• Lycka 1

Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?

Min dotter fyller 9 år om några månader. Det enda hon önskar sig är ett eget husdjur.

Någon katt eller hund ska vi inte ha utan OM hon ska få ett djur så blir det en liten gnagare av något slag.

Jag är helt okunnig och måste skaffa mig lite kunskap innan vi köper något. Så jag undrar vad som är bäst att börja med?
    Ett lättskött djur som en 9-åring klarar av att ta hand om.

Tar gärna emot tips!

• Svar på tråden Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?
  • Simsonen
    Helle333 skrev 2011-01-12 20:01:42 följande:
    Om man ser på det helt krasst så kan man också fråga sig - ska det vara ett djur som lever länge eller lite kortare? Marsvin lever lika länge som en kanin, typ 10+. En hamster lever något enstaka år. Liksom råttor och möss.
    Min ena jobbarkompis var så glad när han hade köpt ett marsvin till sin son i present eftersom dem inte levde så länge, han blev helt bestört när jag berättade att de lever lika länge som en kanin.

Det kan vara något att väga in också.....

Marsvin är dock rätt gosiga när man får dem handtama. Det är kaniner också. Det är ju lite lättare att krama än en liten hamste tex
    Fel, marsvin lever inte GENERELLT till 10+, det finns säkert något marsvin som blivit 9 - 10 år men det är inte vanligt att de blir så gamla.
  • nathali3

Jag skulle köpt två råttor. Har haft både kaniner och marsvin men råttorna är helt klart favoriter. Super goa små filurer och verkligen sociala :)

• Lotten 66

Efter att ha haft både kaniner o marsvin så skulle jag utan tvekan säga marsvin.
    Mycket lättare att handskas med än kaniner. Lätta att få tama o dom är snälla o trevliga
    att gosa med. Ju mer man tar ut dom ur buren o håller på med dom desto roligare blir dom.
    Tänk bara på att dottern kan tröttna väldigt snabbt och att det då är du som får ta över.

• leolina1980
    Simsonen tack för ditt långa svar! Jo tyvärr är både marsvin och kaniner lite av en slit och slängvara för många, som köper dom åt barnen och inte fattar att djur inte är leksaker..

Syjuntorna låter kul, jag tycker om djur som "pratar" Glad.  Vilken ras rekommenderar du till en barnfamilj då? Jag tyckte du skrev något om teddy? Är det en riktig ras eller är det som med teddydvärgvädurskaniner, att dom inte är godkända som ras? Ska man ta två honor eller hane och hona? Hur ofta måste man städa buren för att det inte ska lukta? Jag har för mig att marsvin luktar, har läst det här på fl :) Räcker det alltså med en gång per dag eller måste man byta strö/underlag flera gånger om dagen? Förutsatt att dom hålls friska, hur mycket kostar det ungefär i månaden att ha två marsvin?

Oj vad det blev mycket frågor nu, hoppas du orkar svara Glad
  • pinkuslejdus

hamstern är ju bra av den anledningen att man i den åldern (inte alla men vissa) tröttnar rätt fort och hamstern lever inte så länge.
    Däremot är ju kaninen roligare som husdjur.

• Simsonen
    leolina1980 skrev 2011-01-13 21:26:00 följande:
    Simsonen tack för ditt långa svar! Jo tyvärr är både marsvin och kaniner lite av en slit och slängvara för många, som köper dom åt barnen och inte fattar att djur inte är leksaker..

Syjuntorna låter kul, jag tycker om djur som "pratar" Glad.  Vilken ras rekommenderar du till en barnfamilj då? Jag tyckte du skrev något om teddy? Är det en riktig ras eller är det som med teddydvärgvädurskaniner, att dom inte är godkända som ras? Ska man ta två honor eller hane och hona? Hur ofta måste man städa buren för att det inte ska lukta? Jag har för mig att marsvin luktar, har läst det här på fl :) Räcker det alltså med en gång per dag eller måste man byta strö/underlag flera gånger om dagen? Förutsatt att dom hålls friska, hur mycket kostar det ungefär i månaden att ha två marsvin?

Oj vad det blev mycket frågor nu, hoppas du orkar svara Glad
    Jag orkar, älskar som sagt att prata marsvin

Jo marsvin pratar nog mer än alla andra djur som nämnts i tråden, de har ett väldigt utvecklat ljudspråk både sinsemellan men också mot oss människor, det är jättekul.

Jag älskar ju Sheltie, lång päls och stora ögon men till en barnfamilj tycker jag korthåriga är bättre, speciellt som förstagångsmarsvin. Teddy är en godkänd egen ras och de är helmysiga, jag ska ju snart få fyra ungar och ska behålla en själv just för temperamentet. De ser ut lite som igelkottar kan jag tycka och av alla raser jag haft har just Teddy varit de mest sällskapliga, de är otroligt lätta att få tama och pratar mycket. Väldigt snälla. Hane eller hona är en smaksak men du kan ju inte ha både och om inte hanen är kastrerad.
    Om man inte ska ta ungar så brukar hanar vara mer sociala och "roligare" än honor men om du ska ha hanar är det viktigt att de får växa upp ihop, det är mycket svårt att sätta ihop två redan vuxna hanar med varandra.

Jag städar buren en gång i veckan och då är den inte speciellt smutsig men min är ju så stor. En vanlig gallerbur  bör nog städas ungefär en gång i veckan, det är lagom och då luktar det  oftast inte, hanar luktar dock lite mer än honor fast jag har aldrig tänkt på det.
    Jag köper till mina två balar hö 50 kr, en säck spån 90 kr och en säck hästmusli 160 kr  så för mig med tio marsvin och två kaniner går det på 300, för dig skulle jag tippa på omkring 100 kr, mindre om du köper mycket på en gång, som jag. Marsvin är inte dyra att ha.

Hade du bott i närheten hade du gärna fått komma och titta på mina för att se olika raser.
    Sambons favorit är Rut, en rosettCurly, hon är som en liten hund och älskar att bli kliad på huvudet och under hakan, hon kan stå still hur länge som helst när man kliar henne där  
  • Obsidiana

Har haft fem marsvin och fruktansvärd otur med dem så mina marsvinserfarenheter är inte de bästa. De två första var från zoobutik. Den ena blev förkyld och dog och den andra vet jag inte vad som hände med. Hon mådde bara dåligt en dag, låg och flämtade och nästa dag var hon stel. De tre senare var köpta från uppfödare. Ena fick ett fel på tänderna så att de började växa genom käken på henne, andra sålde jag då jag inte längre ville ha marsvin och tredje blev jag inte av med. Tredje fick sneda tänder och när jag åkte in för att få dem filade konstaterade veterinären att den stackaren antagligen hade cancer i buken och fick avlivas.

• Obsidiana

Oj vad bitter jag lät.
    Rekommenderar kanin -  de är inte lika känsliga.

• leolina1980
    Simsonen jag hade gärna kommit och sett på dina marsvin men jag tror att vi bor ganska långt ifrån varandra eftersom jag bor i Finland Glad.

Jag föredrar faktiskt hankön hos alla sällskapsdjur just för att dom är mera sociala och inte så lynniga. Mina två katter är båda pojkar och vår första kanin var pojke. Vi hade bara tänkt ta en från början men bestämde oss för att han nog skulle må bra av att ha en kompis, så vi kastrerade honom och så köpte vi en till, hans lilla-syster. Dom är teddydvärgvädurar och dom är jätte härliga men kräver ju mycket pälsvård så jag skulle aldrig rekommendera nån annan att ta sådana kaniner. Jag tycker ju om att pyssla om dom och hålla på med pälsvård men jag kan tänka mig att många inte gör det och har toviga kaniner. Jag visste vad jag gav mig in på, men tyvärr gör nog inte alla småflickor som vill ha en teddy det.. Nu blev det lite ot här..

Det var bilden av dina sheltien jag föll för, gud så härliga dom såg ut.

Hur vanligt är det då att dom två hanmarsvinen som varit tillsammans från början börjar slåss när dom blir könsmogna? Måste man kastrera dom? Och hur ska man undvika att det går som för Obsidiana som skrev här om problem med kindtänderna? Är tandproblem hos marsvin ärftligt som hos kaniner?
  • Villimey

Simonsen-Väldigt informativt och bra att läsa dina inlägg om marsvin-Tack. Jag funderar på att köpa marsvin till familjen jag har bara haft kanin tidigare. Vart ska man köpa sina marsvin? Zoo-affärer känns inte alltid så seriösa men du kanske har ett bra tips?

• Simsonen
    Villimey skrev 2011-01-19 23:01:37 följande:
    Simonsen-Väldigt informativt och bra att läsa dina inlägg om marsvin-Tack. Jag funderar på att köpa marsvin till familjen jag har bara haft kanin tidigare. Vart ska man köpa sina marsvin? Zoo-affärer känns inte alltid så seriösa men du kanske har ett bra tips?
    Nej, många zoo affärer är inte seriösa, det har du rätt i. Det man kan göra är att kika i affären om djuren verkar ha det bra, om personalen är kunnig om djuren o.s.v. Jag har varit i djuraffärer där djuren varit synligt sjuka och personalen förnekat det men jag har också en djuraffär i närheten där personalen är helt perfekt. Djuren har det jättebra och personalen har svar på allt man frågar och de bryr sig om djuren. 
    Du kan också köpa från uppfödare, det är nog bättre om du letar efter en specifik ras, här kan du hitta adresser till uppfödare och vad de har för raser http://www.svenskamarsvinsforeningen.se/ .
    Men tänk på att även uppfödare behöver kollas lite för det finns mindre seriösa där med, en del föder upp marsvin och skänker bort de ungar de inte får sålt till reptilföda, dock står nog inte dom med på sidan jag länkade till. Ibland kan även leverans ordnas om du fastnar för ett marsvin som finns långt ifrån där du bor.
    Hoppas det hjälpte lite  
  • Villimey

Igår hittade jag marsvinshjälpen och det är en tanke att "adotera" vuxna marsvin därifrån. Jag lärde mig något nytt igår att man ska bada marsvin men hur ofta? En gång i veckan?

• Simsonen
    Villimey skrev 2011-01-20 18:19:35 följande:

Igår hittade jag marsvinshjälpen och det är en tanke att "adotera" vuxna marsvin därifrån. Jag lärde mig något nytt igår att man ska bada marsvin men hur ofta? En gång i veckan?

Ja, att jag inte tänkte på det, det är ju förståss det allra bästa. Här i göteborg har vi www.eragons.se där det också finns så många fina marsvin. Jag ska erkänna att jag inte gillar det här med att bada marsvin och jag anser att det inte behövs alls om de inte har ohyra. Av alla marsvin jag haft genom åren har jag badat ett enda en gång, just för ohyra, men aldrig annars och de har oerhört fin päls ändå.
  • Ireth

Ställs inte marsvinen ut så ska de badas vid behov. De marsvin jag har som bara är kelgrisar (som ej ställs ut) badas ca 2 ggr per år. De blir skitiga även om det inte ser så ut. Hanar har även en körtel på bakdelen som blir fet så där kan man gärna tvätta med diskmedel. Man bör dessutom även tvätta öronen med jämna mellanrum då de producerar mycket vax. Badning är absolut nödvändigt enligt min mening, dock ska det inte göras överdrivet mycket.

Svar på tråden Bästa husdjuret till en 9-åring? kanin? hamster? marsvin?