• mullemuppan

Vill donera ägg men min man vill inte att jag gör det, tips på hur vi diskuterar vidare...

Måste bara få lite råd och tips, jag vill gärna donera ägg men min man är emot det. Jag ser det som självklart att försöka hjälpa dem som har det ännu tuffare än vi, ett barn är en så fantastisk gåva och kan jag hjälpa någon att få ett efterlängtat barn så skulle det kännas så bra. För mig så spelar det här med DNA ingen roll, jag ser det som att mor blir den som burit fram barnet även om barnet får mina gener, jag har ju bara bidragit med en cell. Min man å andra sidan är mycket mer inne på det där med gener, han ser det som att det kommer att finnas ett halvsyskon till vår son någonstans och han vill inte det, för tänk om barnet far illa tex.

Vi har diskuterat det och vi förstår och respekterar båda varandras sätt att tänka. Min man är uppriktigt ledsen över att hans känslor hindrar något som jag vill (och det blir såklart ännu mer komplext eftersom han tycker att det är fantastiskt att jag kan tänka mig att försöka bidra till någon annans barn) men vi är överens om att vår familj kommer i första hand och att jag inte kommer att donera ägg så länge som han är emot det.

En förenklad beskrivning av situationen för att inte bli för långrandig, jag behöver tips och ideer på hur jag kan komma vidare i diskussionerna med honom. Hur tänker ni som donerat ägg och vilka tankar har era partners haft? Hur tänker ni som tagit emot ägg? Vilka är era tankar angående släktskap/gener kontra miljö? Tror ni att ni eller er partner känner annorlunda för ert barn jämfört med om barnet också genetiskt varit ert?

• Svar på tråden Vill donera ägg men min man vill inte att jag gör det, tips på hur vi diskuterar vidare...
  • Flisan86

Min man är helt med på att jag donerar ägg, men vi har helt olika syn på donation.

För mig är det en självklarhet att hjälpa, och i mina ögon är äggen bara en ritning som någon annan kan använda för att själv bygga sitt barn med! Om barnet någonsin skulle söka upp mig skulle det kännas som en avlägsen släkting. Jag kan inte tänka mig att jag någonsin skulle ha någon form av moderskänslor för barnet, och inte heller att mina barn skulle vara halvsyskon med detta barn, trots att de till hälften har samma genetiska ursprung. (Däremot skulle det självklart vara spännande att få veta hur barnets liv blivit och vad han eller hon valt att göra med sitt liv.) Det barn som blivit till genom min donation har ingenting med min familj att göra. Däremot har ju barnet fått en del av min släkts genetiska arv, och precis som även lagen säger så tycker jag att barnet har rätt att veta om det.

Min man tycker att det är 100% mitt beslut och att det är en fin handling. Han skulle dock själv inte vilja donera, han tycker att det skulle kännas fel, men kan inte riktigt förklara varför. Magkänsla helt enkelt. Men att det som skulle kännas fel för honom inte nödvändigtvis är fel för någon annan.

Varför vill inte din man att du donerar?

• Marelb

"i mina ögon är äggen bara en ritning som någon annan kan använda för att själv bygga sitt barn med!" Så bra skrivet!!

Har väl direkt inga tips eftersom jag och min man som tur är har samma syn på det här och vi båda är positiva till ÄD. Att donera menar jag då.

Fortsätt att diskutera saken, det verkar ni ju kunna göra på ett bra sätt! Inte tjata om det men ta upp det ibland. Vem vet, han kanske kan förstå ditt sätt att se på saken och tycka att det är ok? Ja, förstår gör han väl redan men att han kan se på saken på det sätt som du gör...

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • NKmamma

Jag har fått barn med hjälp av donerat ägg. Är så otroligt tacksam för att det finns såna fantastiska tjejer som ni som vill och har doneratSkrattande
    Gener är helt oviktigt för mig. Vår dotter är visserligen sin far upp i dan utseendemässigt, men hon har samtidigt likheter med mig i sitt sätt att vara.
    Har även en dotter som jag fått på naturlig väg och känslorna är dom samma för båda.

• mullemuppan
    Flisan86 skrev 2010-10-06 19:02:41 följande:
    Min man är helt med på att jag donerar ägg, men vi har helt olika syn på donation.

För mig är det en självklarhet att hjälpa, och i mina ögon är äggen bara en ritning som någon annan kan använda för att själv bygga sitt barn med! Om barnet någonsin skulle söka upp mig skulle det kännas som en avlägsen släkting. Jag kan inte tänka mig att jag någonsin skulle ha någon form av moderskänslor för barnet, och inte heller att mina barn skulle vara halvsyskon med detta barn, trots att de till hälften har samma genetiska ursprung. (Däremot skulle det självklart vara spännande att få veta hur barnets liv blivit och vad han eller hon valt att göra med sitt liv.) Det barn som blivit till genom min donation har ingenting med min familj att göra. Däremot har ju barnet fått en del av min släkts genetiska arv, och precis som även lagen säger så tycker jag att barnet har rätt att veta om det.

Min man tycker att det är 100% mitt beslut och att det är en fin handling. Han skulle dock själv inte vilja donera, han tycker att det skulle kännas fel, men kan inte riktigt förklara varför. Magkänsla helt enkelt. Men att det som skulle kännas fel för honom inte nödvändigtvis är fel för någon annan.

Varför vill inte din man att du donerar?
    Ja, vi verkar ha liknanade syn du och jag, det där med att ägget bara är en ritning kommer jag nog säga några gånger här hemma.
    Intrycket jag fått från min man är också att han inte helt förstår varför han känner så mycket mot att jag donerar men för honom är som sagt familj och gener viktiga. För hans del så ger jag bort "våra" barn till någon annan. Min man är väldigt känslig och har nog inte landat i det ofantligt stora att ha fått barn själv än, kanske blir det naturligare att fundera kring donationsfrågan när vi själva är klara med framtida syskon.

Jag tror och hoppas att han kan ändra på sig om vi pratar om det ibland här hemma men jag behöver som sagt få hjälp med lite nya "argument" och sätt att förklara hur jag tänker och känner.
  • Marelb
    NKmamma skrev 2010-10-06 22:22:34 följande:
    Jag har fått barn med hjälp av donerat ägg. Är så otroligt tacksam för att det finns såna fantastiska tjejer som ni som vill och har doneratSkrattande
    Gener är helt oviktigt för mig. Vår dotter är visserligen sin far upp i dan utseendemässigt, men hon har samtidigt likheter med mig i sitt sätt att vara.
    Har även en dotter som jag fått på naturlig väg och känslorna är dom samma för båda.
    Lika härligt som alltid att höra om par som lyckas! Ja, vilka föräldrar älskar inte sina adoptivbarn lika mycket som de genetiskt egna? Eller de som kom med hjälp av donation... Just med donation så är det ju ändå den biologiska mamman som bär barnet och känslorna kommer ju redan då!

Lycka till TS! Hoppas det går vägen i framtiden... Men det är ju A och O att man har stöd från sin familj i detta känner jag.
    Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • mullemuppan
    NKmamma skrev 2010-10-06 22:22:34 följande:
    Ja, jag vill ju också tro att gener inte är så viktiga utan att ägget bara är en liten hjälp till att få bli förälder. Är mycket mer inne på att miljön som barnet växer upp i påverkar hur det blir, även om det säkerligen finns ärftliga grunddrag. Jag inbillar mig också att par som har svårt att få barn på egen hand är tryggare och säkrare i relationen till varandra just för att dom genomgått något otroligt svårt och smärtsammt tillsammans och att det därför skulle kännas tryggt att hjälpa ett sånt par till ett barn.

Vad har din man för tankar kring att barnet inte har dina gener? Var det ett svårt beslut för er att ta att ni ville försöka få ett barn med hjälp av ett donerat ägg? Uräkta om jag "snokar" men det känns viktigt få så mycket input och vinklingar som möjligt för framtida diskussioner här hemma.
  • mullemuppan
    Marelb skrev 2010-10-06 22:16:26 följande:
    "i mina ögon är äggen bara en ritning som någon annan kan använda för att själv bygga sitt barn med!" Så bra skrivet!!

Har väl direkt inga tips eftersom jag och min man som tur är har samma syn på det här och vi båda är positiva till ÄD. Att donera menar jag då.

Fortsätt att diskutera saken, det verkar ni ju kunna göra på ett bra sätt! Inte tjata om det men ta upp det ibland. Vem vet, han kanske kan förstå ditt sätt att se på saken och tycka att det är ok? Ja, förstår gör han väl redan men att han kan se på saken på det sätt som du gör...
    Så sant, inte tjata utan diskutera! Då är det toppen att få skriva i trådar här på FL för att få hjälp att förklara vad man vill på nya sätt! Vad skönt att din man och du har samma syn på det!
  • mullemuppan
    Marelb skrev 2010-10-07 09:21:57 följande:
    Lika härligt som alltid att höra om par som lyckas! Ja, vilka föräldrar älskar inte sina adoptivbarn lika mycket som de genetiskt egna? Eller de som kom med hjälp av donation... Just med donation så är det ju ändå den biologiska mamman som bär barnet och känslorna kommer ju redan då!

Lycka till TS! Hoppas det går vägen i framtiden... Men det är ju A och O att man har stöd från sin familj i detta känner jag.
    Visst är det fantastiskt att höra om dem som lyckas!
    Tack! Ja, det känns väldigt viktigt att ha stödet från familjen!
  • NKmamma
    mullemuppan skrev 2010-10-07 09:31:52 följande:
    Ja, jag vill ju också tro att gener inte är så viktiga utan att ägget bara är en liten hjälp till att få bli förälder. Är mycket mer inne på att miljön som barnet växer upp i påverkar hur det blir, även om det säkerligen finns ärftliga grunddrag. Jag inbillar mig också att par som har svårt att få barn på egen hand är tryggare och säkrare i relationen till varandra just för att dom genomgått något otroligt svårt och smärtsammt tillsammans och att det därför skulle kännas tryggt att hjälpa ett sånt par till ett barn.

Vad har din man för tankar kring att barnet inte har dina gener? Var det ett svårt beslut för er att ta att ni ville försöka få ett barn med hjälp av ett donerat ägg? Uräkta om jag "snokar" men det känns viktigt få så mycket input och vinklingar som möjligt för framtida diskussioner här hemma.
    Att vår dotter inte har mina gener är inget han tänker på alls. Däremot så brukar han säga att man skulle kunna tro att hon har mina gener i sitt sätt att vara Nej det var inget svårt beslut. Kändes rätt och riktigt.  Att få ett till barn att älska och ta hand om är den största gåvan.
    Du snokar absolut inte
  • Tracy

Jag hoppas också att ni fortsätter att prata om det. Har en son på snart två som kom till genom äd, och det är ju tack vare en sådan underbar person som du som jag fick möjligheten att få en familj. Det finns inga ord för den tacksamhet jag känner.

Min son är väldigt lik sin pappa till utseendet. Och så otroligt lik mig till sin personlighet och sätt! Extremt språkbegåvad, lite lillgammal på samma sätt som jag var när jag var liten..ja det är roligt att se, jag förstår knappt själv att vi inte delar samma gener.

Ganska ofta tänker jag på generna lite som några burkar färg - det är samma färg, men tavlorna ser olika ut beroende på vem som målar. Ja, det är mitt sätt att se på det i alla fall.

Hoppas ni kommer vidare för sådana som du behövs! Ni är änglar!

• mullemuppan

Tack TracyC för att du delar med dig, jag blir bara mer och mer säker på att jag vill donera ägg när jag läser om er som får ett barn tack vare ett donerat ägg. Det är så stort att kunna bidra till att någon annan får ett barn, så fantastiskt!
    Vi kommer absolut fortsätta diskutera och det känns mer och mer som att äggdonation platsar på "att göra innan jag dör listan"  vilket kanske försvårar våra diskussioner en aning...  Jag förstår ju hur maken tänker samtidigt som jag inser mer och mer hur viktigt det är för mig donera också och framöver behöver jag nog bli tydligare med det. Som flera har skrivit innan så kommer jag ta upp det då och då samtidigt som det inte får dra ut allt för många år i tid eftersom jag bara har tre år på mig innan jag fyller 35.

Svar på tråden Vill donera ägg men min man vill inte att jag gör det, tips på hur vi diskuterar vidare...