Det verkar vara en vanlig åkomma hos separerade föräldrar att inte våga konfrontera sina barn, att inte våga ställa krav och vara tydliga. Vad är det som är så svårt med det? Resultatet är ju att barnen blir som din sambos, och det är ju inte särskilt trevligt.
Jag förstår att du inte vill bli "tjatiga styvmorsan" när din sambo är helt ointresserad av att hon ska hjälpa till hemma. Men faktiskt, när det gäller vissa saker så har du medbestämmanderätt i ditt hem. Du kanske inte ska köra uppfostringsbiten med henne, hon är 19 och det är lite sent. Men du har all rätt att ställa krav på hur det ska fungerar i DITT hem. Det bästa är ju om du får med din sambo på tåget, att du förklarar för honom att du faktiskt inte trivs i ditt hem när det är som det är nu. Men annars föreslår jag att det vuxna barnet börjar ta vuxet ansvar hemma hos er, hjälper till med hushållsgöromål, tvätt etc. Jag skulle bli galen om en vuxen människa i hushållet, oavsett vem, började gnälla om att det var stökigt och inte tvättat när den inte gjorde ett skit själv! Du måste vara drivande i den här frågan, för din sambo verkar inte bry sig och för dig är det viktigt.