• Enyahund

Hur ofta och hur mycket äter era bebisar?

Min dotter flaskmatas helt. Hon är 3 veckor och äter 65 ml varannan timme, dygnet runt.
    Skulle vilja att hon kunde äta lite mer så hon kunde hålla sig i 3 timmar i alla fall.

Äter era bebisar också så här ofta? Är 65 ml åt gången lite för en 3 veckors?
    Det är omöjligt att få i henne mer åt gången för hon brukar somna efter hon ätit, eller så vägrar hon att äta mer, så jag antar att hon är mätt efter 65 ml. Men sen blir hon som sagt hungrig igen efter 2 timmar, även på natten.

Hur kan man göra för att få henne att äta mer och hålla sig längre mellan målen?
    Går det att göra nåt eller är det bara att låta henne "bestämma"? ANtar att det kan vara svårt att göra nåt nu när hon är så liten.

Hon är även född 17 dagar före beräknat datum, det kanske kan ha nåt att göra med att hon inte orkar äta så mycket åt gången.

• Svar på tråden Hur ofta och hur mycket äter era bebisar?
  • Kakans

Min dotter är 11 veckor och henne ammar jag som varann timme ungefär.. Vi brukar ge henne ersättning det sista målet på kvällen och då ger vi henne oftast 60 ml och det tvär deckar hon på och blir super nöjd och sover då i 6 timmar, när vi ger henne ersättning brukar hon inte ha ätit från mig på ca 2 timmar så det är ju inte så att hon äter mera för att hon ätit från mig också.

Jag tror att man helt enkelt bara får leva med att ens bebis vill äta 1 gång per timme.. Om du försöker få henne att äta mer är ju risken stor att hon bara kommer att spy upp maten då hon fått i sig för mycket.

• memba

Kan det inte vara tillväxtperiod? Jag har fått info om att de ska äta ersättning var tredje timme, säg 8ggr per dygn. Men sen finns det ju egentligen inga ska med en liten bebis ...

• Modgun
    Enyahund skrev 2010-09-29 11:27:50 följande:
    Min dotter flaskmatas helt. Hon är 3 veckor och äter 65 ml varannan timme, dygnet runt.
    Skulle vilja att hon kunde äta lite mer så hon kunde hålla sig i 3 timmar i alla fall.

Äter era bebisar också så här ofta? Är 65 ml åt gången lite för en 3 veckors?
    Det är omöjligt att få i henne mer åt gången för hon brukar somna efter hon ätit, eller så vägrar hon att äta mer, så jag antar att hon är mätt efter 65 ml. Men sen blir hon som sagt hungrig igen efter 2 timmar, även på natten.

Hur kan man göra för att få henne att äta mer och hålla sig längre mellan målen?
    Går det att göra nåt eller är det bara att låta henne "bestämma"? ANtar att det kan vara svårt att göra nåt nu när hon är så liten.

Hon är även född 17 dagar före beräknat datum, det kanske kan ha nåt att göra med att hon inte orkar äta så mycket åt gången.
    Ett tips jag kan ge dig är att försöka dra ut på tiden mellan matningarna, och försöka stå ut med att din dotter skriker en stund. Om hon tar nappen så kan du försöka med den.
    Hur är hon när ni är ute och går med vagnen?
  • t0va

Sådär var min son också, han åt konstant och somnade med flaskan i munnen, tror han fick i sig mellan 60-90ml vid 3 veckor. Nu när han är 8 veckor så äter han ca 120ml varannan timme. Är inte förrens de senaste dagarna som han har börjat äta 80+80ml och har uppehåll på 4 timmar. Blir 80ml och så somnar han till några minuter för att sen vilja ha 80ml till. Vi har försökt väcka honom men det funkar inte utan han får somna och sen vakna en stund senare. Är jättepåfrestande på nätterna att inte få sova utan att han ska ha mat varannan och ibland varje timme men det går säkert över även för din dotter snart.

Vi misstänkte att något var fel också, och vid 4 veckor så började han gallskrika och vara jätteledsen mellan matningarna och nu äter han mjölkfri mat, och även det gjorde att han fick i sig mer mat innan han somnade. Men det var säkert för att han skrek så att han var helt utmattad och orkade inte äta mer.

Har hon gått upp i vikt som hon ska? Min gjorde det inte i början så vi hade flera kontroller för att se så han ökade men efter v. 3 så gjorde han det.

• Modgun
    Modgun skrev 2010-10-13 11:06:31 följande:
    Ett tips jag kan ge dig är att försöka dra ut på tiden mellan matningarna, och försöka stå ut med att din dotter skriker en stund. Om hon tar nappen så kan du försöka med den.
    Hur är hon när ni är ute och går med vagnen?
    1. Vad får hon för ersättning? Varför jag frågar är för att mina barn blev inte så mätta på nan som t.ex.
    2.Äter hon upp allt som du ger henne?
  • Yasemiin

min son är nu 2 månader och han äter omkring 120-150 ml var 3:e timme ibland efter 2 timmar ,, han är även 4 veckor för tidigt född .. många säger han äter för mycket .. han även testat att be han mindre men han blir inte mätt och vill ha mer ,,

• memba
    t0va skrev 2010-10-13 11:19:48 följande:
    Sådär var min son också, han åt konstant och somnade med flaskan i munnen, tror han fick i sig mellan 60-90ml vid 3 veckor. Nu när han är 8 veckor så äter han ca 120ml varannan timme. Är inte förrens de senaste dagarna som han har börjat äta 80+80ml och har uppehåll på 4 timmar. Blir 80ml och så somnar han till några minuter för att sen vilja ha 80ml till. Vi har försökt väcka honom men det funkar inte utan han får somna och sen vakna en stund senare. Är jättepåfrestande på nätterna att inte få sova utan att han ska ha mat varannan och ibland varje timme men det går säkert över även för din dotter snart.

Vi misstänkte att något var fel också, och vid 4 veckor så började han gallskrika och vara jätteledsen mellan matningarna och nu äter han mjölkfri mat, och även det gjorde att han fick i sig mer mat innan han somnade. Men det var säkert för att han skrek så att han var helt utmattad och orkade inte äta mer.

Har hon gått upp i vikt som hon ska? Min gjorde det inte i början så vi hade flera kontroller för att se så han ökade men efter v. 3 så gjorde han det.
    Så han var allergisk mot mjölk?
  • Therese1

våran dotter är 16 dagar och äter 100ml var 3e timme ungefär ibland var 4e. ibörjan åt om 50 ml men då ville hon ha mera efter 1 timme så vi ökade till 100 och då blir hon nöjd :)

• RMM

Det är väldigt individuellt med hur beisen vill äta. Min bebis är 3 månader idag. Hon har alltid ätit stora mängder men det har gått många timmar mellan gångerna. Idag ca 200ml var 5-6 timme. Hon vill inte ha mat tidigare utan hon visar klart och tydligt när hon vill ha mat. Försök tolka din bebis genom att prova dig fram. Så länge den verkar nöjd och växer som den ska gör du rätt.

• ReMa

våra flickor är födda två månader för tidigt..
    nu är de 7v+2 dagar gamla, o de har börjat äta 90-100ml var 3e timma, ibland orkar de bara 60 ml. o vi ger de sempers lemolac.

vissa dagar vill de ha mat nästan varannan timme...

längtar till de börjar äta åtminstone va fjärde timme, jaa ialf om nätterna, börjar bli sletet nu, men men antar att en får vänta tills efter deras egentliga födelse (2 nov)..

om det inte finns något man kan göra för o få de hålla sig längre, tips?

ha det gött

Svar på tråden Hur ofta och hur mycket äter era bebisar?