• j och c

Hur hinna med "egentid"?

Jag är hemma med min underbara och lite klängiga 1-åring och kommer att vara det fram till årsskiftet.

Vi har kommit in ordentligt i våra rutiner nu och en dag ser ut så här ungefär:

07.00 Vi båda vaknar och dottern äter välling, pappa går till jobbet.
    09.00 Mellis/frukost
    ca 11.15 Lunch
    ca 11.45-12.45 Sova middag, jag får lite tid vid datorn, eller hänga tvätt eller plocka disk eller nått sånt...
    14.30 Mellis/Fika
    17.00 Middag
    ca 18.00 Pappa kommer hem från jobbet
    19.00 Dottern får välling och somnar. Jag och mannen får lite tid för varandra, plocka undan, ta hand om disken m.m.

Men jag skulle gärna vilja få lite tid till att tex träna. Det handlar bara om att kunna gå ut o springa en halvtimme eller så. Jag vill gärna äta middag med dottern kl 17 eftersom jag tror på att äta tillsammans för att undvika framtida matvägran osv. 

Hur gör ni andra? Kommer era män hem tidigare och kan ta barnet en stund på eftermiddagen? Eller går ni och tränar efter middagen? (jag får lätt håll så att springa en timme efter maten är ingen bra idé) Att gå upp tidigt på morgonen pallar jag inte....

Efter att ha varit hemma drygt ett år nu börjar jag känna att jag behöver lite tid för mig själv och lite ledigt från mitt "mamma-jobb" som annars är en 24-timmars-satsning. Det är extremt sällan jag är ute o träffar kompisar osv utan att ha dottern med mig (typ föräldragrupper, öppna förskolan m.m.)  

• Svar på tråden Hur hinna med "egentid"?
  • Jessa med 3

Ja, hur gör man? Min man kommer ofta hem precis till middagen och då äter hela familjen tillsammans. Ibland sticker jag ut och springer medan barnen kollar på Bolibompa eller låter maken natta alla tre (de är 2,4 och 6 år) och sticker ut då. Nu när det blir mörkt tidigt känns det inte så kul att springa sent så nu satsar jag hårdare på helgen i stället.

Har funderat på att låta barnvakten komma en timme någon eftermiddag i veckan, men det har inte blivit av ännu...

• 071001

Bor i Stockhkolm och ville jag träna så har många anläggningar barnpassning och annars skulle jag göra det efter middagen. Min man är hemma mellan 17-17.30 om dagarna.

• Pickeli

Ät lite så du får lagom mycket energi tillsammans med familjen. Sedan kan du ut och springa efter maten och äta upp resten efter springturen. Så gjorde jag när jag var ute och sprang i somras!

Men det viktigaste av allt, ta vara på helgerna/lediga dagarna!

Google it!
  • kcs

Jag har en liten bebis på 3 månader och trännar på sats då dom har baby tränning pluss om man vill så har dom barnpassning som är guld värd då man vill ha egen tid att koppla av och tränna.....
    Dom tar väl hand om din bebis och bebisen tyker det är jätte roligt då det finns andra barn som dom kan leka med

• j och c

ja det finns faktiskt ett ställe här i närheten (bor i göteborg) som har barnpassning.

Jag är bara osäker på om hon skulle fixa att vara borta en timme från mig. Hon är väldigt klängig och mammig nu och har varit det sedan vi var var på bröllop över helgen. Ho nbodde hos mormor som hon har träffat jättemycket hela sitt liv, men hon var väldigt rädd för separationer och klängig efter det. Som tur är behöver hon inte börja dagis än på ett halvår eller så, det vet jag inte hur det hade gått....

Man kanske skulle gå dit iaf och testa, helst innan man köper ett träningskort så dock :)

• kcs
    j och c skrev 2010-09-15 14:52:37 följande:
    ja det finns faktiskt ett ställe här i närheten (bor i göteborg) som har barnpassning.

Jag är bara osäker på om hon skulle fixa att vara borta en timme från mig. Hon är väldigt klängig och mammig nu och har varit det sedan vi var var på bröllop över helgen. Ho nbodde hos mormor som hon har träffat jättemycket hela sitt liv, men hon var väldigt rädd för separationer och klängig efter det. Som tur är behöver hon inte börja dagis än på ett halvår eller så, det vet jag inte hur det hade gått....

Man kanske skulle gå dit iaf och testa, helst innan man köper ett träningskort så dock :)
    man har en gång för att gå dit och pröva på och det är jätte bra för dig så att du sedan inte har sådan stort promlem när hon börjar på dagis.... Barn brukar visa att dom är mammiga för att man som mamma är i närheten men dom brukar alltid ge sig när dom ser att mamma inte är där och att dom måste vänja sig med någon annan.  Testa att lämna henne utan att hon märker att du går brukar funka
  • anyXX

Men att dottern äter middag kl 17 betyder kanske inte att du måste göra det? Om du väntar med att äta kan du ju sticka ut och springa när din man kommer hem? Jag brukar åka och simma efter middag och stök ca 1 gång i veckan och ibland tar jag bara en rask promenad, men som ni säger är det ju lite trist nu när det är mörkt på kvällen.

Något jag själv funderat på är en såndär träningsdvd som man kan träna till hemma. Finns ex afrodans och det tänkte jag att jag och min dotter skulle kunna träna tillsammans :)

Iris 080308 & Nils 100319
Svar på tråden Hur hinna med "egentid"?