ni som fått barn mellan v29+0 o 33+0
Hur har det gått? Varför fick ni så tidigt? Hur startade det?
Hur har det gått? Varför fick ni så tidigt? Hur startade det?
mina killar föddes den 24 november förra året i v 31+1.
Jag var inne och gjorde tillväxt ul varannan vecka
och hade under helgen (v28-29)
haft det jobbigt imagen med mycket sd (som kändes)
och bad dom kolla.
då var min tapp på väg att försvinna, den var nere på 12 mm
(min kroppp var redo att föda)
så jag blev inlagd på stoppande dropp
och efter 2 veckors sängliggande på sjukhus
och x antal bricanyl sprutor
bestämdes det att det var inte lönt att stoppa upp mig mer
och jag fick föda.
Killarna åkte rakt in på Neonatal och jag fick se dem 3 timmar senare
det blev 2 veckor kuvös och tre veckor värmebädd
3 månader apnelarm
men idag mår killarna hur bra som helst
2 supergoa 10 månaderskillar :)
så det har gått hur bra som helst!
Skönt att det har gått så bra!
Själv har jag strängt liggläge då slemproppen gått o jag blöder nästan varje dag, ärpåväg att öppnas o har värkar hela tiden trots bricanyl. Försöker ställa in mig på att denna kommer tidigare än den förra, o vad som händer när de är så små.. (första kom i v33+3)
vilken vecka är du i nu?
oj då har du redan en neonatal vistelse bakom dig.
Min son kom med akut kejsarsnitt i vecka 29+6 pga havandeskapsförgiftning.. Låg 7 veckor på neo...
Idag är han 4 år och pigg
Jag är i v 29+4.
Ja, fast han var stor ändå, vi behövde bara stanna på sjukhuset i 10 dagar. Antar att man inte har sån tur 2 ggr...
Mina killar kom i vecka 32+5. Vattnet gick på morgonen, vi åkte in till förlossningen med en gång, eftersom det är tvillingar och för att det var så tidigt. Blev inlagd, fick bricanyl för att stoppa värkar från att starta och cortinson för deras lungor skulle utvecklas snabbare. Allt var lugnt, jag fick veta att jag blir kvar på BB tills killarna föds, jag får inte åka hem. På kvällen samma dag går jag på toaletten och märker hur en navelsträng hänger ut mellan mina ben. Larmar, jag blir snittad urakut och båda pojkarna mådde bra! Vägde 2145 gram och 2010 gram. Fick vara på sjukhuset 2½ vecka, fick ligga i öppen kuvös ca 1 vecka för få hjälp att hålla värmen, fick lite andningshjälp dom två första dagarna. Dom är idag två pigga och fina 8 månaders killar.
Mitt vatten gick vecka 29+3 och blev inlagd på spec förlossningen, 5 dagar senare alltså v30+1 fick jag värkar, feber och infektion i fostervattnet så kl 02.10 beslutades om akut snitt.
Klockan 03.07 den 3sep -09 inom samma minut föddes våra tvillingpojkar
Tv1 Tristan vägde 1580gr o var 42cm lång
Tv2 Anakin vägde 1280gr o var 39cm lång
Nu är dom två busiga ettåringar (korr fyller dom 1 den 10nov) dom kryper i en hiskelig fart, bråkar om det mesta=) och ställer sig upp längs med alla tänkbara möbler=)
Fick aldrig något svar på varför vattnet gick så tidigt....
Hej!
Jag var i vecka 30+2 då jag var inne på rutinkoll med tvillingarna och tjatade till mig en vaginal undersökning eftersom jag känt av lite småvärkar. Dom tänkte inte alls kolla upp det utan sa bara att det är normalt. Men jag tjatade och dom gjorde det. Jag var öppen 4 cm (!) och blev inlagd direkt. Klockan 6 nästa morgon gick vattnet och en timme senare var mina killar födda!
Jag kan ju säga att jag var riktigt skraj, dem vägde bara 1300 och 1500g, men dem var tuffa grabbar och nu är dom hela 6 månader ( på fredag)!
Hur mår du Ingensignatur? Hur mycket vägde ditt första barn?
Skriv om du vill ha råd eller bara prata!
Det kommer gå superbra allting!
Hoppas bebisen vill stanna inne ett tag till ;)
Kram Satu
www.mybabydolls.blogg.se
Jag födde mina flickor med akut snitt i v.29+2
Tvillingarna var sjuka i TTTS, det var dåligt flöde i navelsträngen, den ena lilla tjejen hade en tillväxthämmning, Jag hade en blödning på moderkakan + allvarlig havandeskapsförgiftning.
Jag skulle in och ta en cortisonspruta för att påskynda lungornas utveckling. Blev då inlagd pga. förgiftningen och på kvällen sjönk lilla tvillingens hjärtljud så då blev det akut snitt.
Idag är dem 8 månader och mår superbra. Dock inte lika stora som 8-månaders bebisar, men dem är lika pigga och glada =)
När dem föddes vägde dem:
Ebba: 1280 gr 39 cm
Clara: 1140 gr 38 cm
Vi låg kvar på neo i 8 veckor och sen hemsjukvård i ytterliggare 4 veckor.
Hoppas allt går bra för dig och att dem vill stanna i magen lite till :)
Sipprande vattenavgång som startade flera dagar före förlossningen.
Åkte in för att kolla upp det (var osäker på om det ens var vatten) och fick då höra att jag höll på att öppna mig.
Några timmar senare var jag öppen 4cm och de konstaterade att det inte fanns en chans att kunna stoppa det hela varvid de istället tog hål på resten av hinnorna. När det inte gick att stoppa så ville de att det istället skulle gå fort så bebis inte behövde bli så trött.
Han kom 32+2 =)
Inskriven på Neo i 2 veckor men bara inlagd i 10 dagar.
Hon kom i v 30+5 (7 oktober) o de startade med att vattnet gick. Hann få båda cortisonsprutorna så det var bra :)
Idag har hon flyttats till vanlig säng så nu ska hon bara lära sig äta själv så får hon komma hem :)
Grattis till underverket !
tack :) <3
Vår son Erik är född v 32+0. Han kom till världen med planerat snitt eftersom jag fick beskedet ett par veckor tidigare att jag hade bröstcancer och behövde komma igång med cellgiftsbehandlingar.
Allt har gått bra med Erik. Han vägde 2144 g vid födseln. Vi låg på neo i ca 6½ veckor (kunde fått åka hem tidigare, men stannade kvar lite längre eftersom jag själv låg inlagd och åkte på ett par infektioner).
När det gäller Erik så har han varit på några kontroller för att han hade ett blåsljud på hjärtat (men inget allvarligt, nästa kontroll är inte förrän om 5 år). Han drabbades även av en virusinfektion i våras och låg inlagd på sjukhuset i tre dygn. Efter det utvecklade han förkylningsastma, men han får nu behandling för det och mår bra.
Men för övrigt utvecklas och växer han som han ska och är nu en glad och fin kille på snart 11 månader.
GRATTIS!!!!! :)
www.mybabydolls.blogg.se