• Beautibaux

TACK alla fina människor!

Nu börjar Årsdagen snart att närma sig. Vår dotters 1-årsdag.
    Tillika Årsdagen, som var början på vad som kom att bli den mest fruktansvärda tiden i mitt liv - tiden på neonatalen.

För snart ett år sedan drabbades jag av en förrädisk och plötslig moderkaksavlossning, alldeles för tidigt.
    Förlöstes med katastrofsnitt, och skildes från min bäbis utan att ha vaknat upp ur narkosen. Kvar låg jag, nedsövd, medan min pyttelilla skrutt kördes iväg i ambulans till ett annat sjukhus. Alldeles ensam, utan mamma och pappa. Min lilla prinsessa, min trollunge..alldeles för liten, med lungor som inte orkade.

En katastrof, både kroppsligt och själsligt.

Tack och lov hade vi den oerhörda turen att få stanna kvar med vår dotter hela vårdtiden.
    Jag har i efterhand fått veta att inte alla får det. Det visste jag inte då. Hade jag vetat det hade jag gått fullständigt sönder.

Tiden på neonatalen var en dramatisk berg-och-dalbana - upp och ner, fram och tillbaka mellan hopp och förtvivlan. Många, många, många tårar.

Men inte alla tårar var av sorg och rädsla. Många gånger har jag gråtit av glädje, rörd av den ofattbara vänligheten, omtanken och värmen från medmänniskor. Från andra föräldrar.

Från er som var där - ansikten utan namn, olyckssystrar och bröder, ständigt, oroligt vakande över pyttesmå kämpar i kuvöser och värmebäddar. Bleka, trötta ansikten, men alltid ett leende, en kort hälsning, en värmande klapp på handen i föräldraköket när allt såg som mörkast ut och tårarna droppade ner i sjukhusmaten. Att ni orkade, mitt i er egen emotionella fajt!

Från er som varit där - som skickat gåvor i form av små, små babykläder till oss som kom efter er. Fina små kläder som kändes lite mer personliga, mitt i allt det kliniska. Ni som skickade julkorgen med godsaker, och ni som skickade vackra julkort under hela december med stöttande ord och värmande hälsningar som "för ett år sedan i adventstid satt vi där ni sitter nu, vi vet hur det är och vi är med er i tankarna!" . Om ni bara visste vad det betydde för en ledsen och livrädd nybliven mamma!

Från er som bryr sig om - ni mammor som gör er omaket att pumpa ur och donera bröstmjölk till neonatalavdelningarna, till de pyttesmå som så väl behöver den! Ni som möjliggjorde att min lilla dotter kunde få närande modersmjölk, trots att jag själv ingen hade då.

Från Föreningen för prematurfödda barn i Sverige - som när julafton kom hade ordnat en liten julgran åt oss, och varsin julklapp till alla föräldrar och alla pyttesmå kämpar på avdelningen.

Om så bara en enda av er kunde se detta inlägg.
    Om ni bara kunde ana vilken skillnad ni gjorde för oss, vilken glädje och tröst ni skänkte mitt i denna personliga katastrof!

Än idag rinner tårarna när jag tänker på, eller berättar om denna fantastiska medmänsklighet.
    Jag kommer aldrig att glömma er, hur anonyma ni än må vara för mig. Ni är änglar i mänsklig skepnad.

Från mig, å min lilla familjs vägnar - VÅRT VARMASTE TACK! Hjärta

¸.?*¨*?☆ Mamma till Mini - ett mirakel på mer än ett sätt ☆?*¨*?.¸
  • Svar på tråden TACK alla fina människor!
  • Twiist3d

Jag tycker också att ni mammor som pumpar ut eran extra mjölk till
    neonatalavdelningarna är guld värda!!
    Jag hoppas att jag får överbliven mjölk nu när jag ska amma till sommaren!

En famn med rosor till alla mammor där ute som gör sig det "besväret"!!

• Emmy K

Vad fint av dig att ta dig tiden att tacka alla som har berört er under ert barns första tid. Jag skickade också små presenter till vårdplatserna där mina tvillingar bott, ett år senare. Det behöver inte vara stort för att göra storverk i en annan människas liv.

Jag vill bara ta tillfället i akt att uppmana er mammor som har lite extra mjölk att donera den. Det är ofta brist på sjukhusen och är det just nu i Uppsala. Man hör inte om det lika ofta som om blodgivning men det är absolut lika livsviktiga droppar! De för tidigt födda barnen behöver också ibland blodstransfusion så kan du inte ge bröstmjölk så kan du kanske ge blod.

• mina1

Så fantastiskt fint skrivet. Hoppas du skickar detta till avdelningen ni låg så att personalen där kan sätta upp det på väggen och uppmuntra andra. Dessutom inser kanske fler hur otroligt viktigt det är att donera sin mjölk när man har så det blir över. Ångrar så att jag aldrig tog steget och donerade men vem vet. Detta kanske får någon annan att direkt ringa och anmäla sig.

Lycka till i livet.

• Milla och barnen

Vad vackert du skriver! Jag är sjuksköterska på en neonatal intensivvårdsavdelning och trots att jag säkert inte träffat just din fina familj så tar jag åt mig lite, om jag får! Det är fint att höra att vi kan vara en liten strimma ljus i mörkret! Tack för uppmuntran!

• Sunkiissed

Va fint!  

Sitter med tårar i ögonen, är lite extra känslig just i dessa dagar. Kom hem med mina barn för ett årsedan igår.

Jag köpte en massa kläder under stl 50 när vi kom hem då de var alldeles för stort som jag sedan gav sjukhuset. Tyvärr hade jag inte mjölk men får jag barn igen så är det något jag vill göra om jag har över.

Tack för de fina orden!!!   & grattis till ett år med din lilla! 

Svar på tråden TACK alla fina människor!