Talfel med barn född 07
Vår son är född 2007 och fyller 3 nu i Oktober. När han var liten var han ofta sjuk och inlagd på sjukhus pga sin infektions astma. Sedan ett år tillbaka så har vi varit hos en talpedagog. Nu vill dessa människor att vi ska börja med teckenspråk!! Enligt dom så ligger han kraftigt efter i språkutvecklingen pga att han var sjuk så mycket som liten. De säger att hans utveckling är som en på 1,5år.
Kan poängtera att han är INTE döv och har inga andra fel på sin hörsel, ber man honom göra något så gör han det så uppenbarligen så både hör han och förstår vad man säger. Och de har kollat upp hans hörsel och hittar inget fel. Han kan säga endel ord, har börjat lite smått med 2ords meningar och han försöker hela tiden härma en med vad man säger (som en papegoja nästan).
Alla verkar ha så bråttom med hans tal och jag känner själv att man mest blir stressad av det hela. Jag tycker det är fel att använda teckenspråk till ett barn som inte har något fel på sin hörsel. Det är väl munnen han ska lära sig prata med och inte händerna eller?! Jag tror själv att det kommer sluta med att han inte börjar prata med munnen som han ska, utan istället tar till det här med teckenspråk bara....
Vill väldigt gärna ha åsikter om detta....teckenspråk eller inte? Är det ovanligt med en 3åring som inte sprutar ut meningar???