• Älsko

när sa ditt barn mamma/pappa och klappa händerna?

Min son är snart 10,5 månad inga tecken på att börja säga mamma eller pappa.. När sa ditt barn det första gången..Annars är han redig på att prata på sitt språk..mycket gagagag..
    Dottern sa mamma 2 dagar innan hon blev 10 månader.. 
    Han kan heller inte klappa händerna än..Dottern var 9,5 månad när hon kunde de. 

• Svar på tråden när sa ditt barn mamma/pappa och klappa händerna?
  • Saian

Vår dotter började klappa händerna vid 7,5 månad, MEN vi övade ganska mycket på det innan så det var inte nåt som dök upp rent spontant. Mamma/Pappa är vi låååångt ifrån, tror det kommer dröja ett bra tag fastän vi övar flitigt på det med hihi.

• Äggprutt Under Täcket

Vid 6 års ålder.

Nehepp.
  • HWR

Min dotter började klappa händerna när hon var 7,5 månader. Det började hon med helt av sig själv.
    Mamma/pappa säger hon inte riktigt..eller hon säger maammaaa..men det kan ju betyda vad som helst..hon kallar mig lika ofta för dadda, abooo och mambo, haha. Hon är 9 månader nu.

• sahara sahara

Min dotter klappade händerna vid 6-7 månader, men det kom inget ljud i början. När hon var 10 månader lite drygt började hon gå över från gagaga till mamama och jag bekräftade ju som sjutton hela tiden. Nu är hon snart ett år och säger "mamma", men det kan dessutom betyda "ta upp mig", "gå inte ifrån mig" och lite andra såna saker.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • anirac1

Sonen är snart 10mån o kan inte klappa händer. Han har just lärt sej o vinka. Iofs är det inget vi övar på heller de kommer när de kommer. Mamma sa han från 8mån pappa ngr v senare.

• Flickan och kråkan

Storebror: Sa mamma och pappa runt året. Klappade händer när han var 15 månader......han har liksom varken före eller efter riktigt fattat vad som skulle vara så fantastiskt kul med det .

Lillebror: Sa mamma runt 10 månader, pappa runt året. Klappade händer vid 9 månader cirka.

• Boel1

Olika, mellan 10 månader och 1,5 år! Klappa händerna har också varit olika!

• LillaFlingan

1a sonen sa mamma vid 8mån, han började klappa händerna vid 7½mån.

2a sonen är bara 6mån så det är för tidigt att säga, men jag tror han blir mycket senare.. han är född lite tidigt, och är väldigt olik i utvecklingen mot sin storebror..
    Menar hur många 6månaders föredrar mest av allt att bara ligga och titta på sina händer?;) Vår lille ferdinand..

• s87a

Min son är 15 månader och har precis lärt sig säga pappa.
    Klappa händerna gjorde han första gången runt 1 år.

• Minxy

Sonen klappade händerna när han var runt 11 månader. Mamma kom runt 1 år.
    Dottern är 10,5 månad och försöker klappa händerna, men än så länge med blandat resultat Ibland ser det bara ut som att hon vinkar hysteriskt med båda händerna samtidigt
    Mamma säger hon inte än, är inte ens i närheten!  Tror hon koncentrerade sig på att gå först - började gå själv när hon var 9 månader.

• Älsko

tack för era svar :) Sonen har iallafall precis lärt sig vinka och så tog an sina första seg idag :)

• Gyöngyöm81

Min son (1a barnet) klappade händerna runt 7 månader, samtidigt som han började säga pappa och lampa (paa-pa) ordet mamma kom bara ca 1 1/2 månad senare... Vi lekte en del, sjöng och läste, han är tvåspråkig.
    Lillasyster sa pappa först när hon var ca 9 månader, mamma runt 10 månader, hej hej, tack tack runt året, klappade händerna och vinkade nån gång runt 10 månader. Storebror tjatar oavbrutet (nästan) men lillasyster är ganska tyst av sig och säger inte mycket alls ännu (hon är drygt 1,5 nu), hon hör också 2 språk dagligen. Lite djurläten och ibland försöker hon härma vissa ord, men hon förstår väldigt mycket dock, vill bara inte säga dem spontant...vad det nu kan bero på. Men hon var snabbare än storebror på att krypa (6-7 mån) och 11 mån började hon gå själv...brorsan var ganska exakt 1 år när han började krypa ordentligt och 13 månader när han tog första stegen på egen hand! Så de är väldigt olika på nästan alla sätt och vis...=)

• September

12 månader, både pratet och klappandet:)

Svar på tråden när sa ditt barn mamma/pappa och klappa händerna?