Hej...
ska varna för att jag kanske låter lite negativ, eftersom jag med familj kommer att flytta från norra england till sverige nästa år, och en av de största anledningarna är just skolan så har jag lite svårt att förstå att man skulle vilja flytta hit och sätta barnen i skola här...
Om du inte kan/vill skicka barnen till privat skola så beror valet av skola helt på var ni bor, både på primary och scondary level, men betydligt mer på secondary level som båda dina barn kommer att hamna på. dvs, vill ni ha en riktigt bra skola så måste ni bo inom den skolans catchment-priority area annars kommer barnen inte in. Som exempel kan väl sägas att nu i Sept så var det över 38% av skolbarn som inte kom in på sitt första alternativ, föräldrar prövar allt möjligt, hyra hus, döpa barnen och det är en church of england eller catholic school osv osv
Du behöver finnas på plats på den addressen ni ska söka från i jan-feb eftersom det är då ansökningarna går in, det är otroligt svårt att komma in "efteråt" dvs söka i typ maj-juli för att börja i sept går knappt.
Vad det gäller din sons specifika behov så måste man ansöka om sk special educational needs, det görs en utredning osv. en del skoler är jättebra på sånt och andra mindre bra, gissar att du vill ha båda barnen i samma skola men det kan ev bli svårt beroende på vilka behov din son kan tänkas ha.
lite sajter som kan var bra att kolla på är ofsted, de som gör skolinspectionerna, upmystreet.com som listar allt som ligger i närheten på den addressen ni vill bo, samt Rightmove.co.uk där man kan söka hus.
Du säger inget om din pojkvän redan har boende och om ni ska bo där? Då är det ju lätt i sånna fall att kolla vilken skola de kommer att hamna på. Du säger heller inget om barnens far och du har gemensam vårdnad, då måste du ha tillstånd av honom.
Utan att veta hur din nuvarande situation ser ut är det svårt att vara mer specifik men jag skulle nog tänka extra mycket en gång till innan jag tog med mig så pass stora barn till en helt ny miljö..
Ska tillägga att jag är utbildad engelsk och media lärare här i UK och har jobbar på ett flertal secondary schools, både i London och i norra England.