• MiaAnnette

Hade ditt barn gulsot?

Vi har fått en dotter (v 36+0) för 2 dygn sedan... 3065 g och 49 cm... Hon har blivit lätt gul om näsan och hennes Bilirubinvärde låg nu på 177. Hur gick det med era barn som var gula, vilka värden hade dem och hur länge stannade ni på BB?

★(¯`°?.¸ ღ♥ Emmis Memmis ♥ღ¸.?°¯)★ www.kardemummagumman.se ♥ღ¸.?°¯)★
  • Svar på tråden Hade ditt barn gulsot?
  • Birgitta2

Min son föddes på sommaren, han hade gulsot. Jag tror vi var där i 3 dagar. Gulsoten gick bort av sig själv efter några veckor. Som inlägg nr två säger, så fick han sola.

• Kazeer

Första barnet föddes i vecka 36+3 och han var åtta dygn på neonatal och solade i tre dygn.

Andra barnet som föddes i vecka 35+3 behövde inte sola alls (men var inskriven på neonatal i en månad).

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Cocco

Kommer inte ihåg vilka värden M hade men det var ganska högt och han fick nog sola lite drygt två dygn.
    Vi fuskade en del och hade honom mycket hos oss vilket gjorde att den faktiska soltiden blev lite kortare.

• Diablo

Min dotter är född i v. 33. och hon fick gulsot. Hon fick sola en del. Svårt att säga hur mycket då man inte är på neonatal hela tiden. Men hon blev utskriven efter tre veckor.

Har man tur behöver man inget vett!
  • pojkens

sonen kom v.37 och hade gulsot. vi skickades hem efter 2 dagar för de trodde det skulle gå över. Men då han inte fick tillräckligt med mjölk från mig plus att det var i mörkaste december så blev han bara gulare och tröttare. Så när vi åkte in när han var 4 dagar var han superdålig och var på gränsen till blodtransfusion, men som tur var räckte det med solning i 2 dygn. Usch, jag tyckte det var superjobbigt men sen blev han ju bra igen :) 

• saltflingan

Sonen är född i v 36+3 och han var gul länge. Men han låg hela tiden under gränsen för när man behöver sola, men som sagt han var nog gul i över en månad. BVC nojjade sig så vi fick åka in till neo med honom, där det naturligtvis visade sig att han låg under kurvan. De tyckte precis som jag att bvc skulle ha mer is i magen, de nojjade även över hans vikt och hestvägde honom konstant. Jag oroade mig inte, med lite sund förnuft kommer man långt.

Har aldrig hört att man skulle behöva ligga kvar för gulsot. Om inget annat så får man ju låna med sig grejerna från neohemvård. 

• Suna75

Min dotter föddes i vecka 34 och hade gulsot, mycket höga värden sa dom på sjukhuset, men vi fick fara hem efter 5 dagar och fara och ta prover i ca: 1 veckas tid, hon behövde aldrig sola.

• MiaAnnette

Dottern värden ökade till 273 för att 2 dagar senare sjunka till 177, nu ökar hon fint i vikt och vi har ingen mer billicheck bokad.. men hon är fortfarande lite gul i ansiktet!

★(¯`°?.¸ ღ♥ Emmis Memmis ♥ღ¸.?°¯)★ www.kardemummagumman.se ♥ღ¸.?°¯)★
  • Magnhell

Sonen förlöstes med kejsarsnitt i vecka 33+0 ingen gulsot, är ganska ovanligt att inte få det när man är född så tidigt sa de på neonatal..

• SaJo81

mina pojkar födda v30+1 låg på 190 och 210 i bilirubinvärden när dom var ett par dygn gamla, dom solade i 2 dygn sen var det klart=) men vi låg ju självklart kvar på neo ett tag till efter det eftersom dom bara vägde 1580gr o 1280gr när dom föddes.....4veckor sammanlagt innan vi fick komma hem=)

.❤¸¸.?*¨*?Tristan & Anakin?*¨*?.¸¸❤.
  • cloudberry79

Sonen är född i vecka 28 och det är mer regel än undantag att så små prematurer måste sola något dygn. Vidar solade fyra dygn, som mest med tre sollampor, sedan hade han tillräckligt låga värden, men jag kommer inte ihåg värdena.

If you love me - please don't feed me!
  • gosnosens mamma

Vår lille född vecka 26+5 solade i x antal dagar. Han hade mycket gulsot och fick ha extra lampor!  Värdena har jag ingen aning om, det var så mycket annat som var mer akut som vi oroade oss för!

• Little Mrs Li

Vår lilla A föddes i v 30 + 1. Hon slapp sola, värdet låg högt men inte över gränsen för solning,det gick ner av sig själv.

• Sarah84

Båda barnen va gula.
    Dottern född i vecka 37 slapp sola
    Sonen född i vecka 36 fick sola. Han låg precis över gränsen.

*Agnes 2007-05-14 * Gustav 2009-08-19*
  • Jessis

Min minsta är född sju veckor för tidigt och fick sola vid tre-fyra tillfällen minns jag.

Nu var det så att hon var slö, åkte på en tarminfektion och hade dåligt Hb (blodvärde) så vi blev kvar på sjukhus i 4 veckor. Ingen aning om hur det blivit om inte allt det andra också skett.

• FamÅsling

Min son föddes i vecka 36+4 och vägde då 2660g, han fick sola från och till i 2½ vecka. Solade ca 90h under som veckorna!

Markus 081219
  • Terese77

Vår lilla kille dubbelsolade massor med gånger, han hade 250 som solgräns och låg alltså över det flera gånger. De tror att han har en blodsjukdom som gjort att de "tillåtit" ett så högt värde. Han hade väldigt lågt Hb också, låg på 71 i flera veckor men nu har det ordnat till sig :)

Svar på tråden Hade ditt barn gulsot?