• Solkattan

1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?

Hej!
    Har en väldigt aktiv son  (14 mån) som är ÖVERALLT. När jag kommer hem ifrån jobbet så är det fullt ös. Ibland ha vi "tur" o sonen somnar runt åtta tiden. Men oftast så håller han låda fram till klockan 21.30-22.00. Ju tröttare han blir dessto mer våghalsig. har vi inte stängt dörren tex till toaletten så springer han in dit och klänger sig upp på toalettstolen o ställer sig på toastolen o spolar. Sen försöker han kasta sig upp på handfaten med risk att han missar o slår i hakan. Gråt o tårar...
    Han drar fram stolar och klättrar upp. Gärna vidare upp på bordet o försöka dra ner taklampan. Alltså han är en riktig "klätterapa". Vi turas om i omgångar att jaga runt sonen i huset. Att vi båda två kan sitta ner i 10 min o se på nyheterna finns inte riktigt.
    Hur har Ni andra det efter jobbet när ni kommer hem? NÄR kommer vi slippa jaga runt sonen och passa på honom varje sekund? ( alltså när kommer han begripa att det är farligt att göra visa saker?).
    Skriv gärna o berätta hur era kvällar är eller har varit med klätterapsbarn... :)

• Svar på tråden 1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?
  • lightfish

Hur många gånger sover han om dagen? Vår son orkar inte vara så där aktiv så länge längre eftersom han sover en gång numera och det är på förskolan.

• Desmonda

Ha ha, vad skönt att höra att det finns fler än mina barn som gör så!!! =) Det kunde lika gärna varit min minsting som du beskriver! Storebror var väl något lugnare, tror han fick LITE mer "vett" runt två - två och ett halvt års ålder. I alla fall så att han kanske inte gjorde om samma saker om och om igen trots att han slog sig illa varje gång. Annars är det fortfarande fullt ös. ;) Försöker köra lite nervarvning i form av att släcka ner, tala dämpat och inget bus eller stoj (så gott det nu går). =)

• Desmonda

Min son sover också en gång om dagen och går på förskolan, men han orkar hålla igång ändå....

• Tjollabolla

Min son var oxå sån i den åldern, fast det är väl ändå helt normalt för en 14 månaders? klättra och testa är ju deras liv!
    Dock så borde han ju vara trött på kvällen om han bara sover en gång på dagen?

♥ Milo 22/2 2007 ♥ Lia 12/2 2010 ♥ milosblogg.blogspot.com
  • Desmonda

Olika barn har nog olika sömnbehov. Min yngste har väldigt litet sömnbehov, men så länge de utvecklas som de ska är det tydligen lugnt enligt vår barnläkare. Däremot kan det vara lite jobbigt för övriga familjen när man inte får sova tillräckligt... ;) 

• Solkattan

Jo, det kan ju vara detta med sömnen på dagen som gör att han orkar hålla på hela kvällarna...
    Fast han kan vara "total" även de dagar som han bara sovit ca en timma på dagen.
    Jagar ni andra också runt era barn..? Vi har verkligen barnsäkrat hemmet. Skruvar fast bokhyllor o tömt de nedersta planen på fina böcker. Inga blommor i fönstren ( endast föremål som tål att rivas ner i golvet). Men man kan ju inte ta bort alla stolar och bord. Ställer in stolarna längs bordet men lillkillen har ju lyckats med att dra ut dem nu...
    Försöker stänga dörrarna i huset så lillkillen bara får rumstrera i kök/vardagsrum/sitt rum samt hallen. Gunghästen som vi fick för en knapp månad sen har han härron veckan kommit på att man ska stå på o gunga... ( helt livsfarligt). Han klänger sig upp i soffan o bara springer .. faller turligen (oftast) innåt och klänger så vidare upp på soffryggen. Har några gånger klängt över... ( aj aj). Han flyttar runt möbler. Stereobänken, sin matstol osv. Ibland så "orkar" jag inget annat än att bara sätta mig ner i 2 min o bara stirra på honom... "hur sjutton orkar han?!".
    Hoppas all denna aktivitet/ork kan mynna ut i något "gott" i framtiden... :)

• lightfish
    Solkattan skrev 2010-10-28 14:06:01 följande:
    Jo, det kan ju vara detta med sömnen på dagen som gör att han orkar hålla på hela kvällarna...
    Fast han kan vara "total" även de dagar som han bara sovit ca en timma på dagen.
    Jagar ni andra också runt era barn..? Vi har verkligen barnsäkrat hemmet. Skruvar fast bokhyllor o tömt de nedersta planen på fina böcker. Inga blommor i fönstren ( endast föremål som tål att rivas ner i golvet). Men man kan ju inte ta bort alla stolar och bord. Ställer in stolarna längs bordet men lillkillen har ju lyckats med att dra ut dem nu...
    Försöker stänga dörrarna i huset så lillkillen bara får rumstrera i kök/vardagsrum/sitt rum samt hallen. Gunghästen som vi fick för en knapp månad sen har han härron veckan kommit på att man ska stå på o gunga... ( helt livsfarligt). Han klänger sig upp i soffan o bara springer .. faller turligen (oftast) innåt och klänger så vidare upp på soffryggen. Har några gånger klängt över... ( aj aj). Han flyttar runt möbler. Stereobänken, sin matstol osv. Ibland så "orkar" jag inget annat än att bara sätta mig ner i 2 min o bara stirra på honom... "hur sjutton orkar han?!".
    Hoppas all denna aktivitet/ork kan mynna ut i något "gott" i framtiden... :)
    Låter som sonen här hemma .
  • Daisie

Vår kille är också väldigt klättrig. Fungerar dock ganska bra sen han började på dagis och aktiverar sig mer på dagarna. Nu kring 20 månader så har han också börjat intressera sig för att bygga med Duplo-Lego vilket gör att han kan sitta stilla en stund, samt att titta på Saltkråkan. Skönt när man börjar kunna hitta lite lugnare lekar.

Hjälper de dom dagar ni ser att han fått göra av med mycket spring, t.ex att ni varit ute mycket? Det tycker jag är ett bra botemedel mot de värsta myrorna. Låter jobbigt att han somnar så sent, är han ändå vaken tidigt på morgonen? Det kan inte i så fall vara så att han nästan blir speedad för att han är övertrött? I så fall kanske det behövs några griskvällar för att hitta nya rutiner som hjälper honom somna tidigare så han får längre sammanhängande sömn? Nu vet jag inte vad ni prövat, men jag skulle i alla fall börja lägga honom samma tid varje kväll, oavsett när han sen somnar. Att man turas om och nästan byter av varandra, men att man inte låter honom komma upp och busa upp sig och klättra mer. Då är det sängen som gäller. Även om han ställer sig upp hundra gånger och man får ha gigantiskt tålamod så kan det kanske löna sig i längden...

Det där med att ha en lugn stund medan skruttarna är vakna känns då i alla fall långt bort för min del, än är det passning som gäller under vaken tid... Lycka till!

• sannasnyaliv

Min dotter är precis likadan! Man fårbju hjärtklappning när man går ut i köket o hon står upp på mat bordet.. de finns inget som inte hon klättrat på de är sjukt jobbigt att inte glömma stänga dörrar eller lämna minsta grej någonstans utan att hon klättrar upp o tar sakerna! I tvrummet har hon en fåtölj eller soffan att sitta på lite säkert men bordet är favorit platsen vet inte hur många ggr jag kommit in o hon ligger på bordet o tittar på disney jr.. hemskt jobbigt!

Svar på tråden 1 åring som springer o klättrar... kvällsrutiner..?