Ni med prematurer (eller kanske hjärtebarn) vars Foramen Ovale aldrig slöt sig efter förlossningen..
Har barnet behövt genomgå operation för att sluta F.O?Vid vilken ålder genomfördes i sådana fall operationen? Hur snart efter att det upptäcktes?
Man upptäckte av en slump (som bifynd, då vi var inneliggande av annan orsak) att vår lilla tjej hade ett blåsljud på hjärtat, vilket tills dess varit okänt för oss. Då var hon dryga 3 månader, detta var i början av april i år. Efter undersökning med hjärteko (UL) och EKG såg man att hon har två hål mellan förmaken. Två hål som naturligtvis inte skall vara där. Man talade lite om att F.O förmodligen aldrig hade slutit sig, pga att hon är prematur.
MEN..man ser som sagt två hål. Jag hade bestämt för mig att F.O är en öppning..?
Detta tänkte jag inte på förrän efteråt, då vi kommit hem och jag började fundera. Jag kom mig alltså aldrig för att fråga kardiologen medan vi var där. Jag tittar lite i mina gamla anatomiböcker från systerutbildningen, och blir inte klokare..även där står det att F.O är en öppning under fosterstadiet.
Någon hjärtebarnsförälder eller prematurförälder som råkar veta just detta?
Vi väntar på att få komma på ny kontroll på kardiologen på KS, Astrid Lindgren (när vet jag inte), för att se om detta kvarstår och hur det i sådana fall ser ut nu. Lilltjejen är idag 9 månader, man ville låta det gå en tid för att se hur det utvecklas.
Jag är medveten om att detta är en förhållandevis lindrigt hjärtfel.
Men ni vet, när det är ens eget barn det gäller...

Känns väl sådär ärligt talat, och det vore skönt att höra från andra föräldrar som varit/är i samma sits.