• carolina36

Vad beror det på?

Hur kommer det sig att embryodonation är så mkt billigare än äggdonation? Verkar ju vara stor skillnad... Är chanserna så mkt mindre eller vad beror det på? Någon som blivit gravid genom embryodonation?

Ni som som gjort embryodonation, berätta gärna om era erfarenheter, vilken klinik?

Jätte tacksam för svar!

• Svar på tråden Vad beror det på?
  • Bling1975

Nu har jag inte gjort det själv men jag kan i alla fall svara på prisskillnaden.

Vid äggdonation används färska ägg som en utvald donator producerar bara för dig. Det kostar givetvis en del med behandlingen för henne och om du gör det utomlands så även ersättning för äggen. Du får även alla ägg och kan spara ev fina som blir över i frysen för ytterligare försök. Men det finns inga garantier att du får flera fina embryon utan det kan bli väldigt olika.

Vid embryodonation så "adopterar" du ett överblivet embryo som ligger i frysen från ett par som redan har fått de barn de önskar. Det brukar bara innebära ett återförande och i många länder (beroende på tekniken) så har frysåterföranden något lägre chans att lyckas. Men största anledningen till att det är billigare är att det inte görs någon IVF stimulering bara för dig och oftast doneras de här embryona utan krav på ersättning från paret då de själva har lidit av ofrivillig barnlöshet.

Stitch längtar efter Lilo
  • carolina36

Tack för ditt svar! Glad

Skulle bli otroligt tacksam om även ni som gjort embryodonation ville dela med er av erfarneheter kring detta.

• Thi 08

Nja egentligen beror ju prisskillnaden på att ingen av er kommer att vara biologisk föräldrar, vilket är ngt de sllra flesta önskar. Embryoadoption kan innebära att sk proffessionella donatorer ligger bakom och att man kan adoptera dessa emryon om man inte ser det som viktigt att vara genetisk förälder till barnet. Förälder är man ju alltid, men ja du förstår nog vad jag menar. I de flesta fall tar man emot antingen sperma eller ägg från donator. Vid emryoadoption båda delarna, därav är det billigare (tror jag). Inte lika stor efterfrågan på båda delarna. Är det så att säga "bara" fel på mannen finns betydligt enklare alternativ. Insemination med donerad sperma exempelvis och antagligen beger man sig inte längre än till danmark för att göra liknande behandling.

Svar på tråden Vad beror det på?