• inkan70

Äggdonation i Sverige

Hej tjejer,

Tänkte om ni som gör äggdonation i Sverige har lust att dela med er era erfarenheter hur det fungerar på era respektive sjukhus.

Alltså i Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala, Linköping, Örebro och i Umeå.

Efter att varit aktiv här i drygt ett år så har jag märkt att det är stora skillnader på alla sjukhus.

Berätta gärna hur länge ni fick vänta på att få hjälp, om ni vet hur många donantioner som görs per "säsong", vilken information ni får osv osv.
    Kanke hur ni nedregeleras och vilka medeciner som ni använder, ja vad ni än kommer på som kan vara intressant och som kan eventuellt hjälpa andra.

Själv går jag på RMC i Malmö och är förvånad över hur dålig kommunikation och få donatorer som finns där. Är det lika illa på andra sjukhus?

Har även försökt få tag på statistik hur många donationer som görs och hur många graviditeter det blir, tyvärr verkar det inte finnas någon sådan i Malmö det borde det ju...?
    Vad har ni fått veta?

• Svar på tråden Äggdonation i Sverige
  • Caspianne

Diamantina: Det låter bra! Hjärta Örebro har väldigt ont om donatorer just nu. Kön är lååång för oss som väntar.

• Caspianne

Vi väntade 7-8 mån inför vår första äd i maj i år. Då hade vi en korsdonator vilket innebär att man får förtur.
    Nästa ÄD blir tidigast våren -11. Dvs 1 år efter vår första ÄD.

• inkan70

Jaha då har vi fått prova Malmös sista påhitt att man skall vara mottagarpar nummer 3.
    Kordinatorn ringde i måndags morse kl 08,15 och sa att nu blir det nog ägg över och att donatorn skulle plockas på fm. Min man åkte dit enligt besked vid 11 tiden, gick in i "båset" då får jag reda på att donatorn skulle plockas först nästa dag...men för det första var min man redan på "g" och dessutom så var han bortrest på tisdagen.
    Det bestämdes då att dom fick frysa hans spermie för tisdagen.
    På onsdag fick vi besked att äggen ej räckte till oss...Skrikandes

Så det blev det jag befarade ännu en gång FEL från deras sida.

Jag är så fruktansvärt trött på hur dom behandlar oss patienter, det är så psykist jobbig att vara i denna situation och det dom gör hjälper inte överhuvudtaget.

Tur att jag har Tjeckien på gång....

Tatzy det verkar vara lika illa i Örebro med väntetider, hoppas att det hjälpt med skriverier om ivf o donationer i media sista tiden och att det blir fler donatorer.

• Bette
    inkan70 skrev 2010-12-03 11:14:05 följande:
    Jaha då har vi fått prova Malmös sista påhitt att man skall vara mottagarpar nummer 3.
    Kordinatorn ringde i måndags morse kl 08,15 och sa att nu blir det nog ägg över och att donatorn skulle plockas på fm. Min man åkte dit enligt besked vid 11 tiden, gick in i "båset" då får jag reda på att donatorn skulle plockas först nästa dag...men för det första var min man redan på "g" och dessutom så var han bortrest på tisdagen.
    Det bestämdes då att dom fick frysa hans spermie för tisdagen.
    På onsdag fick vi besked att äggen ej räckte till oss...Skrikandes

Så det blev det jag befarade ännu en gång FEL från deras sida.

Jag är så fruktansvärt trött på hur dom behandlar oss patienter, det är så psykist jobbig att vara i denna situation och det dom gör hjälper inte överhuvudtaget.

Tur att jag har Tjeckien på gång....

Tatzy det verkar vara lika illa i Örebro med väntetider, hoppas att det hjälpt med skriverier om ivf o donationer i media sista tiden och att det blir fler donatorer.

Det var mycket dåligt gjort av dem, de skall ju inte göra så där. Ibland undrar man om de har någon aning om att de har med individer i livskris att göra.

När skall ni åka till Tjeckien? Har inte du varit i Riga också?

Jag säger så här att barnlöshetsbehandlingar är inte Sverige det bästa landet på om man säger så. Sverige ligger långt bakåt vad gäller det.

Kram
  • iza79

hej hej jag ska donera till malmö i vår det ska bli en spännande uppklevelse och roligt om man kan hjälpa någon som längtar.

• Marelb

Det där med statistik står faktiskt lite om i nästa nr av föräldrar och barn. Men det gäller. Mest Huddinge. Har för mig att 80% blir gravida på 3 försök. Men läs gärna tidningen där jag är med :)

• kexan

Va spännande marelb där har vi vart med ochså 07 . Vad handlar er artikel om ?

• Jenkis

Intressant läsning någon har letat upp från 2010 upptäckte jag.

"Kul" att få höra historier om Sverige. Annars är det mkt snack om donation utomlands, vilket jag förstår ännu mer varför när jag läst denna tråd...

• Caspianne

Även om jag ahr endel att säga om hanteringen av ÄD i Sverige, så måste jag ändå ge min svenska klinik 'cred' eftersom dom varit otroligt tillmötesgående och även hjälpt till med mediv´cinering och UL vid våra ÄD utomlands.
    Något som man tydligen inte kan ta för givet att alla svenska läkare/kliniker vill göra... 

• Mustikka

Vi funderar på äggdonation i Umeå eller AVA- kliniken i Finland.
    Någon som har erfarenheter från någon av dessa kliniker?

Sen har jag en fråga om donatorer. Måste donatorn/korsdonatorn ha fått barn sedan tidigare?
    Jag har en kompis som gärna vill donera, men hon har inga egna barn än. 

• Jacquelinne
    Jag har gjort 2 stycken donationer och det via Huddinge vilket har gått hur bra som helst. Jag anmälde mig där och efter som jag är blodgivare så slapp jag vänta den långa tiden mellan blodprov. jag åkte bara upp till Huddinge 1 vecka efter jag ringde till dom och fick träffa läkare och kurator och efter 4 veckor satte jag igång med p piller och efter 4 veckor med sprutor under 12 dagar och sen gick jag på UL i Linköping på RMC här och sen blev det "plock" dom tog ut 19 ägg och 16 var bra. Efter det vänta jag 1 månad så min mens kom igång igen och sen samma behandling som första och då fick dom ut 29 ägg och 22 var bra ägg. Jag har bara bra saker att säga om Hudding, det går fort, man får tag i dom direkt, dom ringer alltid upp och dom är flexibla för oss donatorer.

Jag blev kontaktad av ett par i Skåne strax innan "plock nr 2" och tog då med mig mina journaler från Huddinge som jag sände till kordinatorn på RMC Malmö som jag talade med strax innan och allt såg självklart bra ut med tanke på mina resultat innan på Huddinge och vi kollade tider osv.....tills en läkare sa NEJ på grund av att jag är bosatt i Linköping och paret som vill ha hjälp med korsdonation bor i Skåne. Jag talade med Huddinge om detta och dom sa att det lät totalt absurt att dom tackat nej till en donator pga att hon bor 40 mil bort. Med tanke på att dom har 2 års väntetid på RMC Malmö så är det rätt "vågat" att tacka nej till en donator som dessutom har visat goda resultat på antal ägg. Dom hade kunnat dela mina ägg på 2 par och gjort 3 par lyckliga men NEJ jag skulle vara "Skåning" inte "Östgöte" tydligen....

Finns det någon här som har hamnat i liknande situation?

Finns det någon som vet att någon donator utanför Skånes gräns har fått donera/korsdonera?

jag tycker synd om er par som sitter i långa köer och väntar på ett samtal som kan dröja upp till 2 år medans RMC Malmö tackar nej till dom som faktiskt vill donera och hjälpa!!!!!
  • Annettiz

Jag går på Huddinge sjukhus, tycker det funkar bra. Man är ju "berättigad" 3 försök i sverige, men pga. brist av ägg så kan de ju bara erbjuda ett försök, sen får man bidra med egen donator och får då ett försök till.

Vi stod i kö i 18 månader innan vi blev kallade. Efter första besöket fick vi första ägget insatt efter ca en månad. Andra ägget (då de första inte fäste) efter ytterligare en månad. De var de ägg vi fick, (eller som var dukgliga), så nu väntar min egna donator på att köra igång, så hoppas vi att vi snart får nya ägg som leder till graviditet.

Finns inget dåligt att säga om fertilitetsenheten på Huddinge.

• pojkens

jag har funderat på att donera ägg , bor i stockholm så det blir väl på KS. Någon som har erfarneht därifrån? Detta kanske mest är tråden för er som tar emot ägg men tänkte fråga iallafall. 

Dock verkar det vara en lång process emd tanke på att de vill ta infektionsprover 2 ggr med 6 månaders mellanrum, vilket gör att det dröjer 1 år innan man får donera. Tycker det låter länge? Inte för att det spelar så stor roll för mig iof då jag inte vill ha fler barn.

Någon som donerat ägg som vill berätta mer om hur det gick till? Och kanske även hur ni som tar emot äggen känner. Är det någon som är nervös för att barnen ska söka upp sin biologiska mamma sen? Berättar ni för barnen om äggdonationen? givetvis inte när de är små, men är tanken att ni ska berätta innan 18år eller någon gång? Vill bara veta lite hur ni resonerar. Jag är medveten om att jag kan bli uppsökt 18 år senare, men ser ju inte det som att det är mitt barn, bara ur mitt ägg. barnen är ju de barn man uppfostrar och lever med.  

• mariaochlinus

Jag ska snart donera, är färdig utredd och fått ok stämpel i rumpan!

Börjar spraja den 25/2, ev äggdonation v 13, ska bli spännande och se hur man reagerar på medicinerna.

Å det känns så fint att få ge en sådan gåva till 1 eller 2 par som annars kanske aldrig skulle kunna få barn. <3

OM allt flyter på smidigt, kan jag absolut tänka mig att donera nån fler gång. 

Kämpa på nu tjejer/killar!!        

(¯`♥.¸♥ Amanda 001113, Lucas 051010, Vidar 080328, Alice 100517 ♥¸ .♥´¯)
  • Nahoj23
    mariaochlinus skrev 2012-02-21 07:50:42 följande:
    Jag ska snart donera, är färdig utredd och fått ok stämpel i rumpan!

Börjar spraja den 25/2, ev äggdonation v 13, ska bli spännande och se hur man reagerar på medicinerna.

Å det känns så fint att få ge en sådan gåva till 1 eller 2 par som annars kanske aldrig skulle kunna få barn. <3

OM allt flyter på smidigt, kan jag absolut tänka mig att donera nån fler gång. 

Kämpa på nu tjejer/killar!!        
    Hej

Vart ska du donera?
Svar på tråden Äggdonation i Sverige