tips på bra foder till min häst
har en nordis på 22 år ett bra foder att ge henne??
har en nordis på 22 år ett bra foder att ge henne??
Det beror på vad hon har för problem och hull idag. Det viktigaste är ju såklart ett bra hö/hösilage!
Hur mycket rids hon?
Har hon svårt att hålla hullet?
ja hon har börjat få svårt att hålla hullet....rids inte jätte ofta nu just därför....
Åh, så himla irriterande! Vi hade en ponny som var väldigt tun då han precis importerats från Irland. Vi gav honom ett slags söndermalet foder, typ som söndermalet hö/hösilage men jag kommer inte på vad det heter nu. Köptes på en stor, inplastad bal, typ som en spånbal fast i grönt. Tror det fanns på Lantmännen iaf.
Någon som fattar vad jag menar?
Hittade det på kraffts hemsida, Lusern heter det :) Tror vi hade Lusern mix men jag är inte säker. Det är ett bra tillskott om man inte har hö/hösilage av toppkvalitet
Lusern är det bästa att ge, det är stråfoder med högt näringsinnehåll. Har hon dåliga tänder? Då kan det vara bäst med den pelletrerade lusernen och blöta upp den.
Jag tycker du ska öka på högivan så mycket det går, alltså ge henne så mycket som hon orkar äta. och sedan tillsätta lusern. men vänj över långsamt! annars finns risk för kolik.
ja jag har ökat på jätte mycket....ska prova det tack för tips...
Du måste alltid utgå från grovfodret när du gör en foderstat åt din häst. Åt en gammal häst är det ännu viktigare att den får en balanserad foderstat. Ta med dig grovfoderanalysen till en hästfoderbutik som kanhjälpa dig att räkna ut en foderstat åt din häst - det brukar kosta en hundring.
En hästs fodergiva bör innehålla så stor procent grovfoder som möjligt. Kraftfoder ska man helst bara ge som tillskott för att balansera upp fodergivan. Många hästar behöver inget kraftfoder alls. Men det beror som sagt på analysen och vad din häst har för speciella behov. Det bästa är om din häst kan gå på helt fri tillgång på grovfoder dygnet runt, En häst bör tugga och aktivera sina tarmar minst var 3:e timme under hela dygnet.
Blötlägg all mat och kolla tänderna om du inte redan gjort det. Lusern och ev korn samt ett bra grovfoder. Be gärna en veterinär räkna ut en perfekt foderstat eller så gör du det själv. Lycka till!
Min häst tappade lätt hullet på vintern, han e 19 i år... Nu köper jag musli Harmoni. Nu e han fin i hullet, det är alla viktiga vitaminer o mineraler i, är lite fetare, lättuggat o mumsigt.
Harmoni är det havrefria, så han inte blir alltför piggelin
Dodson och Horrel : Sixteen plus är det ultimata fodret för äldre hästar
Ge fri tillgång på grovfoder, om du inte redan har det.
Lucern kan fungera som extra tillskott om man har dålig kvalite å grovfodret eller en häst som behöver mer än den orkar äta.
Jag har provat påde hackat lucern och pelleterat, mina hästar gillade det hackade men det pelleterade var svårt att få i dem.
Korn brukar vara bättre än havre för att få upp hullet på hästen, många hästar blir pigga av havre (varför vet jag inte)
Ge även mineraler eller alternativt mineralsten.
För att få upp lite mer protein kan du ge 1 dl soja per dag också.
Jag skulle gett ungefär detta till en nordsvensk, sen får man justera beroende på hästen.
15-20 kg hö (fri tillgång)
1-2 kg korn (skall vara krossat) eller havre (hel havre behåller näringen bättre än krossad)
1 dl soja
1 dl mineraler
+ ev 1-2 kg lucern beroende på hur hästen håller formen.
Arbetas inte hästen kan du nog byta ut kornet mot lucern
Och kolla tänderna.. Det är en bra ända att börja i..
Jag skulle vara försiktig med kornet, många hästar tål det inte utan blir svullna i benen.
Utgå alltid ifrån en grovfoderanalys och se om du verkligen behöver ge den tillskott eller om det räcker med att bara öka givan istället. Unga och äldre hästar har större behov av allt då yngre behöver det för tillväxten och äldre pga försämrad upptagningsförmåga.
Det ultimata kraftfodret är alltid det som passar ihop med ditt grovfoder och som din häst tål, skitsamma om det är ren havre eller någon dyr blandning.
Grovfoderanalys, grovfoderanalys, grovfoderanalys!
Själv har jag märkt på min 23 åriga halvblodsvalack att han kräver mer protein än vid yngre år. Förra vintern så fick jag inte upp kvoten mer än strax över 6 närmre 7 och han blev tjock över hela kroppen. Men nu när vi har bättre värden på grovfoder och jag kompletterar med lusern så kan jag ge större giva än förra året och ändå hålla honom i bra hull och bra muskelmassa.
Har du bra värden i grovfodret så kan jag som nån annan nämde rekommendera hodson & dorell sixten plus, jag föredrar müslivarianten framför pelletsvarianten, och ev lusern.
Har du lite sämre proteinvärden i grovfodret så kan proteinkoncentrat behövas ex soja eller krafft protein, finns en hel uppsjö av olika proteinfoder, man får kolla vad som funkar bäst med ens grovfoder.
Håller med föregående talare: Sjysst grovfoder är A och O. Gör en analys på ditt hö/silage. Är kusen gammal och tänderna börjar bli dåliga så ge lucern som komplement, gärna uppblött så är det ännu lättare att tugga.
Korn är mat som passar kor bäst, finns ingen anledning att ge det till häst.
Ta kontakt med en utbildad foderrådgivare så kan de hjälpa dig att skräddarsy ngt till just din häst. www.bukefalos.se har forum med hästkunniga, gå in där!