Lia85 skrev 2010-09-17 23:18:33 följande:
Jag var 14 när jag blev gravid (strax innan jag fyllde 15). Var alltså 15 år när Gabriel föddes. Idag är jag 24, utbildad socionom (dock arbetslös och därmed studerande igen
)
Bodde hemma tills jag fyllde 18 (när Gabriel var 2 år och 4 mån), sen flyttade vi. Det har hela tiden varit jag som tagit ansvaret, både det praktiska och ekonomiska, även när vi bodde hemma.
Ångrar mig inte en sekund, att vara ung mamma ger hela tiden erfarenheter som inte många får, men som ärviktiga att förmedla.
De allra flesta unga föräldrar vet vad de ger sig in i, åtminstone så mkt man nu kan veta som barnlös
Många verkar tro att unga tror att barnen ärsom små docker, men någon sådan mamma har inte jag mött.
Fast även om du tog hand om din son, så var de andra tvugna att "leva med honom". Att ha en bebis och en 1-2 åring i huset ställer en hel del krav även om de som inte tar hand om barnet rent fysiskt. Barnet skriker, det springer runt och låter, man måste barnsäkra och hålla koll på småprylar, ibland kanske det måste vara tyst, vagn och skötbord tar upp plats osv. Och BARNET SJÄLV kräver ju uppmärksamhet, en 1½ åring som vill upp i knät på MORMOR, inte mamma, kräver ju just mormors uppmärksamhet och tid. Även om det är superhärligt så kan man ju känna att man inte har den tiden en halvtimme varje dag. Och är man en snäll och rar människsa (som vi får hoppas att TS mamma är) så kan man ju inte ignorera en liten som vil ha uppmärksamhet.
I en del familjer är det helt enkelt jobbigt att ha en bebis hemma konstant, även om man älskar bebisen. Man kanske bor trångt och lyhört, bebisen kanske stör mammans syskon eller föräldrar som måste kunna sova för att orka jobba/gå till skolan, man kanske bor så litet att bebisen är "överallt" när den börjar krypa och gå, mammans föräldrar kanske är sjukskrivna och behöver vila dagtid och inte störas av kolikbebis osv.
För många funkar det ju kanon att bo hemma, men det år inget man kan räkna med. Och i min referensvärld tar man inte HELA ansvaret om man får bo hos sina föräldrar, det är så mycker ansvar för hem och hushåll man slipper ta och man VET att vid krislägen finns mamma där tre meter bort. Dessutom får man mer hjälp SJÄLV, men sin EGEN utveckling när man bor hemma. Det ÄR skillnad på att bo själv och att bo hemma, kanon om man kan bo hemma som sagt men man ska beta att det ställs MYCKET större krav på de som måste bo själv.