• Jempajenny

Barnvisa/ramsa som innehåller ordet "hål"?!

Ikväll innan min tvååring skulle somna låg vi och sjöng lite sånger och gjorde lite ramsor. Hon började prata om "hål" och kanske "orm" eventuelllt kan "ute" förekommit också.

Men hon gjorde en mycket tydlig rörelse gång på gång när hon upprepade "hål" - hon knöt vänster handen som en knytnäve och stoppade ner högerhandens pekfinger i "hålet" som blir i den knutna näven.

Gång på gång upprepade hon detta och blev ledsen när vi inte kunde ramsan/visan. Så jag undrar om någon känner igen detta?! Självklart ska vi fråga på förskolan imorgon, men jag är nyfiken redan nu...

Tacksam för svar!

♥ Jempajenny, Agnes och bebisen i magen: jempajenny.bloggagratis.se
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-09-15 17:24
    Kan tillägga att det kan handla om en kanin också... Sambon glömde fråga på förskolan idag så vi vet fortfarande inte vilken ramsan/sången är.
  • Svar på tråden Barnvisa/ramsa som innehåller ordet "hål"?!
  • NilleMilleTjejen
    Jordgubbssmak skrev 2010-09-15 17:27:39 följande:
    Inte för det är en kanin..men det kan inte vara:
    Var bor du lilla råtta?
    såg inte att du redan skrivit 
  • Jempajenny
    Jordgubbssmak skrev 2010-09-15 17:27:39 följande:
    Inte för det är en kanin..men det kan inte vara:
    Var bor du lilla råtta?
    Nej, det tror jag inte. "Hål" verkar ha en central roll i denna ramsa... mer än "Vad har du i din ficka? Fyra hål..)

Och jag har aldrig gjort några rörelser till "Var bor du lilla råtta?".  Men tack ändå för gissning!
  • Jempajenny
    NilleMilleTjejen skrev 2010-09-15 17:32:01 följande:
    Var bor du lilla råtta

"vad har du i din ficka?    4 hål! "   

Kan det ha varit den?
    Tror inte det, som sagt... har du gjort rörelser till den?
  • NilleMilleTjejen

Nej jag vet inte om några rörelser, men tänkte att det kanske man har börjat med på dagisen.
    Men som sagt 4 hål är ju bara en liten mening i sången, så då kan det nog vara nått annat.
    Har du provat att googla det? Det gjorde jag när sonen kom hem och mumlade nått om en krokodil som körde bil, först trodde jag att han fantiserade men sen märkte jag att det rimmade och att han gjorde "krokodilgap" rörelser med armarna, och den visan hittade jag på internet men nu kan jag ju bara texten inte melodin.
    Lycka till.

• Jempajenny
    NilleMilleTjejen skrev 2010-09-15 17:51:13 följande:
    Nej jag vet inte om några rörelser, men tänkte att det kanske man har börjat med på dagisen.
    Men som sagt 4 hål är ju bara en liten mening i sången, så då kan det nog vara nått annat.
    Har du provat att googla det? Det gjorde jag när sonen kom hem och mumlade nått om en krokodil som körde bil, först trodde jag att han fantiserade men sen märkte jag att det rimmade och att han gjorde "krokodilgap" rörelser med armarna, och den visan hittade jag på internet men nu kan jag ju bara texten inte melodin.
    Lycka till.
    Jodå, har googlat men inte hittat något förutom just "Var bor du lilla råtta"?

Åh, Krokodilsången kan ju jag!

"Nyss så träffa jag en krokodil, som körde runt i en bil..."*sjunger glatt*

Det blir till att påminna sambon om att fråga på förskolan imorgon. De håller på med något lästema på hennes förskola just nu och har veckans ramsa. Antagligen är det den hon menar.

Tack för hjälpen ändå!
  • framsteg

Det finns rörelser till Var bor du lilla råtta. Om man vill.

Jag har gjort rörelser för barnen på min förskola för att de lättare skulle greppa saker som ex hål, steker glass osv.

Men nu har ni väl redan fått svaret så detta är väl ett alldeles för sent svar

• Jempajenny
    framsteg skrev 2010-09-21 01:25:02 följande:

Det finns rörelser till Var bor du lilla råtta. Om man vill.

Jag har gjort rörelser för barnen på min förskola för att de lättare skulle greppa saker som ex hål, steker glass osv.

Men nu har ni väl redan fått svaret så detta är väl ett alldeles för sent svar

Ja, vi har fått svar och det var inte ett ord rätt! Ramsan handlade om ett troll som bodde i en strut... Ha, ha!
  • Little Ms Chatterbox
    NilleMilleTjejen skrev 2010-09-15 17:51:13 följande:
    Lycka till.

www.familjeliv.se/Forum-3-40/m45979622.html
    Kolla ganska långt ner på sidan, massor med verser

TS jag tycker mig känna igen det du skriver om men kan inte komma på vad det är för sång. Jag är skitkass på att komma ihåg melodier och texter. Mina barn blir riktigt sura på mig för att jag är så dålig
Svar på tråden Barnvisa/ramsa som innehåller ordet "hål"?!