Jag är gymnasielärare. Jag tror det är lätt att jämföra med skolan av sin tid och säga att det var bättre förr. Sanningen är att det är en helt annan skola idag med barn som lever i en helt annan tillvaro. Man kan inte se skolan som en enhet utanför samhället, de problem barnen har utanför skolan har de också i skolan. Det är väldigt tråkigt att det inte existerar någon debatt kring vad som egentligen är syftet med skolan, mer generellt. Är det att alla barn ska få en allmänbildning? Är det att alla ska utbildas för ett yrke? Är det att vi ska ta fram de mest begåvade barnen inom respektive område för att se till att få hög kompetens på viktiga poster i samhället? Svaren på de här frågorna får ju konsekvenser för vilka ämnen som ska undervisas i skolan och på vilket sätt. Det är inga självklarheter.
Jag tror man måste dela in problemen i skolan (som återigen alltså är en del av problemen i samhället, inte problem som skapas och bara finns i skolan) i olika delar, där man tänker utifrån syften och mål. Alltså, är det ett mål för skolan att fostra barn till att fungera i grupp med andra barn som är olika? (skolan med en demokratiserande uppgift) Vilka problem kan finnas för att uppnå detta? (skolan är idag segregerad, alla är inte överens om att det är ett viktigt mål, barnen kan ha med sig hemifrån att det viktigaste är att jag har det bra osv) Hur kan man arbeta för att nå det? exempelvis.