• vackert udda

Babyskyddet där bak - i mitten eller på sidan?

Vår lilla skrutt tittar snart ut och planeringen av allt omkring hennes ankomst går på högvarv (första barnet). Nu har vi en bil där man inte får ha barnet fram så vi kommer givetvis ha henne där bak. Det jag undrar är vad som är säkrast, att ha babyskyddet bakom något av sätena eller i mitten? Jag har hört att det ska vara säkrast i mitten eller bakom det högra sätet, men varför skulle det vara säkrare att ha det bakom det högra än det vänstra? Jag skulle verkligen föredra att ha det i mittensätet men vet som sagt inte vad som är säkrast.

Vi kommer köpa en Besafe Izi Sleep med ISOfix-bas och vår bil är en Opel Astra Kombi -07. Jag vet att vi har isofixen installerad i baksätet, men sitter den även tillgänglig för mittensätet eller är den bara till för sidosätena?

Nu blev det lite rörigt och mycket frågor, men eftersom det närmar sej börjar stressen också göra sej mer än påmind...

Tack!!!

♥ Vår älskade lilla tjej har BF Julafton 2010 ♥
  • Svar på tråden Babyskyddet där bak - i mitten eller på sidan?
  • vackert udda

*puff*

• Petra123

Vi har alltid haft babyskyddet på sidan, för man måste sätta fast den på det sättet med de bältena som är där. Mittenbältet är ju bara en valig rem. Nu vet jag inte hur er typ ser ut, men ta kontakt med affären som sålde den, så ni får satt den rätt. 9/10 bilbarnstolar sitter fel, så man kan inte vara FÖR säker.

• humma

Nej, vårt mittenbälte är som de andra.
    Vi hade babyskyddet i mitten bak. Mest för att det passade oss bäst. De två sätena på sidorna är bekvämare att sitta i en mitten. Även stol nr 2 hamnade i mitten bak. 

• Petra123
    Apolline skrev 2010-10-18 00:41:33 följande:
    I mitten bak ska vara säkrast, eftersom babyn då är längst ifrån alla krockzoner.

Detta enligt NTF; www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp?RecID=...

Lycka till med dottern!
    Nu kollade jag inte länken, för min dator strular lite nu...Men gäller det även ett sånt midjebälte i mitten, eller är det ett trepunkts-bälte dom menar då?
  • vackert udda
    humma skrev 2010-10-18 00:37:59 följande:
    Nej, vårt mittenbälte är som de andra.
    Vi hade babyskyddet i mitten bak. Mest för att det passade oss bäst. De två sätena på sidorna är bekvämare att sitta i en mitten. Även stol nr 2 hamnade i mitten bak. 
    Vi har också trepunktsbälten på alla sätena, även mittensätet (tror alla nyare bilar har det?) - men som jag skrev så ska vi använda en isofix-bas och om jag förstått det rätt så sätter man inte alls fast stolen i bältet då, utan använder bara isofixen... Det var iaf det som jag trott var hela poängen med en isofix-bas, att det blir säkrare och mer stabilt än att krångla med bälten. Att det blir mindre risk för felinstallationer etc... Ojoj, jag känner mej helt förvirrad just nu!
  • vackert udda
    Apolline skrev 2010-10-18 00:41:33 följande:
    I mitten bak ska vara säkrast, eftersom babyn då är längst ifrån alla krockzoner.

Detta enligt NTF; www.ntf.se/konsument/fragekategori.asp?RecID=...

Lycka till med dottern!
    Tack!
  • vackert udda

Jag funderar också på då om det nu är så att mitten bak är säkrast och att vår bil bara har isofix-fästen på sidorna, är det då ändå säkrare att sätta stolen i mitten bak fast bara spänna den med bältet? Eller ska man då välja en sidoposition iaf och köra på isofixen? Vad tror ni?

• Petra123
    vackert udda skrev 2010-10-18 00:51:59 följande:
    Jag funderar också på då om det nu är så att mitten bak är säkrast och att vår bil bara har isofix-fästen på sidorna, är det då ändå säkrare att sätta stolen i mitten bak fast bara spänna den med bältet? Eller ska man då välja en sidoposition iaf och köra på isofixen? Vad tror ni?
    Oj, det bästa är att fråga nån som kan det där ni köper den. Tom be dom hjälpa er montera/sätta fast den så ni ser exakt hur det ska vara.
  • vackert udda
    Petra123 skrev 2010-10-18 00:53:29 följande:
    Oj, det bästa är att fråga nån som kan det där ni köper den. Tom be dom hjälpa er montera/sätta fast den så ni ser exakt hur det ska vara.
    Hehe, ja, det är det nog ;) Men får så mycket funderingar så här mitt i natten och forumet är så bra för att dela lite tankar kring allt! Fast, så klart, bäst att fråga nån expert, men jag ville ha lite råd från "vanliga" människor och deras erfarenheter också. Ibland blir man lurad av yrkesfolk, tyvärr - för att de vill sälja etc.
  • humma

Alltså vi har isofix men jag måste erkänna att det var inget som vi tyckte var super-bästa-grejen om du förstår.
    Babyskyddet spändes säkert och enkelt fast med bältet när man fått kläm på det.
    Isofix är bra, absolut men inget som vi upplevde som fantastiskt.
    Jag vet inte om en isofixfastspänd stol är säkrare än en korrekt, fastspänd stol i mitten bak??!

• Miss Lau

Vi hade babyskyddet på en sidoplats. Inga isofixfästen vid mittenplatsen i vår bil. Jag tyckte att isofix var toppen och vår bas satt som berget jämfört om man fäster basen med bilens bälte.

• Joico

Anledningen till att man säger att mitten bak är säkrare, är för att det är så långt från alla sidor man kan komma. Men det är marginellt säkrare.
    Anledningen till att man gärna väljer högra sidan bak är för att bl.a slippa stå på vägen och ta ur barnet om man t.ex parkerat längs gatan.

Att sätta fast stolen med bälte eller isofix är lika säkert, förutsatt att stolen sätta fast korrekt såklart. Jag hade placerat stolen där det känns bäst.

• vackert udda
    Joico skrev 2010-10-18 11:50:28 följande:
    Anledningen till att man säger att mitten bak är säkrare, är för att det är så långt från alla sidor man kan komma. Men det är marginellt säkrare.
    Anledningen till att man gärna väljer högra sidan bak är för att bl.a slippa stå på vägen och ta ur barnet om man t.ex parkerat längs gatan.

Att sätta fast stolen med bälte eller isofix är lika säkert, förutsatt att stolen sätta fast korrekt såklart. Jag hade placerat stolen där det känns bäst.
    Tack, nu känner jag mej lite klokare ;)
Svar på tråden Babyskyddet där bak - i mitten eller på sidan?