• Lindakaivi

Det står mellan 4 skolor! Vad skulle du fråga?

I december/januari är det dags att skicka in skolblanketten och jag tänker kolla runt lite och se vilken skola som passar min dotter bäst.
    Hennes basplacering är ingen stor favorit i min mening, öppna landskap med ca 60 elever på 3 pedagoger känns inge bra, det finns inte ens en matsal utan alla äter vid sina bänkar...
    Jag har skrivit mer en lista på vad jag tycker är viktigt att fråga men vad skulle DU fråga?

Än så länge har jag kommit på detta:

MOBBNING

- Vad finns för förebyggande åtgärder mot mobbning, trakasserier och kränkningar?
    - Vad gör NI om ett barn mobbas?
    - Vad gör ni för att hitta tilliten mellan elev och lärare?
    MAT
    - Be om en meny för att kolla vad för slags mat som serveras
    - Lagas maten på plats? Vad görs från grunden/färdig köpt? Salladsorter? Finns godis eller andra sötsaker tillängliga?
    - Har alla lunch samtidigt i skolan eller delas den upp? Matro!
    OLYCKSFALL / TRAGEDI
    - Vad finns det för hjälp vid tragedi, tex dödsfall, olyckor, div rädslor mm? När ska den senast sättas in? Skolsköterska / kurator...
    - Finns skolsköterska på plats dagligen? Om inte har annan personal sjukutb.?
    LÄROPLAN
    - Inviduell läroplan eller följer alla samma? Fångas barn som halkar efter upp direkt och vilken extra hjälp ges?
    ÖVRIGT
    - Har skolan någon speciell inriktining, tex Idrott eller språk?
    - Barn / klass? Lärare / klass?
    - Hur är klassrummen? Mysiga med gardiner och blommor eller kala och stela..
    - Kommunikation mellan lärare och föräldrar.
    - Läxor eller ska det hinnas med under skoltiden?
    - Personalomsättning??
    - Beskriv skolan med 3 ord.

• Svar på tråden Det står mellan 4 skolor! Vad skulle du fråga?
  • Punkster

Det beror lite på vad det är för skolor ni ska söka till. Kommunala? Friskolor?

Ang. mobbning och olycksfall/tragedi så kommer svaren antagligen bli ungefär desamma från dom olika skolorna om det är kommunala skolor eftersom handlingsplanerna som görs inom kommunen oftast gäller för alla kommunens skolor. Samma sak med maten, om det är en liten kommun är chansen stor att alla skolor får mat från samma ställe. Inte många skolor med tillagningingskök som gör allt från grunden numera.

Ang. Läroplanen så är det obligatoriskt för alla skolor i landet att följa samma läroplan, den heter Lpo94 och finns att läsa på skolverkets hemsida. Där står också vilken hjälp som ska sättas in vid behov och hur det ska gå till.

Under övrigt-fliken så tycker jag att du har tänkt ut mycket bra frågor. Om du tänker göra besök på dom olika skolorna så känn in hur skolan verkar. Har dom bra och trevliga lokaler, vilket bemötande får du från personalen, hur verkar barnen må, hur ser skolans skolgård och omgivningar ut osv. Om du är seriöst intresserad av en skola så kan du be att få en kopia från kvalitetsredovsiningen, det kan vara mycket intressant läsning. Man kan också kolla upp med skolverket om dom har besökt skolan ifråga och vad dom isf tyckte om den.

Men det viktigaste med en skola tycker jag är att man själv och barnet/barnen trivs med den och med personalen som jobbar där.

Lycka till i ditt val!

• 7 små apor

Jag skulle kolla upp protokollen efter skolinspektionen för att se om det finns uppenbara brister i någon av skolorna.

Något jag tycker är viktigt är tillgång på skolsköterska, kurator och psykolog. Det hade jag frågat om.

• Lindakaivi

Ska absolut kolla kvalitetsredovisningarna, tror de ligger på nätet! Även kolla om brister finns.

Det gäller 3 kommunala skolor (1 av de med öppna ytor) och en friskola. En av de lagar mat på plats de andra får leverans. Friskolan gör egen sallad, såser mm för att på en mer sammansatt måltid.

Mycket info står på nätet och det är alltid positivinfo, jag vill att de berättar med egna ord...

• Tant Green

Elevomsättning. På den skola som är närmast vår verkar det som att var och varannan flyttar sina barn därifrån innan första terminen är slut, det tyder ju dels på att det inte funkar bra, och dels blir det ju jobbigt för de barn som är kvar.

• Tårtsmulan

Glöm inte att kolla antagnings/ansökningsregler. I tex Botkyrka så införde de en ny regel (utan info till oss sökande så klart) inför vår sons skolstart vilket ledde till att han inte kom in, men grannflickorna...

Den nya regeln gjorde att de barn som inte bodde i upptagningsområdet, för de barn kollade man om 2:a handvalsskolan låg närmare - och då ströks man från förstahandsvalet. Så för att komma in till rätt skola i Botkyrka - välj önskad skola till förstahandsval, för andra och tredjehandsval var noggran att söka skolor som ligger längre bort än försthandsvalet!! Rättvist, nä knappast!!!!

Så mitt råd är att du inte bara kollar upp skolorna, utan antagningsreglerna också.

• madickenolisabeth

Det som är viktigast för mig som förälder är på vilket sätt skolan o pedagogerna  fångar o tar tillvara mitt barns erfarenheter, kunskaper, intressen o behov och utifrån det ser till att mitt barn får utmanande o stimulerande uppgifter som passar henne. På så sätt kommer mitt barn tycka skolan är rolig!  Är skolan rolig smakar maten bättre, gården känns roligare.... etc etc

Hur får de alla barn att LYCKAS?

• Kinne79
    Lindakaivi skrev 2010-09-12 18:52:59 följande:
    Ska absolut kolla kvalitetsredovisningarna, tror de ligger på nätet! Även kolla om brister finns.

Det gäller 3 kommunala skolor (1 av de med öppna ytor) och en friskola. En av de lagar mat på plats de andra får leverans. Friskolan gör egen sallad, såser mm för att på en mer sammansatt måltid.

Mycket info står på nätet och det är alltid positivinfo, jag vill att de berättar med egna ord...
    Kolla upp friskolan lite extra. Jag jobbar på en friskola och vi använder oss inte av Lpo-94, så det stämmer inte riktigt det Punkster säger att alla skolor i landet följer den.
  • Punkster
    Kinne79 skrev 2010-10-22 20:54:00 följande:
    Kolla upp friskolan lite extra. Jag jobbar på en friskola och vi använder oss inte av Lpo-94, så det stämmer inte riktigt det Punkster säger att alla skolor i landet följer den.
    Intressant! Jag jobbar också på en friskola, och jag har aldrig hört talas om någon skola (utom Waldorf som har en egen läroplan) som inte följer Lpo94. Däremot är det fritt fram för friskolor att upprätta egna kursplaner. Fast det kanske var det du menade? Berätta gärna mer!
  • Kinne79
    Punkster skrev 2010-10-23 10:20:27 följande:
    Intressant! Jag jobbar också på en friskola, och jag har aldrig hört talas om någon skola (utom Waldorf som har en egen läroplan) som inte följer Lpo94. Däremot är det fritt fram för friskolor att upprätta egna kursplaner. Fast det kanske var det du menade? Berätta gärna mer!
    Det är en Waldorfskola jag jobbar på, så du har bra koll
  • m med tre stjärnor

glöm inte magkänslan.
    Skolan kan säga hur mycket som helst men man vet inte hur det är i verkligheten.
    När vi flyttade letade jag skola under flera månader. Ett område som vi var väldigt intresserade av att bo i hade en skola som det stod massor om, de hade en väldigt genomarbetad hemsida osv men jag fick en känsla av att det inte riktigt var så bra som det lät och när vi hälsade på visade det sig vara en katastrof... VI valde istället området bredvid och krävde trots motstånd att få gå i områdets ena skola (trots att det låg en mycket närmare. Vi är väldigt nöjda med vårt val och skolan är väldigt bra, åtminstone upp till trean därefter ändrar de inriktning och jag vet inte riktigt hur det ska bli - utreder det här året också;)

Så försök känn av stämningen, gå gärna utanför skolan under rasttid och hör hur barnen leker och tilltalar varandra. Jag tycker stämningen på skolan märks mycket på barnens lek. Är de arga och skriker och retas så är det förmodligen ingen vidare skola. Leker de och skrattar så är det bra.
    Undervisningen fungerar ungefär lika på alla skolor och i småskolan lär de sig liskom det som krävs - känns viktigare när de kommer upp i åren.

Lycka till!

Svar på tråden Det står mellan 4 skolor! Vad skulle du fråga?