Flickan och kråkan skrev 2010-10-11 17:06:25 följande:
Låter fullständigt galet?! Oavsett om hon faller inom eller utom normaliteten så har hon rätt till den hjälp och stöd hon behöver. Självklart kan det vara svårt på många sätt så som resursfördelning m.m. ser ut men vissa basala åtgärder borde ju skolan göra utan att ens blunda....som att ge alternativa sätt för henne att visa sina kunskaper på och anpassa studiegången. Hur matematiken hanteras är ju under all kritik om det du skriver stämmer.
Svårt att ge råd eftersom jag varken känner dig eller din dotter.......har anpassad studiegång varit uppe på tapeten?
Jag lovar att hela historien är helt bisarr.
Skolan har vetat om sen hon gick i 3:e klass att hon har haft "problem". Det enda problemet vi visste var att hon inte nådde upp till kunna läsa visst antal ord i minuten. Hon missade på kanske 10 ord. Så då gick hon jämt till någon specialpedagog för att lära sig läsa snabbare. Vilket gjorde att hon missade dom andra lektionerna, bl.a mattematiken. Hon missade massa grundläggande saker och det då att hon redan hade problem siffror. Så då fick hon gå hos specialpedagog för matematiken också. Men aldrig fick vi reda på något, utan allt var jätte bra, förutom då med läsningen.
I 6:an fick hon en jätte bra lärare som tog sig an henne och med lätta små verktyg som hon använde sig så började Jennifer gå framåt. Vi fick då reda på att hon inte hade klarat nationella proven i 5:an. Men det började iallafall vända tack vare denna lärare och när min dotter sen skulle börja 7:an gjorde hon både en muntlig och skriftlig redovisning på hur min dotter funkar och vilka medel hon har använt sig av för att fortsätta få henne att gå framåt.
Men detta brydde dom sig inte om när hon började 7:an. Jag var jätte orolig för matematiken för jag kände att något inte stämde riktigt. Hon gick bakåt istället för framåt. Första IUP stod det från hennes mattelärare "Jag vet inte om du inte kan, inte vill eller bara är lat". Dom hade alltså inte ens brytt sig om att titta Jennifers papper. Hela ht i 7:an jagade vi lärare, specialpedagoger och rektorer, utan att någon hörde av sig oss. Först när vi gjorde en anmälan till skolinspektionen hörde dom av sig. Men fortfarande gjordes inget. Utredningen som skolinspektionen gav dom skarp kritik för hur dom hade skött det här. Skolan blev skyldiga att lämna in en plan för min dotter, vilket dom också gjorde. Men inget av det har följts.
Vi har möten.. vi lägger fram vad vi tror blir bra, som t.ex. nu det sista på vårterminen i 8:an, så tyckte vi att det kanske vore bättre om Jennifer stannade av matten med det hon håller på med och kanske bara ägnar sig åt grunderna, för annars blir det meningslöst för henne, eftersom hon ändå inte kommer klara proven eller förstå då hon inte har grunderna plus att vi ville plocka bort gymnastiken och sätta dit extra mattematik istället. Det tyckte rektorn var jätte bra, men nu sitter hon istället med både grunderna och det dom andra håller på med. Plus är ändå att dom äntligen har bytt mattelärare till en som förklarar framme på tavlan och för första gången så stod det på IUP att hon faktiskt har möjligheter att klara matematiken. Innan har det varit att hon inte skulle klara det. Men den läraren brydde sig aldrig om att förklara för barnen så att dom förstod. En gång sa hon till min dotter att hon ju ändå skulle få en ny chans att lära sig det i när hon gick i 9:an.