (Albert) + tre:
    --> Adela, Lilian, Fredrika, Gustava, Elida
    --> Ossian, Adrian, Fabian

Och här kommer några andra "random" som kanske kan passa. (Rut och Albert har ju ingen gemensam etymologi att ta hänsyn till, så här kan ni vara väldigt fria i valet till barn nummer tre.) 
    --> Edla, Elna, Elsy/Elsie, Hilma, Ebba
    --> Ebbe, Evald
  • Anonym (Dane)

Såg en tv-serie för de sa några namn som gjorde att någon i serien direkt förstod att de var danskar, nu var det namn som lika gärna skulle kunna vara svenska. I stil med Alma, ingrid.

Jag började då fundera om det finns namn som man direkt förstår att den personen härstammar från Danmark?

• Anonym (Dane)
    Anonym (Dane) skrev 2025-02-28 16:31:32 följande:

Såg en tv-serie för de sa några namn som gjorde att någon i serien direkt förstod att de var danskar, nu var det namn som lika gärna skulle kunna vara svenska. I stil med Alma, ingrid.

Jag började då fundera om det finns namn som man direkt förstår att den personen härstammar från Danmark?

*där de sa
  • Anonym (Saija)

Det finns år då inga barn döps till Åsa. Vilket är tråkigt, väldigt fint namn.

• spöke
    Anonym (Dane) skrev 2025-02-28 16:31:32 följande:

Eftersom vi är nära varandra språkligt, kulturellt och geografiskt så delar vi namnbruket. När det gäller kvinnonamn slutar de danska ofta på e, då våra slutar på a, t.ex. Line och Malene. (Det gör iofs många norska namn också.)

Spontant känner jag en väldigt dansk vibe kring dessa namn:
    Preben, Mads, Mikkel, Morten, Søren, Torben, Flemming, Klaus
    Dorthe, Ditte, Helle, Rikke, Pernille
  • spöke
    Anonym (Saija) skrev 2025-02-28 18:59:10 följande:

Det finns år då inga barn döps till Åsa. Vilket är tråkigt, väldigt fint namn.

Ett namns popularitet brukar gå i cykler om cirka nittio år (tre generationer). Man ger ofta inte sitt barn namn ur sin egen eller sina föräldrars generation, utan från tidigare generationer. Det är alltså inte dags för Åsas comeback ännu. Vi får vänta en eller två generationer till.

Tror också att många är lite rädda för namn som börjar på Å, Ä, Ö. De funkar inte så bra internationellt (och man får konstiga e-postadresser).
Svar på tråden Spökes namn(t)råd