leolina1980 skrev 2011-01-13 21:26:00 följande:
Simsonen tack för ditt långa svar! Jo tyvärr är både marsvin och kaniner lite av en slit och slängvara för många, som köper dom åt barnen och inte fattar att djur inte är leksaker..
Syjuntorna låter kul, jag tycker om djur som "pratar"

. Vilken ras rekommenderar du till en barnfamilj då? Jag tyckte du skrev något om teddy? Är det en riktig ras eller är det som med teddydvärgvädurskaniner, att dom inte är godkända som ras? Ska man ta två honor eller hane och hona? Hur ofta måste man städa buren för att det inte ska lukta? Jag har för mig att marsvin luktar, har läst det här på fl :) Räcker det alltså med en gång per dag eller måste man byta strö/underlag flera gånger om dagen? Förutsatt att dom hålls friska, hur mycket kostar det ungefär i månaden att ha två marsvin?
Oj vad det blev mycket frågor nu, hoppas du orkar svara

Jag orkar, älskar som sagt att prata marsvin
Jo marsvin pratar nog mer än alla andra djur som nämnts i tråden, de har ett väldigt utvecklat ljudspråk både sinsemellan men också mot oss människor, det är jättekul.
Jag älskar ju Sheltie, lång päls och stora ögon men till en barnfamilj tycker jag korthåriga är bättre, speciellt som förstagångsmarsvin. Teddy är en godkänd egen ras och de är helmysiga, jag ska ju snart få fyra ungar och ska behålla en själv just för temperamentet. De ser ut lite som igelkottar kan jag tycka och av alla raser jag haft har just Teddy varit de mest sällskapliga, de är otroligt lätta att få tama och pratar mycket. Väldigt snälla. Hane eller hona är en smaksak men du kan ju inte ha både och om inte hanen är kastrerad.
Om man inte ska ta ungar så brukar hanar vara mer sociala och "roligare" än honor men om du ska ha hanar är det viktigt att de får växa upp ihop, det är mycket svårt att sätta ihop två redan vuxna hanar med varandra.
Jag städar buren en gång i veckan och då är den inte speciellt smutsig men min är ju så stor. En vanlig gallerbur bör nog städas ungefär en gång i veckan, det är lagom och då luktar det oftast inte, hanar luktar dock lite mer än honor fast jag har aldrig tänkt på det.
Jag köper till mina två balar hö 50 kr, en säck spån 90 kr och en säck hästmusli 160 kr så för mig med tio marsvin och två kaniner går det på 300, för dig skulle jag tippa på omkring 100 kr, mindre om du köper mycket på en gång, som jag. Marsvin är inte dyra att ha.
Hade du bott i närheten hade du gärna fått komma och titta på mina för att se olika raser.
Sambons favorit är Rut, en rosettCurly, hon är som en liten hund och älskar att bli kliad på huvudet och under hakan, hon kan stå still hur länge som helst när man kliar henne där