• Tant Green

Varför har skolan blivit sämre?

När jag började skolan (för läääänge sedan, på 70-talet) var vi ca 25 barn med 1 lärare. Nu är de 23 barn med 2 lärare (åtminstone i den skola min dotter ska börja nästa år).

Det låter ju som att det blivit mycket bättre, men det känns som att alla pratar om att skolan bara blir sämre. Att klasserna är större, lärartätheten lägre, stökigare i klassrummet och barnen lär sig ingenting... Stämmer det, och vad är i så fall skillnaden nu mot för 30 år sedan (alltså den negativa skillnad som uppväger att det är hälften så många barn per lärare)?

• Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?
  • cicci85

Kom på att när vår klass fungerade som bäst var när vi gick i 5:an och hade en jättebra lärare! Då fick vi göra våra egna scheman. Vissa lektioner va utsatta tex idrott, musik och nån lektion vi skulle ha genomgång på. Annars fick vi veta hur mycket matte, svenska, SO osv vi skulle ha den veckan, så fick vi sätta ut lektionerna på vilka tider som passade oss bäst! Det var självständigt och funkade bra för alla i kalssen, blev mycket lugnare när vi fick välja själva hur vi skulle lägga upp dagen!

• fruis
    cicci85 skrev 2010-10-10 06:30:58 följande:
    jag hoppas verkligen att mina barn får gå i en bättre skola! Men vi hade väldigt roligt iaf!
    Hahaha, som sagt, barn har andra perspektiv än vuxna
  • tvillingpappa79

Jan Björklunds karriär har väl en stor del i den smutskastningskampanj mot skolan som pågått några år. Han är ju enormt kreativ med siffror den gode Björklund. Jämförelser med tex Finland är ju populärt. Grejen är bara den att Finland har en mycket större särskola än Sverige. Dvs väldigt många fler lite svagare elever går i ett system som inte räknas in i statistiken. Han påstår också, på fullt allvar, att svenska skolor har världens största ordningsproblem. Menar karln allvar? Jag föreslår ett studiebesök i exempelvis ett innerstadsområde i Los Angeles eller Baltimore eller Paris eller...ja ni fattar grejen. Det är ju ett sanslöst dumt påstående. Sanningen är att svenska elever är tryggast i Europa om man får tro dom själva. Hetsen om betyg löser givetvis ingenting. En siffra...ja det hade ju vart skönt om det var så enkelt att förbättra skolan. Skulle man tro Björklund och media så är ju svenska skolor en krigszon. Det man tvärtom slås av när man besöker klasser (med undantag förstås) är det lugn som råder i svenska klassrum. Populism och ett spel på människors rädsla och ångest inför en föränderlig värld är vad Folkpartiet mfl håller på med.

• Polly S
    Dorian Ertymexx skrev 2010-10-10 03:19:12 följande:
    Enkelt - för att skolan saboterats på två fronter. Dels genom direkta nedskärningar (så till den milda grad att vissa skolor inte bara fått säga upp kringpersonal, utan också fått avskeda viktiga lärare för att gå runt!), dels genom kombinationen skolpeng och öppnandet för privata skolor, vilket betyder att fler skolor slåss om elever, vilket betyder att varje skola får mindre elever och därmed mindre pengar per skola.

Tillsammans med en passionerad kärlek hos skolans politiska ledare för att konstant omorganisera och komma med nya modeord som ska integreras, vilket leder till en konstant omstrukturering och osäker hos lärarna för vad som gäller, så blir resultatet ganska givet - kaos. Att lärarna samtidigt får allt mer ansvar, men allt mindre befogenheter, gör inte heller susen.

Jobbat som lärare i några år, så jag vet vad jag pratar om.
    vettigt -som vanligt.
  • Pyl
    tvillingpappa79 skrev 2010-10-10 08:00:09 följande:
    Jan Björklunds karriär har väl en stor del i den smutskastningskampanj mot skolan som pågått några år. Han är ju enormt kreativ med siffror den gode Björklund. Jämförelser med tex Finland är ju populärt. Grejen är bara den att Finland har en mycket större särskola än Sverige. Dvs väldigt många fler lite svagare elever går i ett system som inte räknas in i statistiken. Han påstår också, på fullt allvar, att svenska skolor har världens största ordningsproblem. Menar karln allvar? Jag föreslår ett studiebesök i exempelvis ett innerstadsområde i Los Angeles eller Baltimore eller Paris eller...ja ni fattar grejen. Det är ju ett sanslöst dumt påstående. Sanningen är att svenska elever är tryggast i Europa om man får tro dom själva. Hetsen om betyg löser givetvis ingenting. En siffra...ja det hade ju vart skönt om det var så enkelt att förbättra skolan. Skulle man tro Björklund och media så är ju svenska skolor en krigszon. Det man tvärtom slås av när man besöker klasser (med undantag förstås) är det lugn som råder i svenska klassrum. Populism och ett spel på människors rädsla och ångest inför en föränderlig värld är vad Folkpartiet mfl håller på med.
    Visst är det hemskt!
  • LaJohannan

Hmm, kan ju bero på att man inte har tid för sina barn idag som man hade förr?
     Förr va man hemma med en förälder, oftast mamman då, hon fanns alltid där. I dag jobbar oftast båda föräldrarna heltid och har mycket lite tid till sina barn. Förskolan/ skolan kan inte göra det jobb som föräldrarna hade möjlighet till förr.

Otrygghet och att man förväntar sig så mycket mer av små barn idag tror jag oxå har en betydelse. Förr var man barn, idag är man "vuxen" och ska klara sig själv mycket tidigare. Mycket större press på barnen idag, både i skolan, samhället och hemma.

• LyckligtSlut

Ingen disciplin tillåts och det är väl ett problem. På min gymnasieskola t ex misshandaldes en utländsk lärare av två nynazister och vad hände? Jo, läraren blev förflyttad och killarna fick gå kvar. Ger ju helt rätt signaler.

PMS året runt :(
  • Dorian Ertymexx
    tvillingpappa79 skrev 2010-10-10 08:00:09 följande:
    Det är för att karln är en tvättäkta populist. Om man inte märker det på hans skolpolitik märker man det på hans flirt med SD och helt vansinniga förslag vad gäller invandrare. Ett så kallat liberalt parti som vill bestämma vad folk får och inte får ha på sig!? Seriöst!?
    Jag är inte en kvinnokarl! Men jag jobbar på det!
  • Dorian Ertymexx
    LyckligtSlut skrev 2010-10-10 10:27:00 följande:
    Ingen disciplin tillåts och det är väl ett problem. På min gymnasieskola t ex misshandaldes en utländsk lärare av två nynazister och vad hände? Jo, läraren blev förflyttad och killarna fick gå kvar. Ger ju helt rätt signaler.
    Känner till liknande exempel, en väninna fick en ryggspark av en elev som ledde till många års smärta för henne. Hans straff - han fick byta klass.

Men jag lägger skulden på skolpengen och den "fria konkurrensen" - nu när skolor måste slåss om eleverna är anseende och rykte allt. Så en skola gör allt för att värna sitt rykte, och polisanmälningar som riskerar att hamna i tidningarna är väääldigt dåligt för en skolas rykte. Så skolor vill hellre tysta ned och glömma än faktiskt ta tag i problemen. För sin egen överlevnad.
  • Annaïck

Det blev sämre då kommunerna tog över driften av skolorna och då kunde välja att spendera olika mycket pengar i olika kommuner.

Dessutom har möjligheten att fritt välja skola gjort det mycket svårt att planera. Man vet aldrig hur många barn man kommer att ha nästa år. En skola kan helt plötsligt få mycket lite pengar och en annan skola i samma område blir överfull. Jag har varit med om att få välja: ska vi satsa pengar på skolböcker i år eller väljer vi att satsa på specialundervisning... Vikarier tog man bara in om läraren varit borta i en vecka.. Annars fick vi andra lärare göra ett skuggschema där vi fick gå in och ersätta den sjuke. Det är klart att kvaliteten sjunker

Samt att det i en årskurs fanns så lite barn att man var glad att det var många som gick på mammaledighet just då så vi kunde behålla samma personal åtminstone ett tag till...

• Dorian Ertymexx
    Annaïck skrev 2010-10-10 14:34:08 följande:
    Det blev sämre då kommunerna tog över driften av skolorna och då kunde välja att spendera olika mycket pengar i olika kommuner.

Dessutom har möjligheten att fritt välja skola gjort det mycket svårt att planera. Man vet aldrig hur många barn man kommer att ha nästa år. En skola kan helt plötsligt få mycket lite pengar och en annan skola i samma område blir överfull. Jag har varit med om att få välja: ska vi satsa pengar på skolböcker i år eller väljer vi att satsa på specialundervisning... Vikarier tog man bara in om läraren varit borta i en vecka.. Annars fick vi andra lärare göra ett skuggschema där vi fick gå in och ersätta den sjuke. Det är klart att kvaliteten sjunker

Samt att det i en årskurs fanns så lite barn att man var glad att det var många som gick på mammaledighet just då så vi kunde behålla samma personal åtminstone ett tag till...
    Som sagt, skolpeng och valfrihet. Yaaay?!?
  • Noran
    Tant Green skrev 2010-10-09 23:18:45 följande:
    Fast skolan kanske är ungefär som förskolorna... typ 90% av föräldrarna är nöjda, men det enda man hör talas om är de negativa undantagen.
    Jag tror det är så. Min erfarenhet är är förskolor idag är extremt bra. Mycket bättre än på 80 talet. Ändå hörs dom som gnäller.
  • IsadoraW

Jag är gymnasielärare. Jag tror det är lätt att jämföra med skolan av sin tid och säga att det var bättre förr. Sanningen är att det är en helt annan skola idag med barn som lever i en helt annan tillvaro. Man kan inte se skolan som en enhet utanför samhället, de problem barnen har utanför skolan har de också i skolan. Det är väldigt tråkigt att det inte existerar någon debatt kring vad som egentligen är syftet med skolan, mer generellt. Är det att alla barn ska få en allmänbildning? Är det att alla ska utbildas för ett yrke? Är det att vi ska ta fram de mest begåvade barnen inom respektive område för att se till att få hög kompetens på viktiga poster i samhället? Svaren på de här frågorna får ju konsekvenser för vilka ämnen som ska undervisas i skolan och på vilket sätt. Det är inga självklarheter.

Jag tror man måste dela in problemen i skolan (som återigen alltså är en del av problemen i samhället, inte problem som skapas och bara finns i skolan) i olika delar, där man tänker utifrån syften och mål. Alltså, är det ett mål för skolan att fostra barn till att fungera i grupp med andra barn som är olika? (skolan med en demokratiserande uppgift) Vilka problem kan finnas för att uppnå detta? (skolan är idag segregerad, alla är inte överens om att det är ett viktigt mål, barnen kan ha med sig hemifrån att det viktigaste är att jag har det bra osv) Hur kan man arbeta för att nå det? exempelvis.

När det gäller de så kallade ordningsproblemen vi har i skolan måste vi titta på hur barnens liv ser ut idag. Barn växer upp med stor del omedelbar behovstillfredsställlelse, man har alltid program på tv (där vi på 70-talet fick vänta snällt till halvsex), man har telefoner, datorer, tv, dvd som kan roa och ge svar på saker omgående, kosten har förändrats så fler barn idag växer upp med det som man förr fick ganska sällan nästan på daglig basis, barn får mera skjuts till olika aktiviteter och till skolan osv. Barn som är vana vid omedelbar behovstillfredsställelse kan få väldigt svårt att sitta stilla, lyssna och noggrant arbeta på en uppgift under flera timmar. Jag tror tidigare generationer har varit mycket mer vana vid och inställda på att arbeta för att uppnå något. Om skolan allena ska uppnå detta med barnen så är det en nästan övermäktig uppgift, föräldrar måste också lära sina barn att framgång kräver arbete. Och det är inte så lätt i ett samhälle där även vi vuxna lockas av att få allt snabbt.

Även om det inte är alla barn i en klass som är på det här sättet så kan det vara en del av barnen, och det påverkar gruppen. Barn och vuxna idag ifrågasätter också skolan på ett sätt man inte gjort tidigare. När jag var liten fick vi rita bilder ur bibeln och höra berättelser från den. Idag är barn och föräldrar väldigt snabba med att fråga "vad ger det här för nytta, vad ska vi kunna det här för?". Men läro- och kursplaner är inte uppbyggda så att allt man läser i skolan ska ge praktisk nytta i livet, och om vi vill ha en sådan skola så måste vi ändra innehållet i skolan efter det.

Sedan är det självklart att de organisatoriska ramarna för skolan ger begränsade möjligheter för lärare att göra sitt arbete. På 70- och 80-talen när skolan var statlig kunde en skola som upplevde problem av olika slag söka särskilda pengar för att kunna ta itu med de problemen. Någon sådan möjlighet finns inte idag. Lärare har mycket liten möjlighet till vidareutbildning och mycket liten tid att arbeta på att förbättra sin praktik. Något som andra yrkesgrupper med människorealterande yrken typ läkare och psykologer har betydligt bättre möjigheter att göra.

• mamma till 2 frön

Jag anser nog att dagens skola är bättre än ex 70-talets men så är jag ju oxå partisk. Björklund och medias bild stämmer dåligt överrens med den bild som föräldrar, lärare och elever beskriver. Herr Björklund tillhör inte direkt mina favoriter och inte hamnade han högre upp då han börjar prata om straff och avstängning. Förstår inte hans teori om att bara vi ställer högre krav, utan att sätta till mer resurser, samtidigt som vi utdelar olika konsekvenser så löser det sig. Tänk om straff var lösningen då borde vi inte ha återfallsförbrytare. Nä, in med mer resurser i skolan och strukturera upp vad som är lärarens uppgifter och inte så fick vi en ännu bättre skola.

• Dr Mupp

Mina barns skola är bättre än den skola jag gick i. Mina barn går i klasser på 20 barn och 2 lärare. Redan på nu i ettan har dottern fått extra resurs i svenska för hon inte lärt sig läsa samtidigt som hon får svårare uppgifter i matten eftersom hon har lätt för det. Utbildningen är altså anpassad efter eleverna. De upptäckte att ettorna behövde längre rast i samband med lunchen, så de ändrade schemat så att de börjar tidigare på morgonen och får istället en längre rast efter lunch. Skolan är flexibel och anpassnigsbar.

If you cut the wings of a fly, Does it become a walk?
Svar på tråden Varför har skolan blivit sämre?