• MHK

Från spjälsäng till barnsäng

När byter man ut spjälsängen mot barnsäng?

Har en son på 20 månader som fortfarande vänder sig upp och ner i spjälsängen men jag väntar mitt andra barn i februari och undrar nu hur jag gör med spjälsäng. I för sig så har jag en babykorg som jag kan ha bebisen i men det lär funka i några månader.

Tacksam för svar 

• Svar på tråden Från spjälsäng till barnsäng
  • Blå Flygare

Man byter när det känns rätt.

Vårt första barn sov knappt ispjälsäng för hon trivdes inte där. Men av någon anledning bytte vi inte förän vid 17 mån, vi troddenoginte det skulle funka bättre där, men det gjorde det. Hon fattade först inte att hon kunde ta sig ur sängen själv så att somna var inget problem. Hon låg också rätt still (vilket hon inte gjorde i vår säng eller spjälsängen) så hon varaldrig ens nära att falla ur.

Sonen trivdes desto bättre i spjälsängen och for runt så vi tänkte ha den länge. Men vid 17 mån klättrade han nästan över kanten - så vi bytte då. Tyvärr är det svårare att lägga honom eftersom han inte trivs lika bra och försöker springa upp hela tiden, och så far han runt mer så han ramlar ut ibland trots bräda (när han krypt ner till fotänden först).

• MHK

Jag märker att sonen försöker kliva ur spjälsängen men än har han inte lyckats. Värst é att man hör mitt i natten hur han slår huvudet och han vänder sig HELA tiden. 

Jag har lagt en madrass på golvet ifall han lyckas kliva ur sängen, får se hur länge detta håller.  

• Blå Flygare
    MHK skrev 2010-10-03 23:28:04 följande:
    Jag märker att sonen försöker kliva ur spjälsängen men än har han inte lyckats. Värst é att man hör mitt i natten hur han slår huvudet och han vänder sig HELA tiden. 

Jag har lagt en madrass på golvet ifall han lyckas kliva ur sängen, får se hur länge detta håller.  
    Slår i huvudet ja. Saknar fästen för spjälsängsskydd på juniorsängen. Konstigt att han inte fått bulor som han håller på.
  • MHK
    MassiiMotoo skrev 2010-10-03 23:31:50 följande:
    Vi bytte för inte så länge sedan han är 19 månader. han är ÖVERALLT i sin säng men det funkar ändå.
    Hehe, värst é att jag tror att han kommer kliva ur barnsängen om jag byter för han vill inte sova när jag lägger honom fast han é helt slut. Många gånger hittar jag honom sovande på brädden av sängen och det känns som om sängen é liten för honom men jag vet inte riktigt om jag verkligen vågar byta ut den än men det skulle vara kanon. 

• MassiiMotoo
    MHK skrev 2010-10-03 23:40:48 följande:
    Hehe, värst é att jag tror att han kommer kliva ur barnsängen om jag byter för han vill inte sova när jag lägger honom fast han é helt slut. Många gånger hittar jag honom sovande på brädden av sängen och det känns som om sängen é liten för honom men jag vet inte riktigt om jag verkligen vågar byta ut den än men det skulle vara kanon. 

Förstår vad du menar.  man märkte att sonen var för liten då han låg intryckt i spjälorna och låg även på bredden. nu fujnkar det kanon.
  • MizzTez

Dottern var 1 år när hon började sova i vanlig säng, gossen var 1 år och 3 månader..
    Dottern var så enkel att ha i egen säng och hon sov i samma rum men en bit ifrån tills hon var strax över 2 då seppade jag och hennes pappa och jag fick en lägenhet på 2 rok så hon hade ett stort fint rum och jag sov i vardagsrummet, så enkelt och lätt med henne.
    Lilla gossen då, inte alls lika enkelt.. Han sparkade sönder sin spjälsäng Förvånad så då insåg vi att det var dags för en vanlig. Men han sover inte en bit ifrån våran säng, han vill gärna hålla handen och på natten kommer han till våran säng och ska sova mellan oss, jag brukar flytta på honom eller mig. Något tjorvigare med honom.. Men men, så länge han inte ska sova mellan oss när han är 15 så är det helt okej att ha honom hos oss. Han är bara 2,5 nu!

• MHK
    MizzTez skrev 2010-10-03 23:52:40 följande:
    Dottern var 1 år när hon började sova i vanlig säng, gossen var 1 år och 3 månader..
    Dottern var så enkel att ha i egen säng och hon sov i samma rum men en bit ifrån tills hon var strax över 2 då seppade jag och hennes pappa och jag fick en lägenhet på 2 rok så hon hade ett stort fint rum och jag sov i vardagsrummet, så enkelt och lätt med henne.
    Lilla gossen då, inte alls lika enkelt.. Han sparkade sönder sin spjälsäng Förvånad så då insåg vi att det var dags för en vanlig. Men han sover inte en bit ifrån våran säng, han vill gärna hålla handen och på natten kommer han till våran säng och ska sova mellan oss, jag brukar flytta på honom eller mig. Något tjorvigare med honom.. Men men, så länge han inte ska sova mellan oss när han är 15 så är det helt okej att ha honom hos oss. Han är bara 2,5 nu!
    Hehe
  • Morsan83

Vår äldsta barn fick en vanlig säng runt året,
    Gick jätte bra, kände inte som en höjdare att köpa en till spjälsäng.

L 041216 - M 060224 - A 090630
  • Lisa1976

min son är 2,5 år och vi får en till liten i januari. Vi ska byta ut spjälsängen under hösten. Det lutar åt att vi köper en 90x20 madrass och lägger på golvet så att man kan ligga brevid. Har aldrig behövts hittills men det kan ju bli aktuellt och då vill man ju inte ligga och knö i en 70 bred barnsäng! Vi lägger nog lite kuddar runt så att han inte trillar ur så lätt.

• MHK
    Lisa1976 skrev 2010-10-04 14:16:55 följande:
    min son är 2,5 år och vi får en till liten i januari. Vi ska byta ut spjälsängen under hösten. Det lutar åt att vi köper en 90x20 madrass och lägger på golvet så att man kan ligga brevid. Har aldrig behövts hittills men det kan ju bli aktuellt och då vill man ju inte ligga och knö i en 70 bred barnsäng! Vi lägger nog lite kuddar runt så att han inte trillar ur så lätt.
    Barnsängarna é ju väldigt låga och har man madrass på golvet så känns det nog bättre ifall han faller ur sängen att han inte skadar sig. Bra tips med kuddarna. Vi får se när det blir aktuellt men det känns att om vi köper en säng nu och det inte fungerar så lär det göra det lite längre fram. Jag ska nog prova mig fram.:)
  • Sessilou

funderar oxå på att byta snart...han e snart 18 månader.
    Vi kommer nog köpa en 120 säng/resårbotten o ställa¨på golvet. Inga ben alltså. Då blir fallhöjden bara nån decimeter. Tänker att då kan nån av oss även sova bredvid honom i perioder när han behöver det.

Less is more=)
Svar på tråden Från spjälsäng till barnsäng