AFP-screening tests i UK
Hej!
Är gravid i vecka 19 och för 2 veckor sen gjorde jag ett sånt AFP-screening test hos min barnmorska. Hörde att detta var frivilligt, men det lät ju ändå som något dom flesta gör i UK. Blev förvånad ändå att alla blev "erbjudna". Anyway. Dom sa att hittade dom något så ringer någon, men annars kan jag vänta mig ett grönt kuvert på posten.
Sen ringde någon igår och berättade att blodproverna visade att jag har 1 av 183 chans att få barn med downs syndrom. Hon lät jätte allvarlig på rösten och jag vart livrädd. Jag är ju bara 22 år, är ju inte ens i "risk-gruppen". Hon sa att jag kan välja att göra ett sånt Amniocentesis, men då är det tydligen 1 på 150 att få missfall. (Har hört att i Sverige är det 1 på 1000?!)
Ville bara höra om det är några andra i UK eller utomlands som har varit med om samma som jag? Är på ett sätt arg att man erbjuder sånna här screening test till människor som inte är i riskgruppen, jag menar, 1 av 183 är ju inte en stor siffra egentligen, men det samtalet fick mig att oroa mig som f*n. Och hon sa också; "If you decide that you could live with a child with down's syndrome, you obviously don't have to do this test".
Så ska jag göra testet även om det är stor chans att jag får ett friskt barn? Jag är så orolig. :/