• BollibompaMamman

Talfel med barn född 07

Vår son är född 2007 och fyller 3 nu i Oktober. När han var liten var han ofta sjuk och inlagd på sjukhus pga sin infektions astma. Sedan ett år tillbaka så har vi varit hos en talpedagog. Nu vill dessa människor att vi ska börja med teckenspråk!! Enligt dom så ligger han kraftigt efter i språkutvecklingen pga att han var sjuk så mycket som liten. De säger att hans utveckling är som en på 1,5år.

Kan poängtera att han är INTE döv och har inga andra fel på sin hörsel, ber man honom göra något så gör han det så uppenbarligen så både hör han och förstår vad man säger. Och de har kollat upp hans hörsel och hittar inget fel.  Han kan säga endel ord, har börjat lite smått med 2ords meningar och han försöker hela tiden härma en med vad man säger (som en papegoja nästan).

Alla verkar ha så bråttom med hans tal och jag känner själv att man mest blir stressad av det hela.  Jag tycker det är fel att använda teckenspråk till ett barn som inte har något fel på sin hörsel. Det är väl munnen han ska lära sig prata med och inte händerna eller?! Jag tror själv att det kommer sluta med att han inte börjar prata med munnen som han ska, utan istället tar till det här med teckenspråk bara....

Vill väldigt gärna ha åsikter om detta....teckenspråk eller inte? Är det ovanligt med en 3åring som inte sprutar ut meningar???

• Svar på tråden Talfel med barn född 07
  • Pinje

Hej, det är en jättevanlig rekommendation idag att avända stödtecken tills barnen börjar tala. Både för att de skall kunna kommunicera (slippa frustration, utveckla sitt språk) men också för att talet kommer fortare om man använt tecken. Då har man ett språk med tecken och det talade 'flyttar sedan in' istället. Tror knappast er talpedagog menar att ni skall börja använda teckenspråk, det är en helt annan dimension än lite stödtecken. Jag hade själv oerhört svårt att komma igång med tecken med min dotter, hade samma tankar som du att det nog hämmar, varför börja tala om man tecknar istället? Men det är enklarae att tala, alla förstår så drivkraften att tala om man är i en talande miljö är oerhört stark. Mitt tips är att be talpedagogen (eller är det möjligen en logoped?) att motivera tecken som stöd bättre för er. Sedan lånar ni någon DVD på biblioteket med sånger med teckenstöd och lånar någon av böckerna om Babblarna. Fina böcker som alla barn gillar, ja alla barn på min dotters småbarnsavdelning iallafall. Du hittar massor av länkar i min pres, fråga på om du vill ha lite handfast hjälp!

• marienna

Vi använder oss av teckenstöd till vår dotter född aug-07, och detta gör också pedagogerna på hennes förskola liksom logopeden i den barngrupp som hon är med i. Varför skulle det vara något negativt? Det handlar om att barnet får ett sätt att utrycka sig på när det inte kan utrycka det i ord och meningar. När de väl lär sig ett ord så faller teckenspråket bort mer och mer. De väljer alltid att prata om de kan det före att använda teckenspråk.

vår dotter har utvecklats oerhört mkt med sitt tal pga detta och av att pedagogen hon har på dagis använder sig av flanobilder och pratar om bilar, saker, djur och dess läten med mera. Hon är efter i sin språkutveckling och det är bara att acceptera det och läsa på om hur man kan hjälpa henne att utvecklas på bästa sätt. Jag tror att du också behöver surfa runt lite på nätet om varför man använder TAKK (teckenstöd) och inte se det som något negativt. Visst är det tråkigt att inte meningarna sprutar fram, men när de är 3 år har de alla möjligheter att utvecklas och komma ikapp. Det är värre att blunda för problemet och tro att "det ordnar sig".

Jämnåriga på min dotter dagis pratar hela meningar och det gör även många av barnen på den mindre avdelningen (där barnen är yngre än 3 år) så att tro att det bara ordnar sig av sig själv tror jag är att förstöra för sitt barn. Men det är min personliga åsikt. Tycker det är jättejobbigt att erkänna för bekanta att "hon pratar inte så bra" och få snusförnuftiga svar tillbaks.

• Zharmy

Hej.

Nej absolut inte! teckenspråk hämmar inte talutvecklingen, tvärtom! de som är lite sena kan få en knuff av teckenspråket (tecken med stöd) och plötsligt koppla ihop ord med tal tack vare teckenspråket!

Hörande barn till döva föräldrar har ofta rikt språkkunskaper pga tidig tvåspråkighet (tsp och tal).

Ni alla som är osäkra och rädda för att använda teckenspråket - VAR INTE DET!
    Är barnet hörande kommer den med stor sannolikhet att PRATA den dagen barnet förstår grunderna till tal!
    För att under tiden kunna kommunicera/ träna upp tal måste barnet få rätt till ett språk och om teckenspråket är den bästa alt. så GÖR DET!

Kram

• vicki 83

har en son som e född maj 07 och vi har börjat med tecken som stöd då han inte pratar mycket,eller jo han pratar mycket fast inte så man förstår allt. var också lite skeptisk till det i början,men man märker på hans självförtroende att dettar var jättebra för honom,han har börjat ta fr sig mycket mer sen vi började med tecken. coh han har nu kommit på att han kan sätta ihop meningar med de ord och tecken han kan!!

Ni som skrivit i denna tråd,har ni alla barn som är senare med talet?

kram

Svar på tråden Talfel med barn född 07