• Novabus

infektionskänslig o dagis?

Hej! har precis hittat hit =) jag har en underbar liten dotter på 2,5 år. Hon är född i v.25+1 o hade en superjobbig start med massa hjärnblödningar, blodförgiftning, infektioner, ductusop, rop osv. Nu har hon förkylningsastma o e infektionskänslig. Hon är sjuk i stort sett jämt! vi har i princip varit mer på sjukhus än hemma. Nu väntar vi förhoppningsvis på att hon ska få rör inopererade i öronen då hon snart har haft upp mot ett 30-40-tal öroninflammationer o vi har precis gjort en andningsregistrering som vi nu väntar på svar från. Nu är det så att läkarna vill att hon ska börja på dagis när hon blir tre, alltså till våren. Men jag ser inte hur det ska kunna funka? hon kommer ju vara mer hemma än där. jag skulle mer än gärna sätta in henne på dagis så jag kan jobba o sådär men tror knappast att jag kan behålla ett jobb då jag måste va hemma för vård av barn jämt. o eftersom jag e ensamstående så är det ju bara jag som kan va hemma med henne.

vet inte riktigt vad jag ville ha ut av detta, är så förtvivlad då jag inte vet hur vi nånsin ska kunna komma på fötter. är det nån annan som har problem med infektionskänslighet som har barn på dagis?

• Svar på tråden infektionskänslig o dagis?
  • strojes

Finns det dagmammor där ni bor? Då är ju barngruppen lite mindre och risken för sjukdomar betydligt lägre. Jag har själv haft mina barn hos dagmamma och äldsta dottern började när hon var 1,5 år och första året var hon inte sjuk speciellt mycket alls (jag tror vi hade totalt 15 vabdagar det året).
    En kompis till mig har en liten tjej som är infektionskänlig och tjejen har precis börjat hos en dagmamma för att hon inte kunde gå på dagis (de hade fått plats på dagis som de var tvugna att tacka nej till och leta efter dagmamma istället på läkares inrådan).
    Annars har ju en del kommuner sk allergidagis som är för barn med mycket allergier. Jag vet inte om det finns i er kommun men det kanske är ett alternativ. Det borde ju vara mindre sjukdomar på ett sådant dagis än ett vanligt men då gäller ju att ni som familj ska uppfylla de hårda krav dagiset ställer ur allergisynpungt.

Jag skulle rekomendera ett försök med dagmamma till er tjej.

Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/
  • jeeri74

Jag har en bekant som har barn som var sjuk väldigt ofta (inte född för tidigt), de fick vaba mer än halva månaderna när barnet började dagis. Efter något år bytte de till ett ur och skur dagis, där barnen är ute i stort sätt hela dagarna, och sjukdagarna sjönk.
    Kanske ett alternativ..? Dagmamma är annars också bra då gruppen är mycket mindre.

• Novabus

Jo, jag har funderat på dagmamma. Lär väl bli så o hoppas på det bästa. hon e inne på andra veckan med feber nu o det utan att hon träffat nåt annat barn så det kan ju bli lite spännande att se hur det går =P allergidagis går inte då vi har massa djur och Ur och skur dagis funkar nog inte heller då hon är köldallergiker...

• gosungar

Hej, jag har också en dotter som är infektionskänslig, hon är också 2,5 år och har börjat förskolan för 3 veckor sedan. Innan hon började där har jag, smittskyddssjuksköterskan, förskolepersonal, rektor samt städpersonal disskuterat vad man kan förbättra för att minska infektionsriskerna för henne. Man har nu extra städning, föräldrar och barn tvättar och spritar händerna när de kommer till förskolan samt att man skärpt många övriga hygienrutiner. Vi har verkligen blivit jättebra bemötta av förskola och de är väldigt mån att hjälpa vår dotter. Sjuk kommer hon att bli men jag hoppas att de åtgärder man gjort minskar risken lite.
    Jag hoppas som du, att våra tjejer får vara friska och ha det gott!

• Kaosmamma

Finns ju allergidagis oxå.. Mindre barngrupper och kan vara bra om hon behöver mycket mediciner..

Vi har också en väldigt sjuk dotter, extremt svår astma och svimningsproblematik.. Vi har fått resurs till henne nu och hon ska pröva att gå i sina syskons förskola..

Svar på tråden infektionskänslig o dagis?