Tygtiiger skrev 2010-10-08 21:26:16 följande:
Ja, jag tycker också det är eländigt att vissa kommuner betalar ut vårdnadsbidrag. Jag tycker verkligen inte att samhället behöver bekosta hemmafruar. Om man ser hur ett vårdnadsbidrag har funkat i tex Norge så har det bidragit till att lågutbildade inte kommer ut på arbetsmarknaden och försämrat integrationen.
Staten subventionerar dagis och dagmammor för att föräldrar som yrkesarbetar producerar varor och tjänster som andra har nytta av, och man vill stimulera det. Hemmafruar producerar bara en tjänst åt sin familj, inget annat. Stanna gärna hemma med barnen, men jag vill inte betala det!
Nu är det dessvärre så att du och en hel del andra debattörer här tycks ha missuppfattat vårdnadsbidragets konstruktion. Såhär är det:
-Vårdnadsbidrag är inte ett bidrag till de män och kvinnor som är hemmaföräldrar. Det är ett bidrag för BARNET, som man kan få om man inte utnyttjar offentligt finansierad barnomsorg. Vårdnadsbidrag på 3000 kronor utbetalas alltså som ett alternativ till förskolesubventionen (förskoleplats på heltid kostar cirka 13000 varav föräldrarna betalar max dryga tusenlappen). Det är inte en socialförsäkring som till exempel föräldrapenning och alltså kopplat till barnet, inte föräldern.
-Vårdnadsbidrag kan man i enlighet med ovanstående få även om båda föräldrarna förvärvsarbetar, eller en förälder jobbar deltid. Det går alltså finfint att t ex en pensionerad mor-eller farförälder ser till barnet på dagarna medan bägge föräldrarna jobbar.
-Om man nu ska stirra sig blind på kronor och ören (vilket jag egentligen inte tycker att man ska)så är vårdnadsbidraget en ekonomisk vinst för de kommuner som erbjuder det. Kommunen slipper betala för en förskoleplats och "kommer undan" med 3000 kronor i stället för 13000. För att föräldrar med två barn på förskola ska betala in mer till systemet än de får ut krävs mycket höga inkomster som de flesta inte är ens i närheten av. Att hemmaföräldrar skulle vara tärande och förvärvsarbetande föräldrar med barn på dagis närande är således en seglivad myt. För förvärvsarbetande föräldrar tillkommer dessutom x antal vabdagar per år-ytterligare en samhällsekonomisk kostnad.
-Vårdnadsbidrag får enbart tas ut om ingen av föräldrarna uppbära a-kassa, långsiktig sjukersättning, föräldrapenning eller socialbidrag. Utöver vårdnadsbidraget måste föräldrarna leva på förvärvsinkomster, barnbidraget samt eventuella besparingar. (Osäker på vad som gäller kring studiemedel dock). Uppfyller man inte detta beviljas inte vårdnadsbidrag. Barnomsorgssubventionen har man emellertid rätt till även om man samtidigt uppbär dessa andra ersättningar. Jag vill poängtera att jag tycker att det är bra att man har det, men protestera mot idén att det är föräldrarna med vårdnadsbidrag som "får mest" så att säga.
Läs på innan ni uttalar er om bidragsberoende hemmafruar....Hemmafamiljen betalar mer för era barns förskolevistelse än tvärtom. Som sagt, jag ser inget fel alls i detta , tycker att barnomsorgen är en enormt viktig del av vår allmänna välfärd som jag gärna skulle betala ännu mer till om kvaliteten på den höjdes. Men det är viktigt att ha fakta klart för sig!