• mammaflickan

Concerta sväljtips?

Ja, alltså, om ert barn hade svårigheter o få ner tabletten i början, hade ni nåra trix som funkade?
    Adhd kan ju innebära ett speciellt morgonhumör, eller trilskheter öht, o nu har min son (7 år) börjat med concerta i helgen o imorse var det liv o larm över o få ner den, o han hatar o få nåt på klökreflexen, det var inte lätt men till slut fick han ner den.

Tänker bara på att imorn är det måndag o man ska till skolan o allt är inte så lätt ändån på mornen. Han har svårt för o få ner nånting öht på mornen, man får truga med frukost osv.

Så nu är jag nervös för hur det ska gå o få i sig medicinen till råga på allt.

Finns det tips därute så är jag tacksam!

• Svar på tråden Concerta sväljtips?
  • Annika i Gbg

Min son har i och för sig aldrig haft svårt för tabletter och han häver i sig sina Concerta bara men jag kan tänka mig att det är lättare om du ger dem med yoghurt eller något annat trögflytande. Kanske rent av saftkräm eller något annat väldigt gott. Se till att han sitter rakt upp eller står så han inte halvligger. Försök att hålla dig lugn och avslappnad så han inte känner av din oro. Jag tro att han kommer att vänja sig, hoppas att han snabbt känner av de positiva effekterna av medicinen för då känns det nog lättare för honom. Önskar er all lycka till imorgon!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • raggarprinsessan
    mammaflickan skrev 2010-09-26 22:11:10 följande:

Ja, alltså, om ert barn hade svårigheter o få ner tabletten i början, hade ni nåra trix som funkade?
    Adhd kan ju innebära ett speciellt morgonhumör, eller trilskheter öht, o nu har min son (7 år) börjat med concerta i helgen o imorse var det liv o larm över o få ner den, o han hatar o få nåt på klökreflexen, det var inte lätt men till slut fick han ner den.

Tänker bara på att imorn är det måndag o man ska till skolan o allt är inte så lätt ändån på mornen. Han har svårt för o få ner nånting öht på mornen, man får truga med frukost osv.

Så nu är jag nervös för hur det ska gå o få i sig medicinen till råga på allt.

Finns det tips därute så är jag tacksam!

jag tar concerta... jag stoppar dom så långt bak ja bara kan i munnen å sen tar nå å dricka å sväljer å jag tar 2 tabl på samma gång
    japp jag är raggare och är stolt över det besök min blogg www.raggarprinsessansmatblogg.blogg.se
  • mammaflickan
    Annika på BVC skrev 2010-09-26 22:17:28 följande:
    Min son har i och för sig aldrig haft svårt för tabletter och han häver i sig sina Concerta bara men jag kan tänka mig att det är lättare om du ger dem med yoghurt eller något annat trögflytande. Kanske rent av saftkräm eller något annat väldigt gott. Se till att han sitter rakt upp eller står så han inte halvligger. Försök att hålla dig lugn och avslappnad så han inte känner av din oro. Jag tro att han kommer att vänja sig, hoppas att han snabbt känner av de positiva effekterna av medicinen för då känns det nog lättare för honom. Önskar er all lycka till imorgon!
    aha, bra att veta att han ska va upprätt. Imorse provade vi ju alla ställningar men den som till sist funkade var ju faktiskt stående. Så bra o veta, tack.
    Jo, jag tänkte ju också det att den är ju inte större än ett grötris, så föreslog att han skulle prova i en sked risifrutti, men det ville han inte. Det är mkt han inte vill prova den lille envise mannen.
    Han säjer att han har mått bättre än nånsin, o det ser o känner ju vi med, så de positiva har han ju förstått. Dock fick han svårt att äta igår o det var nog lite det som gjorde honom mindre motiverad imorse, för kvällen igår blev ganska klyven för honom.

Men idag har han ätit, valde gulasch när han fick bestämma middan, o han åt i 2 omgångar. Oj vad jag pratar om annat nu. Men vad bra att veta att man ska vara upprätt. Jag tyckte ju annars att det kunde va bra o ligga på rygg, men då ska vi inte prova det mer.
  • Annika i Gbg

Godmorgon! Hoppas det går bra idag för er. Ha en fin dag!

Jag tror på livet - även när det sparkar skiten ur mig!
  • lias

Trögflytande vätska tex yougurt passar bra för att svälja ner tabletter.

• mammaflickan
    Annika på BVC skrev 2010-09-27 07:02:40 följande:
    Godmorgon! Hoppas det går bra idag för er. Ha en fin dag!
    Tack snälla! Ja, bra o bra kan man väl kanske inte tycka, rätt så kalabalikartat innan den slank ner imorse o 20 min försent till skolan. Men dagen blev bra! Jag passade på att hälsa på i skolan o fick pratat en hel del med hans assistent, hon märkte också skillnad på honom, han kunde va med på minst 2 grejer som han annars inte har klarat av utan att krypa ur skinnet. Så detta bådar bra, jag börjar våga hoppas!

Tack för du hoppades, hoppas du med har en fin dag!
  • mammaflickan
    Kaldorei skrev 2010-09-27 07:08:08 följande:
    en sked med sylt och slänga på tabletterna på kanske?
    Hej! Det va längesen, hoppas du mår bra?

Ja jag tror faktiskt vi ska prova med sylt om han går med på det själv, får kanske komma på nåt att öva med, svälja hela risgryn typ tills det känns lätt. För som imorse var inte kul. Han bestämde sig att vi skulle göra exakt som igår morse, dvs med ett bautaglas hallonsoda, men bara det att han tappade två tabletter ner i glaset så de blev sträva o inte gick att använda, sen bröt han ihop o slängde hela glaset över köket så jag blev förbannad (har slutat röka, svårt tålamod), o sen plötsligt helvände han o bara svalde den. Men han klöks, stackan.
  • Little Ms Chatterbox

Min son har ADHD och har varit väldigt svår med saker att svälja . Han klarar INTE av kletiga saker. så för honom är det svårare att svälja ner med nyponsoppa än med lite päronjuice. När vi skulle öva på att svälja tabletter så testade vi ett tag med vitpepparkorn. Och sen gjorde vi så helt enkelt att vi betalade honom för att försöka med Omegakapslarna. Första försöket var värt 5 kr och sen när han klarade av det så fick han 3 kr och sen mindre för varje gång. Allt som allt kostade det oss bara 10 kr. Jag vet att man inte ska muta barn men när det gäller något sånt här så tycker jag det är motiverat.

• mammaflickan
    Little Ms Chatterbox skrev 2010-09-28 08:41:20 följande:
    Min son har ADHD och har varit väldigt svår med saker att svälja . Han klarar INTE av kletiga saker. så för honom är det svårare att svälja ner med nyponsoppa än med lite päronjuice. När vi skulle öva på att svälja tabletter så testade vi ett tag med vitpepparkorn. Och sen gjorde vi så helt enkelt att vi betalade honom för att försöka med Omegakapslarna. Första försöket var värt 5 kr och sen när han klarade av det så fick han 3 kr och sen mindre för varje gång. Allt som allt kostade det oss bara 10 kr. Jag vet att man inte ska muta barn men när det gäller något sånt här så tycker jag det är motiverat.
    Haha, jaa tack för tipset men tyvärr är min son totalt omutbar vad det än må beträffa. Han skiter i saker o materiella ting, o det är ju egentligen en god egenskap som jag känner mig glad över att han har, men ibland hade det vart skönt om han vart mutbar för det är ju inte precis smidiga vardagar man har med dessa barn.

Jag tror också min son har det som din, att tröga vätskor o sånt är svårare. Har hittills låtit gå med hallonsodan, för vad gör det om han får ett par klunkar läsk om han bara får i sig sin tablett. Man får tänka så, även fast att läsk inte borde ingå i frukosten.
    Imorse gick det på andra försöket! Så förhoppningsvis kan det vara på rätt väg. Men jag har lärt mig av livet med min son, att man kan inte räkna med nånting, imorgon kan allt vara på noll igen eller bakom, men just idag gick det bra o vi kom i tid till skolan.

Tack alla som brytt sig o stöttat o tipsat!
  • Little Ms Chatterbox

Z. var totalt omutbar fram till han var ca 5 år. jag tyckte det var väldigt bra, ståndaktig och principfast. Var inga bar på dagis som kund få honom att gör bus eller annat fel, han var en liten polis också.

När han skulle testa Omegakapslarna första gången så blev allt fel, och det höll sig, så har det varit med massor av saker när det blir fel först så är det svårt att jobba bort. Tex så råkade han få en Panodil på tvären i halsen en gång, men alvedontablleter fungerar bättre, fast de är strävare. Har det låst sig en gång så är det kört sen.

Men efterson han förstår och känner att medicinen gör gott för honom så går det säkert att prata med honom några timmar senare när den har börjat fungera så han är mer upplagd på det. Mycke är ju vunnit om han är med på noterna, även om det är svårt just när han ska ta den.

Lycka till!

• mammaflickan

Ja min son är också sån, att har nåt blivit fel en gång så är det lögnihelskotta sen, o han fick penicillin i tablettform i våras som han råkade smaka på, o sen fick vi byta till flytande o det blev ett trauma utan like, med svullna halsmandlar o massa obehag.
    Så mkt sitter ju i psyket, det är ju inte det att han inte kan svälja ner en grej, man sväljer ju hela tiden saker i den storleken. Man tuggar ju inte sönder varje risgryn i en gröt tex. Man har fått dra tusen såna exempel, men han är så skeptisk.

Nu hoppas jag denna första veckan funkar om vi gör som imorse resten av veckan, så hoppas vi det bildar vanan att svälja utan o tänka. Han skrattade gott åt mig imorse, jag tar ju samma medicin, men så råkade jag ta varmvatten i kranen o svälja min med, jag trodde han skulle kissa ner sig av skadeglädje när jag grimaserade av äckel. Såna grejer hjälper också på honom, att andra också misslyckas med saker o ting, så lättar det ju upp stämningen lite.

Tusen tack för ditt bry i detta!

• Trollet Ludenben

Min son sväljer numera med vatten. Men innan har jag lagt tabletten på en sked med yoghurt och det har gått bra. Sylt i nödfall...

Älskade ungar
  • Ekorrfamiljen

Vår son får ju Medikinet istället och det är små kapslar. Dem kan man i nödfall öppna och strö över sylt eller annat som barnet gillar. Kan man göra det med Concertan också om det behövs?

Som tur är så är min son duktig och sväljer med bara lite saft istället. *glad* Vi trodde att det skulle bli problem, men han tar dem (nästan) frivilligt varje morgon.

Lycka till!

Gud hjälper den som hjälper sig själv.. Inte f*n blev jag med barn för det!
  • Trollet Ludenben
    Ekorrfamiljen skrev 2010-09-30 11:01:47 följande:
    Vår son får ju Medikinet istället och det är små kapslar. Dem kan man i nödfall öppna och strö över sylt eller annat som barnet gillar. Kan man göra det med Concertan också om det behövs?

Som tur är så är min son duktig och sväljer med bara lite saft istället. *glad* Vi trodde att det skulle bli problem, men han tar dem (nästan) frivilligt varje morgon.

Lycka till!
    nä concerta får absolut inte göras åverkan på. Ritalin är med i kapslar och man kan ta ut innehållet. Concerta är lite besvärlig gällande detta för man kan inte dela eller krossa den.
    Älskade ungar
  • Anders0on

Hej!
    Ville bara tipsa om medcoat som finns att köpa på apoteket.
    En produkt för att göra tabletterna lättare att svälja och som dessutom avger smak så att tabletterna smakar gott. Kanske värt ett försök?

Svar på tråden Concerta sväljtips?