• IVFmamma

Jag SKA ge ägg

Jag vill så gärna donera ägg och rätt snart. "Problemet" är att jag fortfarande ammar min 2 mån, nu har jag förstått att alla blodprov tar lång tid.

Kan man skjuta på hormonbehandlingen när man har blivit godkänd ifall man fortf. ammar?

Dessutom kan jag tänka att både donera anonymt och privat? Hur hittar man sånna som behöver ÄD? Känns läskigt att "annonsera" här på FL

• Svar på tråden Jag SKA ge ägg
  • anirac1

Först vill jag säga SJÄLVKLART att du ska OM du vill. Tack vare att ngn donerat ett ägg finns min son Hjärta
    Sen på huddinge sjukhuss hemsida via kvinnokliniken står det mera utförligt vad som gäller. För i svergie gäller de att du som donator är anonym till barnet är 18år o då först kan söka upp dej som donator.

• Turbomamma

Får man ge ägg när man själv gjort Ivf eller vet ni att felet ligger hos din man?

• anirac1
    Turbomamma skrev 2010-10-05 21:29:52 följande:

Får man ge ägg när man själv gjort Ivf eller vet ni att felet ligger hos din man?

Tror inte de men ring o fråga.
  • Hjärtefröjd
    anirac1 skrev 2010-10-05 21:52:10 följande:
    Tror inte de men ring o fråga.
    Varför skulle man inte få donera ägg när "problemet" i det egna förhållandet ligger hos mannen?
  • IVFmamma
    Turbomamma skrev 2010-10-05 21:29:52 följande:

Felet ligger väl lite hos båda men framförallt hos mannen men vi har fått kanonresultat på våran enda IVF, skrev ett mejl till SU igår och fråga. Det står inget om det på hemsidan.
  • Turbomamma
    Hjärtefröjd skrev 2010-10-05 22:09:23 följande:
    Varför skulle man inte få donera ägg när "problemet" i det egna förhållandet ligger hos mannen?
    Ligger problemet hos mannen så borde man ju vara en lika bra donator som alla andra men det jag funderade på var om man själv har nedsatt fertilitet.
    IVFmamma skrev 2010-10-06 07:56:51 följande:
    Felet ligger väl lite hos båda men framförallt hos mannen men vi har fått kanonresultat på våran enda IVF, skrev ett mejl till SU igår och fråga. Det står inget om det på hemsidan.
    Bra gjort, håller tummarna för att dom vill ha dina små guldägg! Kram och lycka till
  • Marelb

Jag har en dotter på 2,5 mån och har redan gjort de första blodproverna. Nu dröjer det ju 6 mån till nästa (minst) men jag hör av mig till dem när jag slutat amma för bokning av läkar/kurator tid osv. Spännande att du också vill donera.

Hoppas du vet vad du ger dig in på när du säger att du vill donera "privat"? Oftast gör man bara korsdonation och det gäller att vara säker på vad man gör om man nu inte korsar. Man behöver ju överhuvudtaget inte annonsera! För mig känns det självklart att donera till den som är bäst lämpad och som står högst upp i kön. De har ju antagligen också väntat längst. Däremot om jag kände någon som behövde göra ÄD så skulle jag absolut kunna göra en korsdonation för att hjälpa dem fram i kön. Läs vår tråd för äggdonatorer. I den TS finns många länkar du kan ha nytta av! Jag bloggar även om min ÄD.

Edwin 2002 *** Vanja 2005 *** Livia 100718
  • IVFmamma
    Marelb skrev 2010-10-06 09:30:56 följande:
    Jag har en dotter på 2,5 mån och har redan gjort de första blodproverna. Nu dröjer det ju 6 mån till nästa (minst) men jag hör av mig till dem när jag slutat amma för bokning av läkar/kurator tid osv. Spännande att du också vill donera.

Hoppas du vet vad du ger dig in på när du säger att du vill donera "privat"? Oftast gör man bara korsdonation och det gäller att vara säker på vad man gör om man nu inte korsar. Man behöver ju överhuvudtaget inte annonsera! För mig känns det självklart att donera till den som är bäst lämpad och som står högst upp i kön. De har ju antagligen också väntat längst. Däremot om jag kände någon som behövde göra ÄD så skulle jag absolut kunna göra en korsdonation för att hjälpa dem fram i kön. Läs vår tråd för äggdonatorer. I den TS finns många länkar du kan ha nytta av! Jag bloggar även om min ÄD.
    Jag tänkte nog mera att "privat" var om jag kände nån men jag tänker inte "annonsera" ut mina ägg utan ger dem till de som står först i kön där kvinnan liknar mig.
    Ammar du din 2,5 mån?(Jag ser att våra döttrar är födda samma dag) Jag tänkte att VUL kanske är svårt när man ammar då hela äggstockar, livmoder osv. är i vilofas.
  • Marelb

Jag helammar! Det är dock inget som hindrar att man anmäler sig ändå. De första blodproverna kan göras nu på en gång. Jag gjorde mina igår efter att jag fått remiss från Karolinska... Sen är det ju så att det måste gå 6 månader i vilket fall som hellst mellan proverna och först därefter kan man ju börja själva medicineringen. Sen ska man ju matchas ihop med mottagaren och så. Jag har inte gjort nåt VUL. Jag ska ringa fertilitetsenheten när jag har slutat amma. Har det då gått 6 mån så bokar vi läkarbesök osv då. Jag har ammat mina andra två barn tills de var 8-9 mån och sen ville de inte ha mer! Så jag räknar nog lite med samma senario. Men det får man ju ta ställning till då, om man vill fortsätta amma eller sluta och köra igång med detta. Skulle nog tro att jag är rätt sugen på det senare...

Vad kul att de är födda samma dag!!!

• IVFmamma

Jag kommer att göra donationen på SU,jag ska ringa imorrn och höra om jag har möjlighet att bli donator, jag ahr som sagt gjort IVF, har dessutom haft malaria(jag har bott i Afrika) och har man haft malaria får man ej ge blod. Vet du nått om detta? Jag änmälde mig igår iallafall så nu har jag tagit ett steg i rätt riktining så får vi se vad de säger, skulle bli väldigt besviken om jag ej fick.

• Marelb

Har ingen aning om vad som gäller vid Malaria... kan ju bara hoppas att det inte är något hinder! Vad jag hört så är det många IVF patienter som blir donatorer, om det beror på den andre då... Skulle också bli grymt besviken om jag inte blev godkänd!

• IVFmamma

Har pratat med SU, de skulle höra av sig ang. malaria och att jag har gjort IVF var inga problem.

• Marelb
    IVFmamma skrev 2010-10-07 15:34:57 följande:
    Har pratat med SU, de skulle höra av sig ang. malaria och att jag har gjort IVF var inga problem.
    Hoppas hoppas då!!!
  • Caspianne

Vill bara ge en eloge till er som donerar ägg. Ni är guld värda och ni behövs! Hjärta

• Hjärtefröjd
    Caspianne skrev 2010-11-02 10:21:23 följande:
    Vill bara ge en eloge till er som donerar ägg. Ni är guld värda och ni behövs!

• Marelb
    IVFmamma skrev 2010-11-02 19:07:59 följande:
    Jag får ge ägg trots malaria.!! JIPPI!!!
    Men vad bra! Det är väl inget som förs över då... Så kul!
Svar på tråden Jag SKA ge ägg