• kan

Vilken stol??

Jag blir snart gråhårig av att läsa om alla stolar, vilken ska man ta?
    Här vart jag bor finns det bara två olika märken på stolar antingen Akta Graco eller besafe.
    Efter att jag läst många inlägg och min egna (tillfälliga) magkänsla så är jag intresserad av en britax multi tech, men problemet är att jag inte kan prova den i min bil (volvo v50) och om min lilla dotter kan sitta i den.
    Så va gör man då?? Någon som har en v50 och vet om man kan ha en sådan stol i dom?

Eller är det någon som har några synpunkter på Akta Gracos cosmic comfort, för och nackdelar.
    Det börjar bli panik med en ny stol nu

• Svar på tråden Vilken stol??
  • Mamman till två

Jag tycker du gör helt rätt i som tänker på en Britax.
    Multi tech är en av de största stolarna på marknaden & din dotter kan sitta bakåtvänd längre i den än vad hon kan i t.ex. Aktas cosmic comfort.

Besafe är en jättebra stol men den går bort för mig p.g.a. att maxvikten är 18 kg jämfört med Multi techs 25 kg.

Aktas stolar är ju också bra stolar men jag tycker storleken, sidkollisionsskydden samt nackstödet är mycket bättre på Britax stolar. Somnar min lille i sin Multi tech faller t.ex. inte huvudet framåt tack vare nackstödet.

Problemet skulle ju kunna vara att ni har en ganska liten bil & Multi tech är en stor stol. Vi har en Skoda Fabia - ungefär samma storlek som V50 & Britax-stolen sitter helt klart bäst på passagerarsidan i framsätet . Går även att montera i baksätet. Då blir det dock trångt i framsätet & endast en av de övriga två platserna bak går att uttnyttja.

Kan ni inte åka lite längre för att prova stolen i bilen alt. leta reda på någon som har en Multi tech som ni kan få låna & provmontera. Stolen är ju en stor investering för ert barns säkerhet i flera år framöver så det kan ju vara värt lite extra besvär.

Lycka till!

• cicci85

Håller med om att ni gör rätt som väljer Britax Har använt multi-techen i v50, stolen sitter jättebra, men man får det väldigt trångt i fram. Jag hade alltså stolen monterad bakom passagerarsätet. I mitten fick den inte plats.

Cosmic är ju en väldigt liten stol som tar väldigt stor plats när den ska monteras med klacken utanför sätet.

• kan

Tack för svaren. Det lutar åt en multi tech, får bli lite trångt i bilen det är ju ändå dotterns säkerhet i första hand. Hon är 9månader nu, hur går det att sitta i den när den är så rak och inte går att luta bak??
    Tittade lite på hi-way den verkar ju bra men den har ju inget nackstöd? Va tycker nï som har den??

• Ejka

Vi hade v50 innan, och båda barnen satt då i Britax highway, vet inte hur stor skillnaden är på de olika modellerna. Dock så var det trångt mellan stol och bilens tak när vi skulle få in barnen. Mina barn var 1år innan vi bytade till större bil.

Svar på tråden Vilken stol??