• tristania

Piercing på 15 åring?

På dom flesta studios får en 15 åring pierca sej - med förälderns underskrift.  Hål i tungan är 18 däremot (vad jag vet).
    Skulle du låtit din 15 åring pierca sej (med din underskrift)?

Min 15 åring har nyligen fått "snakebites",  (googla om ni inte vet vad det är) och jag tycker det är helt okej.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Piercing på 15 åring?
  • 7 små apor

Nej det är 18 som gäller, en anledning är att det finns risker och de ska kunna ta fulla ansvaret själva.
    I gengäld har jag erbjudit mig att vara med och betala under förutsättning att det är hos en seriös studio.

• EbbsansMamma

Jag piercade mig första gången när jag var 13 , dock så gjorde jag det själv bara för att jag inte fick för min mamma. Men efter att jag gjorde det, så fick jag pierca mig i studio & även tatuera mig. Var 15 när jag tatuerade mig första gången.

Hade jag varit min mamma då, hade jag varit mer sträng..

Jag är idag 19 år, och har piercat mig ett antal ggr i ansiktet, men enda piercingen som finns kvar är i tungan, för jag vill inte ha någon som syns längre.
    Dock finns ju tatueringarna istället, och vissa önskar jag verkligen att jag hade tänk igenom! Tror jag är nöjd med 6 av 10 tatueringar, och jag är verkligen besviken på mig själv över att jag inte tänkte igenom allihopa innan jag gjorde dom.

Man tänker verkligen efter nu, när man själv väntar barn. Jag kommer verkligen hålla sten hårt på att mitt/mina barn ska vara över 15 innan dom piercar sig eller  18 när dom ska tatuera sig, och verkligen tänker efter gällande tatueringar.

Helst vill jag inte att mitt/mina barn ska pierca sig alls.. jag vet ju själv hur snygg man är med alla små ärr efter dom!

• Ruggugglan

Från att jag var 15år tills jag var 18år gammal tjatade jag om att få pierca mig. Jag fick inte. Då tyckte jag att mina föräldrar var idioter. Men idag, 22år gammal, är jag glad över att mina föräldrar nekade mig. Jag har allergier mot nickel och guld. Även om titan sägs vara skonsam mot huden så vill jag inte chansa.

Om mina barn vill pierca sig så kommer jag att säga nej. De får vänta tills de är 18år gamla. (Beror dock på vart. En enkel piercing i örat kan jag gå med på!)

• Halkatla
    Helgona skrev 2010-10-19 22:57:44 följande:
    m som i "med"
    Alltså "Hålen i öronen fick hon med 5 månader" och "Jag har själv en tatuering som jag gjorde med 36"??

Tack för att du svarade!
  • mammaNena

jag hade absolut låtit henne göra det! va likadan själv, fast mina föräldrar tyckte inte det samma som jag. så därav att jag satt framför spegeln och gjorde 2 hål i näsan + 1 hål i naveln. gjorde dock inte hålet i tungan själv
    Så därför hade jag hellre valt att hon isf går till en piercare!

varför är folk anonyma utan anledning?
  • With a devilish smile

Tycker det är helt ok faktiskt , sånt går alltid att ta ut om man tröttnar .
    Fick hål i näsan strax innan jag fyllde 13, sen blev det naveln & tungan efter det.
    Dom jag inte fick ta för mina föräldrar ordnade jag själv med en säkerhetsnål i ren protest.

Hellre godkänner jag att mina barn får göra det ordentligt än att dom gör det själva eller att någon kompis gör det på dom . 
    Herregud, det går att plocka ut smyckena igen om man någon gång skulle ångra sig :D

Ängla 081028 & Kelian 100704 <3
  • astro

Vid 15 tycker jag att mina barn kan bestämma sånt själva. Jag har dock pratat mig blå om hur farligt det kan vara med piercing - jag skulle alltså ändå skriva under om någon av dem gjorde det valet.

Tror mycket på eget omdöme och egna misstag. 

• Helgona
    Halkatla skrev 2010-10-19 23:11:00 följande:
    Alltså "Hålen i öronen fick hon med 5 månader" och "Jag har själv en tatuering som jag gjorde med 36"??

Tack för att du svarade!
    Precis :)
    CARPE DIEM
  • Noxen

Piercings är ju helt ok, tattoos hade varit illa . Där är det bra med 18 års gräns och inget annat.

• krimm

15 år är helt okej om det är en seriös studio och barnet inte har nickelallergi eller liknande. Vet inte riktigt hur man ska kunna säga absolut nej när vi båda älskar piercings och tatueringar. Men under 15 tycker jag är lite väl tidigt, tatueringar ska han vara 18 för med. Men vi kommer gå igenom alla risker och för och nackdelar innan vi säger ja, man ska läsa på innan man exprimenterar med sådant. 

• Elli47

Svårt att säga då jag har pojkar som är 10 och 8 år bara... men jag vet många tjejer i den åldern som är piercade i näsan t ex så kanske. Däremot skulle jag nog inte tillåta piercing i tungan... blä.

• Queen Of Darkness

Vi satt faktiskt och diskuterade det här hemma igår. Flickorna är dock 3 och 2 bara
    Hos oss kommer dem få pierca sin näsa och eventuellt naveln vid 15 årsålder OM dem kommer och säger att dem vill göra det. Tunga, ögonbryn m.m. får dem vänta med tills dem är 18.

♥ Amanda, Isabella & MiniMe ♥
  • As mamma
    EbbsansMamma skrev 2010-10-19 23:08:52 följande:
    Jag piercade mig första gången när jag var 13 , dock så gjorde jag det själv bara för att jag inte fick för min mamma. Men efter att jag gjorde det, så fick jag pierca mig i studio & även tatuera mig. Var 15 när jag tatuerade mig första gången.

Hade jag varit min mamma då, hade jag varit mer sträng..

Jag är idag 19 år, och har piercat mig ett antal ggr i ansiktet, men enda piercingen som finns kvar är i tungan, för jag vill inte ha någon som syns längre.
    Dock finns ju tatueringarna istället, och vissa önskar jag verkligen att jag hade tänk igenom! Tror jag är nöjd med 6 av 10 tatueringar, och jag är verkligen besviken på mig själv över att jag inte tänkte igenom allihopa innan jag gjorde dom.

Man tänker verkligen efter nu, när man själv väntar barn. Jag kommer verkligen hålla sten hårt på att mitt/mina barn ska vara över 15 innan dom piercar sig eller  18 när dom ska tatuera sig, och verkligen tänker efter gällande tatueringar.

Helst vill jag inte att mitt/mina barn ska pierca sig alls.. jag vet ju själv hur snygg man är med alla små ärr efter dom!
    Jag håller med :)
  • Elli47
    Elli47 skrev 2010-10-20 08:11:47 följande:
    Svårt att säga då jag har pojkar som är 10 och 8 år bara... men jag vet många tjejer i den åldern som är piercade i näsan t ex så kanske. Däremot skulle jag nog inte tillåta piercing i tungan... blä.
    Jag menar alltså inte att jag vet många tjejer i åldern 8-10 år som är piercade!!!

Jag menade tjejer i 15-årsåldern!
  • MizzTez

Min dotter är snart 8 år nu och hon har redan visat åt mig vart hon vill tatuera sig och vad hon vill ha!! Så jag tror inte jag har så mycket till alternativ när hon kommer upp i åldern, men inte under 15, där kan jag tycka att gränsen går. Fick min första tatuering av min mamma när jag fyllde 15 men de gillade inte att jag ville ha hål i näsan så det gjorde jag själv, samma det i ögonbrynet! Gör dock inte om det eftersom ögonbrynet infekterade och blev blå.-lila! Så vill de göra hål i huden får de göra det bara de inte gör det själv!

• Slagsmålsklubben

Ja, jag tycker att det är okej. Kommer absolut att tillåta mina barn att göra det. Hål i tungan går nog för sig det med faktiskt!

Håll ansiktet mot solen, så ser du inte skuggan.
  • Danneli

Har haft både piercing i tungan och i näsan (även öronen men är väl inte riktigt samma sak.) Hade inte låtit mitt barn pierca sig i ansiktet i den åldern, eftersom att jag själv fått ett fult ärr av näspiercingen. Men däremot i naveln eller dyl hade jag kunnat tänka mig... 

• Wilmiiisssss

Hej jag är 12 år och jag vill ta navelpiercing när jag är 14-15 år men jag får inte för min mamma för hon tycker det ser slampigt ut men asså navel,tung,och öronpercing är ju liksom vanligast och jag har ett hål i varge öra men jag vill ha ett till hål i örat men inte ens det får jag göra. Hon sa att jag kommer få göra det när jag är 16 och många föräldrar har olika åsikter så jag vill gärna höra av några föräldrar vad som är deras åsikter

Svar på tråden Piercing på 15 åring?