Jag födde min dotter i våras i v 25+1 efter att mitt värkarbete spontanstartat. Dagen innan fick jag något som började som enstaka sammandragningar, men som under dagen tätnade och tilltog i styrka. Kontaktade förlossningen och fick rådet att vila, avvakta och ta 2 alvedon och återkomma om en timme. Efter 45 minuter hade jag dock 4 värkar per 10 minuter som höll i sig 30 sekunder, så då ringde vi och sa att vi kommer in.
Väl inne var jag redan öppen 4cm och man testade med värkhämmande dropp, men det hade ingen effekt och morgonen efter föddes vår dotter.
Jag skulle ta sammandragningar på allvar, vilket du gjort och varit inne och kollat. Om tappen är okej, så skulle jag slappna av och bara försöka vila, ligga mycket och hoppas att bricanylen har effekt, men om det tilltar i styrka eller frekvens skulle jag absolut åka in igen. Jag grämer mig för att jag inte åkte in tidigare den dagen, då hade kanske allt kunna förhindrats, men man väntar ju in i det sista...
Mina sammandragningar och det förtidiga förlossningsarbetet tror man orsakades av en delvis avlossnad moderkaka, men jag hade aldrig någon blödning. Annan vanlig orsak är just UVI:er, som de verkar tro i ditt fall? Det som är mest allvarligt i så fall är om det skulle röra sig om GBS (grupp B streptococcer), men de borde rimligtvis tagit en urinodling för att se om så var fallet?
Hoppas allt lugnar ner sig och det var inte meningen att "skrämmas" med mitt inlägg. Men ta det lugnt och sök hellre en gång för mycket än för lite...
Lycka till!