• rackarmorsan

För gammal för att kallas ung mamma?

Hur gammal tycker ni att man högst får vara för att klassas som en ungförälder?
    Jag fyller 22 och jag känner mig inte som en ung förälder längre. Jag känner mig bara som en förälder.
    Nu när folk reagerar och blir förvånade över att jag har barn fast jag är så ung så håler jag inte med.

• Svar på tråden För gammal för att kallas ung mamma?
  • Nannafia
    bizzziie skrev 2010-10-01 15:18:52 följande:
    Jag var 20 när jag fick första och 24 nu när jag fick andra.. enda gångerna jag känner mig ung är när jag går på föräldragrupp eller typ öppna förskolan.. då är alla 35 med första barnet och jag "bara" ung förälder och dessutom TVÅ barn.. fast jag tycker fasen det är mer konstigt att alla är över 35 med första barnet än att jag är 24 med två.. det håller säkerligen inte dom med om eftersom vissa verkar vilja ösa massa tips och råd över mig.. haaaallå, jag har två barn, ni har ett.. tack men nej tack!!! Tråkigt..
    Synd att du upplever det så. Fick som sagt första vid 22 och andra vid 24 års ålder. När jag fick trean vid 31 år kände jag mig redan gammal och nu vid nästan 35 med fyran så känner jag mig riktigt gammal!Flört
    kan inte tycka att jag är en bättre mamma nu än vad jag var vid 22. Beror nog mer på personlighet och omständigheterna kring en.
    Typiskt äldre att tro att de kan "mer"...men jag kan säga dig att jag fick råd från min styvmor med fler om hur "det måste vara" även när jag fick trean vid 31 års ålder...{#emotions_dlg.djavulsk}. Räknar med det med fyran också...haha.
    Så bry dig inte om det.
    Kramis
  • crazy mom

Jag tänker såhär.

Hur länge är man ung? För mig är man "ung" upp till ca 30 år. Det är ett begrepp som används inom många organisationer, arbetslivet  och liknande.

Att då vara under 30 och bli kallad ung mamma är inget konstigt för mig, då det faktiskt är det man är...

Sen finns det ju begrepp som innefattar "ung mamma" som en mamma upp till ca 20 år. Vet att det finns föräldrargrupper som inriktar sig på denna åldersgruppen...

Om jag som ung mamma däremot möter folk som använder "ung mamma" som ett nedvärderande begrepp så hade jag nog reagerat på liknande sätt som om man då kategoriskt tror att "äldre mammor" är på ett visst sätt...

• SailorGirl

Jag förstår inte syftet med att dela upp sig över huvud taget. Tycker inte jag är det minsta gammal som är 33. Kände mig äldre vid både 17 och 25, sen hamnade jag i trotsåldern ett tag Mest för att alla omkring mig var så förbannat pretentiösa med hur livet "skulle" se ut kring 25. Det var ett himla kukmätande av allehanda saker: Vem som var på G med hus, vem som var gravid, vem som uppfostrade mest rätt och var den mest engagerade föräldern. Det blev nästan förbjudet från en dag till en annan att vilja gå ut och festa och att dansa var så hemskt pga "alla blinkande lampor".

Nej, att referera till mammor som unga, gamla eller medel är ganska fånigt om någon frågar mig. Närmast skitnödigt, så nervöst det låter.

• rackarmorsan

fast hörni, jag tycker att är man under 20 alltså upp till 19 så brukar man ju kallas tonårsmamma. fast är man då bara en ung mamma i 2 år? eller? Fan vad krångligt. Kul att läsa ändå vad ni tycker

• 2tomtaro4troll

ung mamma beror väll på vad man refererar till.

står jag och pratar med en på 35+ så lär dom garanterat anse att jag är en ung mamma.
    Står jag och pratar med en på 25 år så lär den personen troligtvis inte tänka tanken.

min första mammagrupp jag var med i var den yngsta mamman 29 år om jag inte minns fel- jag var 18!
    Jag var totalt utfryst från gruppen då dom tydligt ansåg att jag inte var torr bakom öronen! (trots arbete,färdig utbildning,egen lägenhet etc)

alla ser det olika, fick bevis på det senast idag ;)

var på bio med mina två äldsta barn, hamnade bredvis en pappa som var runt 30 och hade med sig sitt äldsta barn som precis fyllt tre.
    hans första kommentar var "men herregud, hur går det att ha med två barn själv på bio?" varpå jag svarade att det var VERKLIGEN inga problem alls.

han berättade då att det var första gången på bio ihop med barn och att dom hade tvillingar hemma på 1 mån så att sen kommer dom ha tre barn som skall gå på bio.

varpå jag lugnt svarade att det är säkert inga problem -vi har 5 st barn och klarar trots det hitta på saker som att åka och bada och enbart vara två vuxna!

hans svar? -öhhh *tystnad* sa du 5!!!!? men du kan ju inte ha så många barn,du ser ju inte så gammal ut!

precis fyllt 19 med 1:an, 21 med 2:an, 23 med 3:an och nu 24 med 4:an.

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Alvin-1008
  • hernameispekka
    Tjohalia skrev 2010-10-01 15:23:23 följande:
    Det var en ganska bra indelning tycker jag, även om jag kanske inte tycker man är gammal mamma om man är 35...
    Jag vet. Att generellt i samhället så är det inte det. Men i min omgivning (lite utanför stan med många frireligösa) så känns 35 väldigt gammalt och väldigt mycket storstadsbo.
  • supermum08

Jag fyllde 19 år 1,5 månad efter att min dotter föddes, och jag kände mig inte så värst ung... bara när vi var på föräldrakurser och sånt, och när jag träffade mina kompisar... Hade dock turen att det var flera i min ålder (men ändå äldre) som fick barn samtidigt som mig :)

När jag tänker tillbaka på att jag varit en tonårsmamma ryser jag. Trodde liksom inte att det skulle hända mig, men tji fick jag och har världens finaste tjej!

• Hibah

Jag är 22 och skall ha mitt första barn och många tycker att det är ungt även om jag tycker att det är alldeles perfekt för migGlad
    Men det beror väl på hur redo man är och hur mogen.

• DaddyToBee

jag tycker inte du är så ung, unga föräldrar enligt mig är under 20 år.Flört

• Rocktroll

Under 20 klassar jag som ung mamma, så jag förstår inte bloggar och trådar som "ung mamma 24" tex Tungan ute jag är 26 och fick min dotter när jag var 24, skulle strax efter fylla 25 och jag är ingen ung mamma men samhället verkar tro det. Om man SER ung ut är man tydligen ung mamma haha. Brukar få frågan om jag hann klart gymnasiet innan jag fick dottern Tungan ute

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::. rocktroll.blogg.se
  • Krake

Hårddraget så tycks det vara så att 28-30 år är det enda normala, och alla som är yngre är unga, alla som är äldre är gamla...

Åtminstone fick jag höra från min gynekolog att jag var "tidig" med att få barn - var 25 när jag blev gravid, 26 när sonen föddes. En kollega som är 33 fick höra, också från läkare, att hon räknades som "gammal". 

Så det är inte mycket man har att spela på för att vara normal...

(Jag känner mig inte som en ung mamma, utan som rätt "normal".) 

• Ogräset

Jag tror även att det handlar om var man bor någonstans.
    Att skaffa barn när man är 20-23 och bor ute på landsbyggden så tror jag att de flesta skulle se det som helt normalt. Men om man däremot skaffar barn vid den åldern och bor i en storstad, då klassas man som ung. Med tanke på att medelåldern för förstföderskor är mycket högre i städerna.

Jag som fick barn som 21åring har alltid varit yngst. Tex på öppna förskolan och på BVC. Även nu på dotterns förskola så är det enbart jag och en förälder till som är i 20års åldern. Så en klar majoritet av föräldrarna här är i 30års åldern.

• amanda h

Jag är 22 år och gravid, och jag tycker 22 är en ung ålder att få barn, fast på ett bra o positivt sätt! Så jag känner mig som en stolt ung mamma (eller aa, snart blir jag ju det iaf).

• elovesj

Jag var 21 med första och 23 med andra. Kände mig ung då, eftersom de andra föräldrarna på dagis vad 10 - 15 år äldre än mig.

Idag är jag 28 och 1:an går i skolan, nu känner jag mig Inte ung och skulle nog inte säga att jag var det när jag fick barnen heller. Dom andra var "äldre" =).

Men nej, jag personligen tycker inte att man är en ung mamma vid 21 + åldern. Däremot så tycker jag att 30 + som får första barnet är "äldre". Varken positivt eller negativt. =)

Som ngn annan skrev, en tonårsförälder är ung, men i 20 - års åldern då är man ju vuxen =)

• elovesj
    SailorGirl skrev 2010-10-01 15:30:31 följande:
    Jag förstår inte syftet med att dela upp sig över huvud taget. Tycker inte jag är det minsta gammal som är 33. Kände mig äldre vid både 17 och 25, sen hamnade jag i trotsåldern ett tag Mest för att alla omkring mig var så förbannat pretentiösa med hur livet "skulle" se ut kring 25. Det var ett himla kukmätande av allehanda saker: Vem som var på G med hus, vem som var gravid, vem som uppfostrade mest rätt och var den mest engagerade föräldern. Det blev nästan förbjudet från en dag till en annan att vilja gå ut och festa och att dansa var så hemskt pga "alla blinkande lampor".

Nej, att referera till mammor som unga, gamla eller medel är ganska fånigt om någon frågar mig. Närmast skitnödigt, så nervöst det låter.
    Haha! Klockrent!
  • Hettie

Jag tror att jag läst någonstans att "ung mamma" är man upp till 25 år.

• As mamma

Jag tycker man är ung mamma om man är under 20, vet många som håller med om det också,

Svar på tråden För gammal för att kallas ung mamma?