• TheOtherOne

Flickvännen är gravid! Hur ska vi klara oss ekonomisk?

Jag är 20 och hon 18. Nyligen har hon blivit gravid och om 6 mångader så ska jag flytta till Västerås. Tanken är att hon ska också följa med mig. Nu är frågan om hur vi ska klara oss när det gäller pengar? 

jag menar jag kan inte jobba pga att jag ska börja universitet som är 5 år lång. Under tiden kommer jag att låna pengar från CSN för mina studier. Men pengar från CSN räcker ej till två pers och en bebis!
    Vi behöver ju någonstans att bo, mat, kläder, kanske en billig bil också?  Hur ska vi klara oss då? Kan man få hjälp någonstans? Visst är all sjukvård för barnet gratis, alltså skatte pengar? 

tack så mycket. ju mer ni skriver ju mer ni hjälper mig! 

• Svar på tråden Flickvännen är gravid! Hur ska vi klara oss ekonomisk?
  • stf

Du kan få uttökad CSN lån, så blir det lite mer än 7500 kr i månaden. Sen kommer ni få bostadsbidrag, och din tjej får föräldrapenning (blir väl räknat efter någon grundersättning om hon ej jobbat innan)

Så det kommer nog inte vara så att ni dör av svält, men det blir tufft. Mycket begagnade barnsaker.

Sjukvården är gratis ja.

• TheOtherOne

Tack stf. Kul att sjukvården är gratis iaf och att man kan få bostad bidrag.
    Efter att har surfat lite runt på olika sidor så kom jag fram till att 

1050 Kr  barnbidrag/mån  från försäkringkassan
    2696 Kr  Studiemedel Heltid(Bidrag) / mån   från CSN
    544 4 Kr Studiemedel Heltid(LÅN) / mån   från CSN
    508 Kr    Tilläggsbidrag för 1 barn /mån från CSN
    2400 Kr bostadbidrag /mån
    x Kr förälrapenning/mån(Vi säger att den är ungefär 1000 Kr)

Summan blir =  13098 KR = 13 000 Kr varje månad för allt(mina studier, barn, mat, kläder)
    Jag kan tänka mig att det kan räcka om man bor lite ekonomisk!

Jag kanske kommer att jobba på krog som Black Jack dealer på helgerna, då det är lätt för mig när det gäller räkna kort. så jag kan få 3000 därifrån. 

Har jag missat något? har jag gjort fel någonstans?

• stf

Jag kan inte verifiera dina siffror men det är nog något liknande. Den största posten som avgör er ekonomi är ju bostaden. Det kanske också är jobbigt att bo i en liten etta i 5 år, men ni kanske kan börja där, och din tjej lär ju börja jobba innan din utbildning är klar så ni kan få större.

Sen kan man alltid spara in, exempelvis baka eget bröd ;) kostar ju typ 3 kr att baka men 30 kr o köpa.

Sen kan du ju jobba extra, men det verkar som du ska gå en lång utbildning på 5 år, det är väl civilingenjör eller kanske juridik, läkare? Kan vara tufft att jobba om du ska studera bra också.

• Sniffy

Du får inte heller glömma bort familjen, Mormor och Farmor brukar inte snåla och har du andra familjemedlemar som har barn så får du säkert deras kläder leksaker. Dessutom har vi köpt samtliga kläder via blocket (förutom dom vi fått). Köper du ett klädpacket för t ex 500 kr så kan du säkert ett halvår senare sälja det för 500 kr it´s a win-win situation.

Maten till barnet behöver du inte heller oroa dig för bröstmjölken det första året är gratis, om inte tjejen kan eller vill amma(förstör brösten) så blir det en extra kostnad. Sen får man överväga Blöjfronten, om det ska vara tygblöjor eller engångare.

Men grundproblemet är det som "ALLA" blivande pappor oroar sig för, Ekonomin. Om du skulle starta en omröstning så skulle jag gissa (eller snarare garantera) att alla män (säkert också tjejerna) någon gång under graviditeten oroat sig för ekonomin.

Njut av stunden.

• zd82

När det gäller föräldrapenningen så finns det en inkomstnivå och en garantinivå. Har man aldrig jobbat, eller inte har rätt till A-kassa när man är gravid, så får man bara garantinivån och den är idag bara 180 kronor per dag (före skatt). Blir därför inte så mycket i månaden om man säger så... Men det går att klara sig om man hittar olika sätt at få extrainkomster. Ett helgjobb är utmärkt! Kom bara ihåg att man inte får tjäna hur mycket som helst ifall man inte vill att ens studiebidrag/lån ska minska. Nu ska ju regeringen höja lånedelen med 300 kr också, vilket är ett steg i rätt riktning (fast det hade varit bättre ifall de höjde bidragsdelen istället).

Eller så kan du bli norsk medborgare så får du 80% bidrag och 20% lån

Svar på tråden Flickvännen är gravid! Hur ska vi klara oss ekonomisk?