• maliaa85

Nån fler som fått ett prematurbarn och så drabbade barnet av en hjärnblödning.

Mitt första barn (har bara ett) kom efter att mitt vatten gick i v32+2. Fast han ville inte komma ut fören efter 69 timmar. öppnade mig på mindre än 1 timme och  själva förlossningen tog ca 20 min. Efter 3 dagar fick vi veta efter dom hade gjort ett ultraljud att han hade haft en hjärnblödning i grad 3. 

nån fler som har n erfarenheter av de skulle jag vilja ha kontakt med dom. 

• Svar på tråden Nån fler som fått ett prematurbarn och så drabbade barnet av en hjärnblödning.
  • Maria K

Vår dotter född V24+2 fick en hjärnblödning på höger sida Grad 4, och troligtvis som följd av detta hydrocefalus.
    Vi har haft kontinueliga besök hos sjukgymnast och är nu inskrivna på Habiliteringen då hon är stelare på vänster sida.

• cloudberry79

Min lille grabb som fyller 3 idag fick en blödning på höger sida, grad III som klassades ner till grad II efter tredje ultraljudet. Idag har han inga som helst komplikationer av detta, utan man kan bara se en liten markering där han fick sin blödning. Det finns inget som säger att ditt barn kommer att få några problem av detta i framtiden och om det kommer får man ta det då det visar sig. Jag vet att beskedet om hjärnblödningen gör att man målar upp skräckscenarion i huvudet, min man kunde inte sova på tre dygn efteråt. Han var helt övertygad om att Vidar skulle bli en grönsak (konstigt uttryck förresten!), men med tiden insåg vi att det faktiskt inte behövde innebära några större men. Har ni haft ett samtal med läkare där de förklarar hur en grad III-blödning kan påverka barnet? Spädbarns hjärnor har betydligt större förmåga än en vuxens att kompensera för det skadade området och bygga nya vägar för informationsflödet.

If you love me - please don't feed me!
  • maliaa85

Svar Till:

Min lille grabb som fyller 3 idag fick en blödning på höger sida, grad III som klassades ner till grad II efter tredje ultraljudet. Idag har han inga som helst komplikationer av detta, utan man kan bara se en liten markering där han fick sin blödning. Det finns inget som säger att ditt barn kommer att få några problem av detta i framtiden och om det kommer får man ta det då det visar sig. Jag vet att beskedet om hjärnblödningen gör att man målar upp skräckscenarion i huvudet, min man kunde inte sova på tre dygn efteråt. Han var helt övertygad om att Vidar skulle bli en grönsak (konstigt uttryck förresten!), men med tiden insåg vi att det faktiskt inte behövde innebära några större men. Har ni haft ett samtal med läkare där de förklarar hur en grad III-blödning kan påverka barnet? Spädbarns hjärnor har betydligt större förmåga än en vuxens att kompensera för det skadade området och bygga nya vägar för informationsflödet.

skrev säkert lite konstigt. glömde och skriva att min son är 6 månader i dag. det vi har varit med om sen han föddes var att hans huvudomfång ökade som mest 8 mm på ett dygn. Så vi fick åka till Umeå sjukhus och ligga där, det läkarna tyckte var konstigt med våran son var att alla hans världen var jätte bra fast hjärnblödningen så dom visste inte riktigt vad doms kulle göra om dom bara skulle göra en tömning eller stoppa in en skjunt. men de dm gjorde var att tömma han via ryggen och sen dess har de stabiliserat sig. fast vi går fortfarande halv ofta på bvc för att mäta hans huvudomfång. En fråga när de gäller din spn hur kommer det sig att bara efter 3 ultraljud sänkte dom graden. för vad jag har hört (om jag inte mins fel) är att en grad aldrig kan sänkas?
  • cloudberry79

För att de felvärderade den första gången, då blödningen just upptäckts, den nedgraderades sedan, när de kunde se skadans art.

• Doriath

Vår son är född v30 han fick en hjärnblödning grad IV efter en månad (vilket är otroligt ovanligt). Han är nu 3 månader från BFoch mitt råd till dig är att tänka på att alla barn är unika, vissa mer än andra. Det går inte att förbereda sig på något "elände" som kanske kan dyka upp. Ta dagen som den kommer och hitta glädjen i de framsteg som ditt barn gör. Det är bara tiden som kan utvisa om ditt barn får någon skada. Det går heller inte att jämföra det ena barnet med det andra. En omställning av tankesättet hos en själv är det viktigaste. Har det nyss hänt så förstår jag att du söker lyckliga historier och det måste man få göra.
    Vår son mår prima och är jättefin. Hur hans kognitiva förmåga blir skiter jag fullständigt i just nu. Han är en bäbis, han är helt underbar!

• maliaa85
    Okej min son är 4 månader från BF (men 6 månader sen han föddes) hörde av läkarna också att man kan aldrig jämföra olika barn. för olika tar in de på olika sätt. 
    Jo varje gång min son för nå nytt blir man så otroligt glad och läkare säger att han har en otroligt snabb utveckling om man tänker vad han har gått igenom och de är skönt att höra. Men hade du en snabb förlossning. många läkare tror att de var därför min son fick en hjärnblödning för min förlossning tog mindre än 20 min

Doriath
    Vår son är född v30 han fick en hjärnblödning grad IV efter en månad (vilket är otroligt ovanligt). Han är nu 3 månader från BFoch mitt råd till dig är att tänka på att alla barn är unika, vissa mer än andra. Det går inte att förbereda sig på något "elände" som kanske kan dyka upp. Ta dagen som den kommer och hitta glädjen i de framsteg som ditt barn gör. Det är bara tiden som kan utvisa om ditt barn får någon skada. Det går heller inte att jämföra det ena barnet med det andra. En omställning av tankesättet hos en själv är det viktigaste. Har det nyss hänt så förstår jag att du söker lyckliga historier och det måste man få göra. 
    Vår son mår prima och är jättefin. Hur hans kognitiva förmåga blir skiter jag fullständigt i just nu. Han är en bäbis, han är helt underbar!
  • maliaa85
    Okej , men ni har aldrig behövt gjort nån tömning eller  opererat in en skjunt hos han?

loudberry79
    För att de felvärderade den första gången, då blödningen just upptäckts, den nedgraderades sedan, när de kunde se skadans art.
  • maliaa85
    Okej och med hydrocefalus menar du att hon har fått operera in en skjunt?
    Vår dotter född V24+2 fick en hjärnblödning på höger sida Grad 4, och troligtvis som följd av detta hydrocefalus.
    Vi har haft kontinueliga besök hos sjukgymnast och är nu inskrivna på Habiliteringen då hon är stelare på vänster sida.
  • Umetjejen79

Hej
    MIn son är 2,7 år. Han föddes i vecka 30+1. När han var 5 dygn fick vi veta att han hade fått en grad 3 blödning. Han tappades på vätska i ryggraden 3 ggr då huvudomfånget ökade för snabbt. Jag tänkte mycket på framtiden, om han skulle bli mobbad i skolan.

Jag vet inte varför jag födde tidigt. Hade inga komplikationer. Fick värkar på natten men förstod inte, åkte in till förlossningen på morgonen och då var jag öppen 6 cm. Fick epidural och värkarna avstannade. Fick värkstimulerande och på 15 minuter och några krystvärkar föddes han.

Första månaderna var hans huvud tungt och han fick kämpa för att orka hålla upp det. Vi fick övningar av sjukgymnast allt eftersom hur vi kunde träna honom att komma ikapp. Efter några månader hade han växt i huvudet och nu märker vi inte att han skulle tagit skada på något sätt.

Hoppas det går bra på er och tänk på att försöka njuta av bebistiden även om tankarna snurrar.

/Catrin

• Maria K

Jo, de tappade henne på vätska 6 gånger tror jag innan det klarnade upp så mycket att de kunde sätta in en Neoshunt (minsta storleken) den behöver hon byta nån gång senare, men just nu fungerar den bra för henne.

• maliaa85
    Hej
    Din gravidet var precis som min, hade ingeting under hela tiden förutom  mycke sammandragningar. vattnet gick och efter 69 timmar föddes han. förlossningen tog ca 20 min och 6 knystar.  När han var 3 veckor fick vi åke ner till Umeå sjukhus och ligga där på barn4 efter hans huvudomfång ökade 8mm på 1 dygn. och då som tur behövde vi bara tappa han 1 gång, och sen tog hans kropp bort resten. Sen fick vi åka tillbaka till Umeå efter 2 månader för ultraljudet i från luleå var så dåligt. men då undersökte dom bara han. Min son hade också väldigt tungt huvud men de blev sån otroligt stor skillnad efter tappningen. Gör ni fortfarande ultraljud på eran son eller har ni slutat med det?
    Vi njuter varje dag han gör nå nytt, jo vi hoppas att vi slipper åka ner till umeå å göra en operaton. Men Umeås sjukhus personal är ju helt underbara.

//Maria

Umetjejen79
    Hej
    MIn son är 2,7 år. Han föddes i vecka 30+1. När han var 5 dygn fick vi veta att han hade fått en grad 3 blödning. Han tappades på vätska i ryggraden 3 ggr då huvudomfånget ökade för snabbt. Jag tänkte mycket på framtiden, om han skulle bli mobbad i skolan.

Jag vet inte varför jag födde tidigt. Hade inga komplikationer. Fick värkar på natten men förstod inte, åkte in till förlossningen på morgonen och då var jag öppen 6 cm. Fick epidural och värkarna avstannade. Fick värkstimulerande och på 15 minuter och några krystvärkar föddes han.

Första månaderna var hans huvud tungt och han fick kämpa för att orka hålla upp det. Vi fick övningar av sjukgymnast allt eftersom hur vi kunde träna honom att komma ikapp. Efter några månader hade han växt i huvudet och nu märker vi inte att han skulle tagit skada på något sätt.

Hoppas det går bra på er och tänk på att försöka njuta av bebistiden även om tankarna snurrar.

/Catrin
  • maliaa85
    Okej, jag känner en vuxen som har en slang och man blir glad att man kan leva helt normalt efter en sån operation. så vi håller tummarna att vi slipper den och att vi klarade oss med 1 tappning. hur mycke tog dom ut i varje tappning? Vad skönt att höra att det funkar bra för henne med slangen

Maria K
    Jo, de tappade henne på vätska 6 gånger tror jag innan det klarnade upp så mycket att de kunde sätta in en Neoshunt (minsta storleken) den behöver hon byta nån gång senare, men just nu fungerar den bra för henne.
  • Umetjejen79

Hej
    Han tappades på vätska 3 gånger när han var 4-6 veckor sedan stabiliserades det. Han har fortfarande mer vätska än "normalt" men det är inget man lägger märke till. Han följer sin kurva, men den är lite större än "normalt". Vi gjorde flera ultraljud efter att vi flyttat hem. Sista var nog för ett år sedan, nu har fontanellen och sömmarna växt samman så det går inte att se något med ultraljud.

När han tappades var det 10 ml de två första gångerna och 8 ml den sista gången. Hur mycket tappades din son och hur gammal var han då? Du skriver att det blev otroligt stor skillnad när han tappats på vätska.

• maliaa85
    Umetjejen79 skrev 2010-10-20 22:17:51 följande:
    Hej
    Han tappades på vätska 3 gånger när han var 4-6 veckor sedan stabiliserades det. Han har fortfarande mer vätska än "normalt" men det är inget man lägger märke till. Han följer sin kurva, men den är lite större än "normalt". Vi gjorde flera ultraljud efter att vi flyttat hem. Sista var nog för ett år sedan, nu har fontanellen och sömmarna växt samman så det går inte att se något med ultraljud.

När han tappades var det 10 ml de två första gångerna och 8 ml den sista gången. Hur mycket tappades din son och hur gammal var han då? Du skriver att det blev otroligt stor skillnad när han tappats på vätska.
    Han var 3 veckor gammal när han tappades och det var 10 ml. Innan vi fick åka ner till umeå så himlade "solnedsgångsögon" han mycket med ögonen, och han orkade nte att vrida huvudet och efter tappningen så märkte man att han kunde just vrida huvdet och att han inte himlade med ögnen. Vad skönt att höra att han följer sin kurva. Våran har kommit upp till normala kurvan på huvudomfånget men han ventricklarna är lite uppsvullna, men eftersom att hans huvud växer som de ska och han mår bra så vill dom se hur det utvecklaar sig.
  • chockgravid

Min lilla kille föddes 17 veckor förtidigt och fick 2 kraftiga blödningar!
    Men han överlevde tyvärr inte, eller vi valde att stänga av respiratorn  11 timmar 
    efter han föddes!

• camizz

Min lilla mini hade en grad 4 när hon föddes som även gick ut i ventriklarna. I dag är hon 1 år och 2 veckor. Korrigerat 8,5 mån. Hon föddes v 24+4 vägde 770 gram. Ja märker inget fel alls. Tror många av våra mirakel fixar det hemska med hjärnblödningarna , tyvärr inte alla :( vi får hålla tummarna för våra små! :)

Svar på tråden Nån fler som fått ett prematurbarn och så drabbade barnet av en hjärnblödning.