Har sådan ångest att behöva lämna min son på förskolan. Behöver råd av hemma föräldrar.
Min son kommer börjar förskolan om 5 veckor o då kommer han vara knappt 2 år, 1 år o 11,5 mån närmare bestämnt. Vi har inte råd att vara hemma längre, även om jag nu i efterhand skulle vilja vara hemma tills han är ca 2,5 år. Nu har vi ndå pusslat o snålat för att ha honom hemma tills 2 år ålder o låta honom gå korta dagar när han börjar. Tror säkert han kommer tycka förskolan är kul o han kommer bara vara där 25 timmar i veckan. Han inte blyg o gillar andra barn, dock har han ju inte behovet av att leka eller vara med andra barn flera dagar i veckan. Räcker ju med ÖF, men tyvärr måste jag börjar jobba nu pga av ekonomin o pga vi nu ha en förskoleplats som vi inte kan säga nej till. Jag är själv förskollärare o det kanske gör saken värre. Jag vet att grupperna är stora o att det är svårt att ge varje barn tillräckligt med uppmärksamhet o tid. Nu är det ju som det är o vem vet, kanske det blir bra. Dock känner jag att det inte funkar o jag mår jättedåligt tänker jag göra allt för att hitta en lösning.
Vad säger ni hemmaföräldrar. 25 timmar i veckan o börja som 2- åring på förskolan, är det ok? De flesta barnpsykologer o så säger ju att från 3 års ålder är det optimalt för barn att vara rimliga tider på förskolan o för 2 - åringar är det ändå ok. Har man valt att vara hemmaföräldrar, så kanske man tycker förskolan är jättedålig men alla hemmaföräldar kanske inte tycker det.
Hur löser ni det ekonimiskt om ni är hemma flera år?