När tog ni bort knappen?
Hej
Som rubriken säger så undrar jag kort och gott hur gamla era barn var när de kunde äta själva och knappen togs bort?
Hej
Som rubriken säger så undrar jag kort och gott hur gamla era barn var när de kunde äta själva och knappen togs bort?
Knapp? Min flicka var sondmatad. Född i v 31 + 6 och vi tog bort sonden när hon var Bf -4 veckor, dvs v 36.
Varför ha knapp? Dom flesta prematurer sondmatas väl? ja såklart det är olika men knapp känns lite onöding om det är små barn vi snackar om=)
Alla barn börjar inte äta bara för att det närmar sig bf. När barnet blir lite större så kanske det inte vill ha en sondslang i näsan plus att sondslangen kan störa ganska mycket... Då är ju en knapp mycket bättre!
Hej Oliver är nu 3 år och får fortfarande ca 500ml i sin KNAPP. läk sa till oss att prematura barn som får KNAPP brukar ha den länge och vi kunde räkna med att den togs bort inför skolstart. Vår läk vill att han ska ha varit utan tillmatning ca ett år när dom tar bort den. Oliver har en hel del mediciner som ges i KNAPPen.
Nu kan Oliver matar sig själv med spruta nu så matpumpen ligger nerpackad, det underlättar mycket.
Nelia har ju knapp och hon är 3 år i december. Lilja har sluppit knapp och äter bra.
En släkting till oss hade knapp fram till 12/13 ungefär. Han skulle åka på semester med familjen och ville inte gå på badstrande med knapp. Han började förståeligt nog bli lite medveten om sitt yttre. Då frågade han läkaren om vad som skulle krävas av honom för att bli av med knappen och läkaren förklarade att han skulle äta såpass mycket genom munnen i ett par tre veckor och ändå hålla vikten. Tills dess hade han kanske ätit en köttbulle och en halv potatis. Sagt och gjort. Han klarade detta med stark vilja och kunde ta bort knappen inför semestern.
Låter kanske hemskt att det kan ta sådan lång tid men jag tycker att den här historien ändå är hoppfull. Det kommer en dag...
Tack för svar.
Min tjej fyllde 3 år nu i veckan och hon äter max några skedar yoghurt, och då bara när hon är på förskolan. Hon dricker lite vatten också men mer än så är det inte. Hon tar in mat i munnen men tuggar oftast bara en gång och spottar sedan ut igen.
Allt går ju i vågor och just nu är det en tung period och då vill man ju det omöjliga; att få ett slutdatum på eländet. Hon är förkyld nu också och kräks mer än vanligt. Har precis sanerat hela hallen inkl. ytterdörren...
Emmy, hur går det för Nelia? Äter hon någonting själv än?
Hoppas verkligen att hon blir av med knapp och jejunostomi innan 12, men man kan ju alltid hoppas att hon i annat fal skulle sköta sin mat själv då och inte kräkas!
Jag menade såklar att min tjej skulle bli av med jejunostomin