Flisan86 skrev 2010-11-25 15:04:14 följande:
Nja, kliniker som inte är eller är i nära samarbete med ett av universitetssjukhusen får inte syssla med donationsverksamhet, vilket det ju på sätt och vis är om de skriver ut mediciner för donation utomlands?
Jag vet flera som donerat till en släkting eller haft en släkting med sig som donator vid ÄD i Finland eller Riga, minns ej vilket... hoppas de ser den här tråden och vill dela lite information.
Så NÅGON klinik måste det ju finnas som gör det...?
Ja, i Estland och Polen kan man så vitt jag vet använda sig av sperma- och äggdonation samtidigt, och då ha med sig en egen donator (läst om ngt tjejpar som ville ha ena tjejens embryo i den andra tjejen).
Och ja, det låter ju i och för sig rimligt med att det finns någon form av riktlinje kring förberedelse inför donation, eftersom donationen i Sverige i sig är så reglerad! Men jag antar att det är lätt att kringgå eftersom man (i alla fall som del av ett par, singlar har väl lite svårare att hitta en välvilligt inställd gynekolog) utan kan få hjälp i Sverige med förberedelser inför IVF utomlands.
Var har du donerat någonstans? *nyfiken*