Vill donera ägg men min man vill inte att jag gör det, tips på hur vi diskuterar vidare...
Måste bara få lite råd och tips, jag vill gärna donera ägg men min man är emot det. Jag ser det som självklart att försöka hjälpa dem som har det ännu tuffare än vi, ett barn är en så fantastisk gåva och kan jag hjälpa någon att få ett efterlängtat barn så skulle det kännas så bra. För mig så spelar det här med DNA ingen roll, jag ser det som att mor blir den som burit fram barnet även om barnet får mina gener, jag har ju bara bidragit med en cell. Min man å andra sidan är mycket mer inne på det där med gener, han ser det som att det kommer att finnas ett halvsyskon till vår son någonstans och han vill inte det, för tänk om barnet far illa tex.
Vi har diskuterat det och vi förstår och respekterar båda varandras sätt att tänka. Min man är uppriktigt ledsen över att hans känslor hindrar något som jag vill (och det blir såklart ännu mer komplext eftersom han tycker att det är fantastiskt att jag kan tänka mig att försöka bidra till någon annans barn) men vi är överens om att vår familj kommer i första hand och att jag inte kommer att donera ägg så länge som han är emot det.
En förenklad beskrivning av situationen för att inte bli för långrandig, jag behöver tips och ideer på hur jag kan komma vidare i diskussionerna med honom. Hur tänker ni som donerat ägg och vilka tankar har era partners haft? Hur tänker ni som tagit emot ägg? Vilka är era tankar angående släktskap/gener kontra miljö? Tror ni att ni eller er partner känner annorlunda för ert barn jämfört med om barnet också genetiskt varit ert?