Tips på hur man får en härlig föräldraledighet
Hej Alla föräldrar!!!
Vill gärna ge er min historia om hur man får en underbar ledighet med sitt barn.
2008 föddes min lillgrabb, han är minsting till 3 syrror på 8 och 10år.
Redan från starten bestämde vi att två år skulle han vara innan dagis blev aktuellt, de andra började redan när de var runt året......
Eftersom ekonomin skulle gå runt så har vi dragit ner på allt som inte är nödvändigt inte alltid så kul, men det går. Första året tog jag inte ut någon föräldrapeng alls och sista året 5 dagar i veckan som är kravet.
Denna gången har jag struntat i babysim(det gör inte ditt barn mer vattenvan, har gått med tjejerna när de var små) inte gått till öppenförskola utan vi är några föräldrar som träffats då och då istället, helt kravlöst och inte ofta,
Dagarna har varit helt öppna och fulla av möjligheter. Eftersom stortjejerna inte haft fritids så har dom nästan alltid haft vänner med sig hem istället, vilket har betytt av lilleman haft mycket runt sig ändå....
Första halvåret var tröttsamt och då vilade jag mycket på fm.... istället för att jäkta iväg på aktiviteter som jag tidigare gjort. NÄr sedan lillman sov bättre på nätterna och man orkade mer på dagen så gjorde jag sådant jag inte tidigare orkat...
Ju äldre den lillemannen blivit desto mer har han hjälpt till och lyckan att få umgås med sitt barn helt kravlöst kan inte beskrivas. Visst har han protesterat och trotsat, men det ju en del av barnets utveckling och får man möjlighet att bemöta barnet utan stress så löser man allt mycket lättare.Nu vid 2+ så är det dags även för denne lillemannen att möta livet på förskolan och denna gången så upplever jag en äkta glädje över att få vara där och han har även en möjlighet att uttrycka sig vilket inte hans systrar hade då de var för små.
Han vet att när jag säger att jag ska jobba en liten stund men jag kommer sedan så menar jag det. Han blir inte lämnad för alltid. Är han ledsen så kan han ge uttryck vad han vill.
Dessutom så känner jag mig denna gången färdig som hemma mamma, det kan jag inte påstå att jag gjorde förra gången.
Detta är inte på något sätt en pekpinne till er som inte vill ha det så,men hade jag vetat vad jag vet idag när jag fick mitt första barn så hade mycket sett annorlunda ut............