• Leiben

Varför får man bara gå en vecka över tiden efter ÄD?

Jag vet att de sätter igång mig en vecka efter bf för man får tydligen inte gå över tiden mer. Jag har dock inte riktigt fått en förklaring varför.

Någon som vet?

Det borde också vara relativt vanligt med igångsättning efter ÄD just därför också...

• Svar på tråden Varför får man bara gå en vecka över tiden efter ÄD?
  • Fru U

När man gör ivf o dylikt så vet man exakt hur länge man varit gravid och man vet att efter 42 veckor så vill inte moderkakan fungera som innan så man tar det säkra före det osäkra.

Alla andra (dvs de som blir gravida i sängkammaren) där gissar man på när bebisen tillverkades och då tillåter man också att de går över tiden mer (eftersom de inte ens är säkra på att de går över tiden). Men man har olika rutiner i olika kommuner/landsting/sjukhus för just igångsättning

Svaren bor i hjärtat
  • Vickan I

Gjorde IVF och samma sak där. De sa till oss att det så enkelt är att vid ÄD, IVF etc så har man en så säker befruktningstidpunkt att det inte finns ngt syfte att barnet ska vara kvar längre än +1 v pga att näringen kan börja minska. man vet också helt säkert att barnet är fullt utvecklat.  Moderkakan har ju ett bäst före datum eller vad man ska  säga.

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Leiben

ok tack för svaren. hade ingen aning om det där med moderkakan. trodde dock att det var 2 veckor före IVF och 1 vecka vid ÄD och jag undrade varför det fanns en skillnad men nu vet jag då :)

Svar på tråden Varför får man bara gå en vecka över tiden efter ÄD?