• Fröken85

Britax two-way till 3-åring? Vad tycker ni?

Letar efter en vändbar stol till min (då) 3-åring. Hittade en Britax two-way, är den bra? Smidig att plocka i och ur?
    Har tittat på Acta Gracos motsvarighet , Cosmic comfort, också. Någon som tycker bu eller bä?

Gärna snabba tips!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-20 12:55
    Kan ju förklara situationen lite mer. Detta blir en stol som kommer att användas till eller från dagis i makens bil. I min bil har vi en Britax hi-way som kommer användas tills det är dags för bältesstol. I vår kommer ett syskon som ska få dotterns gamla babyskydd i min bil och ta över vår 0-4-års bilstol i makens bil. Alltså behöver dottern en ny åka-till-dagis-stol. Det känns som mest vettigt att köpa en som hon kan använda framåtvänt sen också. Eller tänker jag fel?

• Svar på tråden Britax two-way till 3-åring? Vad tycker ni?
  • tinis77

Äldsta sonen har en two-way, men den ska bara användas bakåt sen blir det bältesstol. Han är 5 nu, så stolen räcker länge!

*Alexander 9/9-05 * Hampus 30/9-08* Isabell 8/1-10* martinas.myshowroom.se/
  • 242

Är det inga av er som har problem med barnens ben med de bakåtvända?
    Min dotter blir tre i mars och sitter med knäna upp i magen känns det som....Hon klagar vid längre utflykter...

ni som köpt two way,varför har ni gjort det om ni inte ska ha den framåt sedan,det är ju det den är gjort för?eller?

Ja,jag har dyslexi..
  • tinis77
    242 skrev 2010-11-16 09:52:53 följande:

Min dotter blir tre i mars och sitter med knäna upp i magen känns det som....Hon klagar vid längre utflykter...

ni som köpt two way,varför har ni gjort det om ni inte ska ha den framåt sedan,det är ju det den är gjort för?eller?

Sonen sitter med böjda ben, men det är inget han klagar över. Han har åkt 20 mil i stolen, med enstaka korta kisspauser bara. Jag köpte våran two-way för att jag vill ha mina barn bakåt så länge som möjligt. T-w är den största bakåtvända stolen som finns, därför blev det en sån. Att den funkar framåt är inget jag bryr mig om, när sonen vuxit ur den bakåt (öronen vid kanten lr 25 kg) så är den urvuxen även framåt. Alla vändbara stolar funkar bra bakåt, men framåt är de inte lika bra pga av att de är tunga och har dålig bältesstyrning.
  • Finesse
    242 skrev 2010-11-16 09:52:53 följande:

Nej.. min dotter blir 3 i december och är typ 96-97 cm lång och hon har aldrig klagat på benplatsen.. men hon har gott om utrymme.. dock sitter hon i en hi-way och inte two-way..
    Ebba 071228, bebis bf 110216
  • 242

jag hittade någon tråd om detta och läste på lite,förstår tanken med det hela..alltså att bältestol framåt är bättre sedan...

skulle de va lönt att sälja hi-way och köpa two-way för att den är "rymligare" eller är det samma komfort,nån som provat båda?

Ja,jag har dyslexi..
  • tinis77
    242 skrev 2010-11-16 10:39:27 följande:
    jag hittade någon tråd om detta och läste på lite,förstår tanken med det hela..alltså att bältestol framåt är bättre sedan...

skulle de va lönt att sälja hi-way och köpa two-way för att den är "rymligare" eller är det samma komfort,nån som provat båda?
    T-w är längre i ryggen än h-w. Min femåring är för lång för h-w men har bra plats kvar i t-w. Finns bilder i mitt galleri om du vill se.
  • 242

är det från bil till bil hur det blir med ryggstödet (alltså bilens ryggstöd)då?för min dotter är inte så lång men tycker det är trångt i HI-WAY...tycke rjag också...

Så jag fattar inte riktigt hur den kan beskrivas som rymlig..
    framförallt så förstår jag inte hur det skulle kunna gå upp till 4,5år?

Ja,jag har dyslexi..
  • tinis77
    242 skrev 2010-11-16 11:10:49 följande:

är det från bil till bil hur det blir med ryggstödet (alltså bilens ryggstöd)då?för min dotter är inte så lång men tycker det är trångt i HI-WAY...tycke rjag också...

Så jag fattar inte riktigt hur den kan beskrivas som rymlig..
    framförallt så förstår jag inte hur det skulle kunna gå upp till 4,5år?

Hur är det för trångt? Min äldsta kunde sitta i h-w tills han var nästan 5 år, då växte han ur på längden.
  • Fröken85

På hi-wayen kan man ju alltid flytta fram stolen mot framsätet och då ska ju barnet kunna ha benen över kanten och ner i vanliga sätet. Funkar det lika bra på en two-way eller?

Sen undrar jag hur ni med hi-way gör. Min dotter är nu 2,5 år och nu när vinteroverallen har åkt på så måste jag ha bältet på yttersta för att kunna knäppa om henne. Och min dotter är riktigt liten för sin ålder. Hur skulle detta kunna gå i 2 vintrar till. Känns helt omöjligt...

Är bältena längre i en two-way än i hi-way?

• tinis77
    Fröken85 skrev 2010-11-16 11:48:04 följande:
    På hi-wayen kan man ju alltid flytta fram stolen mot framsätet och då ska ju barnet kunna ha benen över kanten och ner i vanliga sätet. Funkar det lika bra på en two-way eller?

Sen undrar jag hur ni med hi-way gör. Min dotter är nu 2,5 år och nu när vinteroverallen har åkt på så måste jag ha bältet på yttersta för att kunna knäppa om henne. Och min dotter är riktigt liten för sin ålder. Hur skulle detta kunna gå i 2 vintrar till. Känns helt omöjligt...

Är bältena längre i en two-way än i hi-way?
    T-w är lägre än h-w. Sonen sitter med benen korsade eller upp på ryggstödet.
    Tjocka vinterkläder ska undvikas i stolen, det blir massa luft mellan barnet och bältet som gör att barnet inte sitter fast lika bra som utan tjocka kläder. Måste man ha overall så kan man dra ner dragkedjan och dra bältet innanför så att det kommer närmare kroppen. Tror inte att det skiljer så mkt i bälteslängdlängd på stolarna.
  • Fröken85
    tinis77 skrev 2010-11-16 11:55:31 följande:
    T-w är lägre än h-w. Sonen sitter med benen korsade eller upp på ryggstödet.
    Tjocka vinterkläder ska undvikas i stolen, det blir massa luft mellan barnet och bältet som gör att barnet inte sitter fast lika bra som utan tjocka kläder. Måste man ha overall så kan man dra ner dragkedjan och dra bältet innanför så att det kommer närmare kroppen. Tror inte att det skiljer så mkt i bälteslängdlängd på stolarna.
    Jo, jag vet ju att det rekommenderas, men hur gör man när man sätter barnet i en kall bil på morgonen och ska åka 10 minuter till dagis? På längre turer har hon självklart inte så tjocka kläder.
  • tinis77
    Fröken85 skrev 2010-11-16 11:57:26 följande:
    Jo, jag vet ju att det rekommenderas, men hur gör man när man sätter barnet i en kall bil på morgonen och ska åka 10 minuter till dagis? På längre turer har hon självklart inte så tjocka kläder.
    Jag har overall på mina, men jag drar ner dragkedjan och lägger bältena under uppe vid axlarna. Sen ser jag till att det inte är några veck på overallen nertill där bältet sitter, och drar så hårt det går. Har alltid filtar ligger i bilen som de kan lägga över sig om de fryser.
  • Finesse

Jag har aldrig haft overall på min snart 3 åring.. så jag vet inte hur det skulle gå då.. Vi tar av henne vinterjackan när vi åker in till stan så hon inte sitter i den..

• 242

våran hw kommer alltid nära ryggstädet,aldrig så det glipar så fötterna kan sättas ner...måste ni inte ha framsätet så långt fram det går då?
    eller ha baksäten som går att skjuta bak (som i minibuss eller något)

Ja,jag har dyslexi..
  • Finesse
    242 skrev 2010-11-16 18:50:55 följande:
    våran hw kommer alltid nära ryggstädet,aldrig så det glipar så fötterna kan sättas ner...måste ni inte ha framsätet så långt fram det går då?
    Vi har framsätet ganska långt fram men eftersom vi bara är 3 än så länge sitter man ju alltid bak med dottern.. Det blir ju mer problem nu när man ska få in en till stol.. nästa bebis kommer i februari..
  • tinis77
    242 skrev 2010-11-16 18:50:55 följande:
    Har ni provat att ha den i mitten? Då kan man flytta ut den mer eftersom ryggen hamnar mellan framsätena.
  • Finesse
    tinis77 skrev 2010-11-16 20:06:45 följande:
    Har ni provat att ha den i mitten? Då kan man flytta ut den mer eftersom ryggen hamnar mellan framsätena.
    beror på vilken bil.. i vår 9-5a hamnar den inte mellan sätena utan tar i både föraresätet och passagerarsätet...
  • Cecci78
    Fröken85 skrev 2010-11-16 11:57:26 följande:
    vi har fleecekläder och sedan filtar över, absolut inte overaller eller jacka, barnet kan tom glida ur bältena med tjocka kläder eftersom bältet är så dåligt åtdraget då
  • Pochahontas

Min dotter är fyra år och 105 cm lång. Hon har ordentligt med plats i sin TW. Bakåtvänd, vinterkläder, vinterstövlar... Det funkar kanon ändå. Beror ju mest på vilken bil man har, liksom...

Använd Google, för sjutton!!! www.google.se
Svar på tråden Britax two-way till 3-åring? Vad tycker ni?