• Whirlwind

Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..

Känns fruktansvärt jobbigt och tråkigt.
    Jag hade kunnat leva på vårdnadsbidraget och kunnat jobba extra på kväller och helger..
    Hade varit helt underbart att kunna få gå hemma med min dotter lite längre men den planen sprack ju med en gång....

Känns bara så himla orättvist att så många i sverige kan få vårdnadsbidrag men att vissa kommuner säger nej...

Känns inte demokratiskt alls, känns som att vi som vill vara hemmaföräldrar blir diskriminerade.

• Svar på tråden Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..
  • Tygtiiger
    Micke skrev 2010-10-09 09:07:57 följande:
    Med ert sätt att argumentera så bör även föräldrapenningen avskaffas eller kraftigt förkortas. 

Lång föräldraledighet gynnar ju inte produktiviteten och missgynnar jämlikheten, samt att folk stannar hemma istället för att komma ut i arbetslivet. 

Korta ner den till 16 veckor som i tex Spanien och sen är det upp till föräldrarna att själv finansiera om de vill vara hemma längre.  
    Pilutta dig du

En lång av staten betald föräldraledighet gynnar visst jämställdheten och produktiviteten. I de länder där man inte har föräldraledighet (men tillgång till preventivmedel) ser man nämligen att kvinnor gör ett av två val:

blir hemmafruar när barnen kommer och försörjs av sina män
    avstår barn

men i tex de nordiska länderna med en relativt väl utbyggd föräldraförsäkring har vi massor av arbetande mammor.

Bwahahahaaa!
    Krupke, we've got problems of our own!
  • mandelblomma
    Tygtiiger skrev 2010-10-09 09:16:21 följande:
    Pilutta dig du

En lång av staten betald föräldraledighet gynnar visst jämställdheten och produktiviteten. I de länder där man inte har föräldraledighet (men tillgång till preventivmedel) ser man nämligen att kvinnor gör ett av två val:

avstår barn

men i tex de nordiska länderna med en relativt väl utbyggd föräldraförsäkring har vi massor av arbetande mammor.

Bwahahahaaa!
    Du hann före mig ;)
  • Hemmaföräldern
    Jiinii skrev 2010-10-08 21:14:48 följande:
    varför ska man liksom få bidrag får att ta hand om sina barn
    Varför ska man typ få bidrag för att lämna bort sina barn när man är föräldraledig? Och bah typ 100 000 kr per år och barn.... bah typ....

Eller varför ska man typ kunna göra samma sak som hemmaförälder men inte få någon subvention när man själv ansvar för vården och omsorgen om de egna barnen? Bah typ.....

• mandelblomma
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-09 20:52:55 följande:
    Varför ska man typ få bidrag för att lämna bort sina barn när man är föräldraledig? Och bah typ 100 000 kr per år och barn.... bah typ....

Eller varför ska man typ kunna göra samma sak som hemmaförälder men inte få någon subvention när man själv ansvar för vården och omsorgen om de egna barnen? Bah typ.....
    håller med dig här med...när man är f-ledig anser jag att man nog i alla fall med barn över tre år ska ha dem hemma :)
  • Hemmaföräldern
    Tygtiiger skrev 2010-10-08 21:26:16 följande:
    Ja, jag tycker också det är eländigt att vissa kommuner betalar ut vårdnadsbidrag. Jag tycker verkligen inte att samhället behöver bekosta hemmafruar. Om man ser hur ett vårdnadsbidrag har funkat i tex Norge så har det bidragit till att lågutbildade inte kommer ut på arbetsmarknaden och försämrat integrationen.

Staten subventionerar dagis och dagmammor för att föräldrar som yrkesarbetar producerar varor och tjänster som andra har nytta av, och man vill stimulera det. Hemmafruar producerar bara en tjänst åt sin familj, inget annat. Stanna gärna hemma med barnen, men jag vill inte betala det!
    Ha ha, jaså staten subventionerar för föräldrar som arbetar....... du behöver läsa på. När man är;
    - Föräldraledig då?
    - Arbetslös?
    - Sjukskriven?
    . Hemmaförälder?

Då kan man också lämna barnet till dagis i många kommuner.

Är du hemmaförälder och själv ansvarar för vården och omsorgen ska man inte ha någon subvention utan bara om man gör "rätt" och lämnar bort barnet och sedan är hemma själv? Så tycker du? Ok.

Varför då? Vad säger då att dagis är bättre för en ettåring än mamma eller pappa som väljer att vara hemmaförälder? Ska vi subventionera ett bortlämnande med så enorma belopp så måste det finnas någon vinst i det i alla fall.

Dessutom är inte dagisfamiljen lönsam för samhället www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=4234&Itemid=98 och varför ska vi hemmaföräldrar betala för sådana som du? Vet du ens att de flesta hemmafamiljer betalar mer i skatt än familjen med två heltidsarbetande?
    www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=2026&Itemid=34
  • Hemmaföräldern
    Pilutta dig du

avstår barn

Bwahahahaaa!
    Och massor av utbrända kvinnor och en ständigt ökande psykisk ohälsa hos barnen. Nu senast var det Cissi Elwin som dukade under för duktighetssyndromet. Tidigare var det Christina Axén Olin.

Varför ska vi tvinga fram det här och så alla överfulla dagis där personalen går på knäna. De är enormt stora sjukskrivningar i den här gruppen?

Dessutom finns det inte någon lönsamhet i att tvinga ut föräldrar på det här sättet. www.varldenidag.se/index.php&task=view&id=4234&Itemid=98

Och så det här tramset med att vi är så jämställda? På vilket sätt har kvinnor fått bättre vård för att vi plockar bort barnen allt tidigare? Bättre mediciner? Blir bättre behandlade i arbetslivet? www.hemmaforaldrar.se/tankesmedja_samhallet_idag.htm

Snarare är det så att den här sjukliga fokuseringen på att plocka bort barnen har gjort att vi struntat i att förbättra för kvinnor där vi skulle kunna göra många och bra insatser.

Det bästa är att ha rimliga skatter så att människor kan välja själva. Ska vi inte ha det utan fortsatt höga skatter som gör att människor måste få tillbaka bidrag eller subventioner för att kunna överleva så måste vi se till att systemet blir rättvist och det är det inte idag.

Visst vi kan ta bort vårdnadsbidraget men då tar vi bort maxtaxan och särbeskattningen också.
  • mandelblomma
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-09 21:11:23 följande:
    Och massor av utbrända kvinnor och en ständigt ökande psykisk ohälsa hos barnen. Nu senast var det Cissi Elwin som dukade under för duktighetssyndromet. Tidigare var det Christina Axén Olin.

Varför ska vi tvinga fram det här och så alla överfulla dagis där personalen går på knäna. De är enormt stora sjukskrivningar i den här gruppen?

Dessutom finns det inte någon lönsamhet i att tvinga ut föräldrar på det här sättet. www.varldenidag.se/index.php =com_content&task=view&id=4234&Itemid=98

Och så det här tramset med att vi är så jämställda? På vilket sätt har kvinnor fått bättre vård för att vi plockar bort barnen allt tidigare? Bättre mediciner? Blir bättre behandlade i arbetslivet? www.hemmaforaldrar.se/tankesme dja_samhallet_idag.htm

Snarare är det så att den här sjukliga fokuseringen på att plocka bort barnen har gjort att vi struntat i att förbättra för kvinnor där vi skulle kunna göra många och bra insatser.

Det bästa är att ha rimliga skatter så att människor kan välja själva. Ska vi inte ha det utan fortsatt höga skatter som gör att människor måste få tillbaka bidrag eller subventioner för att kunna överleva så måste vi se till att systemet blir rättvist och det är det inte idag.

Visst vi kan ta bort vårdnadsbidraget men då tar vi bort maxtaxan och särbeskattningen också.
    du vet att kvinnors utbrändhet oftare bottnar från kraven hemifrån som mamma och social fru som ska klara allt , ha ett vackert hem och vara lycklig och perfekt...det är sällan arbetet i sig som knäcker kvinnor.
  • Micke
    Pilutta dig du

avstår barn

Bwahahahaaa!
    Och om staten ger folk en möjlighet att förlänga denna ledighet ytterligare, då skriker du i högan sky och kallar det kvinnofälla och att du minsann inte vill bekosta det hela. 

så den magiska gränsen är just 480 dagar. Allt annat är fel.

färre dagar leder till hemmarfruar, och fler dagar leder till hemmafruar. 

Ja jävlar. 
  • CallGirl
    mandelblomma skrev 2010-10-09 21:58:23 följande:
    du vet att kvinnors utbrändhet oftare bottnar från kraven hemifrån som mamma och social fru som ska klara allt , ha ett vackert hem och vara lycklig och perfekt...det är sällan arbetet i sig som knäcker kvinnor.
    Nu ahr jag inte orakt läsa hela rapporten (finns som pdf på sidan jag länkar till) så jag kan inte uttala mig om validitet och reliabilitet men detta är onekligen intressant i debatten

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/institutet_for_framtidsstudier/pressrelease/view/kvinnors-yrkesarbete-kan-inte-kopplas-till-oekade-konflikter-mellan-arbete-familj-eller-stress-i-hemmet-458040

- Kvinnors upplevda stress och konflikt mellan arbete och familj är större i länder med en mer traditionell inriktning av familjepolitiken, där kvinnor huvudsakligen ansvarar för omvårdnaden i familjen, än i samhällen där familjepolitiken uppmuntrar till större jämställdhet, säger Tommy Ferrarini
  • 1977a
    Tygtiiger skrev 2010-10-08 21:26:16 följande:
    Ja, jag tycker också det är eländigt att vissa kommuner betalar ut vårdnadsbidrag. Jag tycker verkligen inte att samhället behöver bekosta hemmafruar. Om man ser hur ett vårdnadsbidrag har funkat i tex Norge så har det bidragit till att lågutbildade inte kommer ut på arbetsmarknaden och försämrat integrationen.

Staten subventionerar dagis och dagmammor för att föräldrar som yrkesarbetar producerar varor och tjänster som andra har nytta av, och man vill stimulera det. Hemmafruar producerar bara en tjänst åt sin familj, inget annat. Stanna gärna hemma med barnen, men jag vill inte betala det!
    Nu är det dessvärre så att du och en hel del andra debattörer här tycks ha missuppfattat vårdnadsbidragets konstruktion. Såhär är det:

-Vårdnadsbidrag är inte ett bidrag till de män och kvinnor som är hemmaföräldrar. Det är ett bidrag för BARNET, som man kan få om man inte utnyttjar offentligt finansierad barnomsorg. Vårdnadsbidrag på 3000  kronor utbetalas alltså som ett alternativ till förskolesubventionen (förskoleplats på heltid kostar cirka 13000 varav föräldrarna betalar max dryga tusenlappen). Det är inte en socialförsäkring som till exempel föräldrapenning och alltså kopplat till barnet, inte föräldern.

-Vårdnadsbidrag kan man i enlighet med ovanstående få även om båda föräldrarna förvärvsarbetar, eller en förälder jobbar deltid. Det går alltså finfint att t ex en pensionerad mor-eller farförälder ser till barnet på dagarna medan bägge föräldrarna jobbar.

-Om man nu ska stirra sig blind på kronor och ören (vilket jag egentligen inte tycker att man ska)så är vårdnadsbidraget en ekonomisk vinst för de kommuner som erbjuder det. Kommunen slipper betala för en förskoleplats och "kommer undan" med 3000 kronor i stället för 13000. För att föräldrar med två barn på förskola ska betala in mer till systemet än de får ut krävs mycket höga inkomster som de flesta inte är ens i närheten av.  Att hemmaföräldrar skulle vara tärande och förvärvsarbetande föräldrar med barn på dagis närande är således en seglivad myt. För förvärvsarbetande föräldrar tillkommer dessutom x antal vabdagar per år-ytterligare en samhällsekonomisk kostnad.

-Vårdnadsbidrag får enbart tas ut om ingen av föräldrarna uppbära a-kassa, långsiktig sjukersättning, föräldrapenning eller socialbidrag. Utöver vårdnadsbidraget måste föräldrarna leva på förvärvsinkomster, barnbidraget samt eventuella besparingar. (Osäker på  vad som gäller kring studiemedel dock). Uppfyller man inte detta beviljas inte vårdnadsbidrag. Barnomsorgssubventionen har man emellertid rätt till även om man samtidigt uppbär dessa andra ersättningar. Jag vill poängtera att jag tycker att det är bra att man har det, men protestera mot idén att det är föräldrarna med vårdnadsbidrag som "får mest" så att  säga.

Läs på innan ni uttalar er om bidragsberoende hemmafruar....Hemmafamiljen betalar mer för era barns förskolevistelse än tvärtom. Som sagt, jag ser inget fel alls i detta , tycker att barnomsorgen är en enormt viktig del av vår allmänna välfärd som jag gärna skulle betala ännu mer till om kvaliteten på den höjdes. Men det är viktigt att ha fakta klart för sig!
  • CallGirl
    1977a skrev 2010-10-12 10:59:06 följande:
    Nu är det dessvärre så att du och en hel del andra debattörer här tycks ha missuppfattat vårdnadsbidragets konstruktion. Såhär är det:

-Vårdnadsbidrag är inte ett bidrag till de män och kvinnor som är hemmaföräldrar. Det är ett bidrag för BARNET, som man kan få om man inte utnyttjar offentligt finansierad barnomsorg. Vårdnadsbidrag på 3000  kronor utbetalas alltså som ett alternativ till förskolesubventionen (förskoleplats på heltid kostar cirka 13000 varav föräldrarna betalar max dryga tusenlappen). Det är inte en socialförsäkring som till exempel föräldrapenning och alltså kopplat till barnet, inte föräldern.

-Vårdnadsbidrag kan man i enlighet med ovanstående få även om båda föräldrarna förvärvsarbetar, eller en förälder jobbar deltid. Det går alltså finfint att t ex en pensionerad mor-eller farförälder ser till barnet på dagarna medan bägge föräldrarna jobbar.

-Om man nu ska stirra sig blind på kronor och ören (vilket jag egentligen inte tycker att man ska)så är vårdnadsbidraget en ekonomisk vinst för de kommuner som erbjuder det. Kommunen slipper betala för en förskoleplats och "kommer undan" med 3000 kronor i stället för 13000. För att föräldrar med två barn på förskola ska betala in mer till systemet än de får ut krävs mycket höga inkomster som de flesta inte är ens i närheten av.  Att hemmaföräldrar skulle vara tärande och förvärvsarbetande föräldrar med barn på dagis närande är således en seglivad myt. För förvärvsarbetande föräldrar tillkommer dessutom x antal vabdagar per år-ytterligare en samhällsekonomisk kostnad.

-Vårdnadsbidrag får enbart tas ut om ingen av föräldrarna uppbära a-kassa, långsiktig sjukersättning, föräldrapenning eller socialbidrag. Utöver vårdnadsbidraget måste föräldrarna leva på förvärvsinkomster, barnbidraget samt eventuella besparingar. (Osäker på  vad som gäller kring studiemedel dock). Uppfyller man inte detta beviljas inte vårdnadsbidrag. Barnomsorgssubventionen har man emellertid rätt till även om man samtidigt uppbär dessa andra ersättningar. Jag vill poängtera att jag tycker att det är bra att man har det, men protestera mot idén att det är föräldrarna med vårdnadsbidrag som "får mest" så att  säga.

Läs på innan ni uttalar er om bidragsberoende hemmafruar....Hemmafamiljen betalar mer för era barns förskolevistelse än tvärtom. Som sagt, jag ser inget fel alls i detta , tycker att barnomsorgen är en enormt viktig del av vår allmänna välfärd som jag gärna skulle betala ännu mer till om kvaliteten på den höjdes. Men det är viktigt att ha fakta klart för sig!
    Nej ska man bortse från kronor och ören så måste man ta till ytterligare en aspekt när man ska se till kostnader för samhället och barnomsorg. jag är i nuläget lågavlönad undersköterska. Jag tjänar inte i närheten av vad förskoleplatser kostar. Jag bidrar dock till att ett antal anhöriga till demenshandikappade kan arbeta istället för att vårda sina släktingar. Förvärvsarbete har således andra samhällsnyttor än att betala in skatt. Min man tjänar bättre än mig, så jag tror hans skatteinbetalningar bidrar till förskoleplatserna. Han har dock en sådan kompetens att han i nuläget arbetar med att färdigställa ett hotell vilket gör att Stockholm har möjlighet att ta emot fler turister, hålla fler konferenser etc. Innand ess har han byggt bostäder, köpcentran etc.

Samhället tjänar således mer på att människor arbetar än bara den skatt som betalas på lönen.
  • 1977a
    CallGirl skrev 2010-10-12 15:21:07 följande:
    Nej ska man bortse från kronor och ören så måste man ta till ytterligare en aspekt när man ska se till kostnader för samhället och barnomsorg. jag är i nuläget lågavlönad undersköterska. Jag tjänar inte i närheten av vad förskoleplatser kostar. Jag bidrar dock till att ett antal anhöriga till demenshandikappade kan arbeta istället för att vårda sina släktingar. Förvärvsarbete har således andra samhällsnyttor än att betala in skatt. Min man tjänar bättre än mig, så jag tror hans skatteinbetalningar bidrar till förskoleplatserna. Han har dock en sådan kompetens att han i nuläget arbetar med att färdigställa ett hotell vilket gör att Stockholm har möjlighet att ta emot fler turister, hålla fler konferenser etc. Innand ess har han byggt bostäder, köpcentran etc.

Samhället tjänar således mer på att människor arbetar än bara den skatt som betalas på lönen.
    Du har absolut rätt i det du skriver och ditt (och din mans) jobb är otroligt viktiga, självklart! Jag vill än en gång understryka att jag inte alls gillar att man gör om de här frågorna till kronor och ören, eftersom barns välmående är betydligt mer komplext än så. Men när de här frågorna diskuteras, och man stannar vid frågan om skatt och inkomst, så tycks folk ändå tro att familjer med vårdnadsbidrag får mer än familjer med barnomsorg. Därför ville jag klargöra de fakta jag redogjorde för ovan. Det kan också vara så att båda föräldrarna faktiskt jobbar OCH får vårdnadsbidrag.

Sedan om vi dra ditt resonemang vidare så är det inte så att vårdnadsbidrag betalas ut  år ut och år in. Det handlar om tiden då barnet är mellan 1 och 3 år som det är möjligt att ta ut vårdnadsbidrag. Om då du eller din man hade varit hemma med vårdnadsbidrag så hade ju någon annan (kanske arbetslös) person vikarierat för er och därmed kunnat betala in skatt i stället för att få a-kassa. De viktiga arbetsuppgifterna blir utförda och en person till får chansen att arbeta och bygga på sina meriter.

Sist men inte minst tror många att det är bättre för barnen att få vara hemma än gå på förskola när de är så pass små som det här handlar om. Förskolornas kvalitet varierar oerhört mycket från ett ställe till ett annat. Man kan ju tänka sig att även det faktum att barnen får vara hemma längre ger vinster för samhället-både mänskligt och ekonomiskt-även om det förstås är mycket svårt att bevisa vetenskapligt.  Lika svårt som det är att bevisa motsatsen-att förskola skulle vara bättre.
  • Jiinii

Hemmaförälder . Ser att du tycker att det är roligt att försöka förlöjliga andra. Moget. Flytta till en kommun där de har vårdnadsbidrag då. Adjö

• Hemmaföräldern
    Jiinii skrev 2010-10-13 00:00:56 följande:
    Hemmaförälder . Ser att du tycker att det är roligt att försöka förlöjliga andra. Moget. Flytta till en kommun där de har vårdnadsbidrag då. Adjö
    Om du ska hoppa in här bara för att hugga mot andra, så ska du kanske överväga att vara lite tydligare med vem du riktar dig till och genom att citera exakt vad du stör dig på......

Det visar nämligen på mognad att försöka debattera konstruktivt istället för att som i sandlådan bara försöka slå hårt, hej vilt, hur som helst ;) 
  • Hemmaföräldern
    mandelblomma skrev 2010-10-09 21:58:23 följande:
    Vem ställer de kraven hemma då menar du..... mannen? Är det männen som är boven i det här dramat...

...det tycker inte jag. Jag tycker att det är attityden i samhället som millimeterfeministerna drivit igenom.

Men det är en attityd vi kan ändra på. Vi kan börja här och nu genom att se hemmaförälderyrket som det arbete det är. Antingen ansvarar man själv för vården och omsorgen om sina barn så länge man har råd och möjlighet och anser att det behövs... alla barn är olika. Det arbetet borde värderas eftersom om man lämnar bort barnen så att någon annan gör samma jobb, så kostar det 157 000 kr per barn och år. Sedan är frågan om en pedagog på 10-11 barn kan ge en 1-åring samma vård, omsorg, närhet, kärlek som ett litet barn har rätt till och behöver för utvecklas efter sin fulla potential... 
  • mandelblomma
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-13 13:47:20 följande:
    Vem ställer de kraven hemma då menar du..... mannen? Är det männen som är boven i det här dramat...

...det tycker inte jag. Jag tycker att det är attityden i samhället som millimeterfeministerna drivit igenom.

Men det är en attityd vi kan ändra på. Vi kan börja här och nu genom att se hemmaförälderyrket som det arbete det är. Antingen ansvarar man själv för vården och omsorgen om sina barn så länge man har råd och möjlighet och anser att det behövs... alla barn är olika. Det arbetet borde värderas eftersom om man lämnar bort barnen så att någon annan gör samma jobb, så kostar det 157 000 kr per barn och år. Sedan är frågan om en pedagog på 10-11 barn kan ge en 1-åring samma vård, omsorg, närhet, kärlek som ett litet barn har rätt till och behöver för utvecklas efter sin fulla potential... 
    sällan mannen tror jag :)
    Kvinnan själv i de flesta fall, kvinnor ställer höga krav på sig själv och att ha ett perfekt hem och perfekta banr där man är en engagerade bullbakande hem & skola mamma sliter...:/
  • Jiinii
    Hemmaföräldern skrev 2010-10-13 13:42:40 följande:
    Om du ska hoppa in här bara för att hugga mot andra, så ska du kanske överväga att vara lite tydligare med vem du riktar dig till och genom att citera exakt vad du stör dig på......

Det visar nämligen på mognad att försöka debattera konstruktivt istället för att som i sandlådan bara försöka slå hårt, hej vilt, hur som helst ;) 
    anser du det vara konstruktiv debatt när du försöker förlöjliga andras sätt att uttrycka sig istället för själva innehållet i deras åsikter?
  • Hemmaföräldern
    Jiinii skrev 2010-10-14 12:53:18 följande:
    anser du det vara konstruktiv debatt när du försöker förlöjliga andras sätt att uttrycka sig istället för själva innehållet i deras åsikter?
    Det handlar kanske lite om också "som man ropar får man svar".......

Jag har scrollat tillbaka och förstår vilket inlägg du syftar till men vi kan väl säga att det blev en gång för mycket som jag fick den kommentaren..... och så hur den var formulerad. Men det var inte så trevligt av mig att "svara som det ropades" och jag ska skärpa mig. Ibland är det lätt att glömma att det sitter en "riktig" människa bakom inläggen och jag vill inte att någon ska bli sårad. 
  • Hemmaföräldern
    mandelblomma skrev 2010-10-14 06:34:15 följande:
    sällan mannen tror jag :)
    Kvinnan själv i de flesta fall, kvinnor ställer höga krav på sig själv och att ha ett perfekt hem och perfekta banr där man är en engagerade bullbakande hem & skola mamma sliter...:/
    Jag tror inte att det finns några kvinnor som ställer de här kraven själva dessvärre....något/någon triggar dem till det. De tror att de måste och att det förväntas av dem. Det är sorgligt för det viktigaste är inte ett perfekt hem, det barnen "bara" vill ha är föräldrar som ger dem tid. De älskar att komma hem även från skolan och så finns det någon där, som välkomnar dem, som lyssnar, som ger dem omtanke och värme.

Barn som har mamma hemma blir faktiskt duktigare i skolan enligt en undersökning. Och jag tror att det beror på att de då kommer hem, får prata av sig, fika och sedan kör de sina läxor och har hjälp av en förälder om det behövs. Och jag tror att det går lika bra om en pappa är hemma

Jag bakar ganska ofta för jag tycker att det är kul eller så gör vi det tillsammans. Är inte så förtjust i alla tillsatser i köpebrödet. Sedan vet jag att många av barnens kompisar älskar att komma hit pga det hembakade fikat men också för att det finns någon som ser och bekräftar dem.

Jag tror i allt man gör så gäller det att hitta en balans och man ska akta sig noga som kvinna att ta på sig för mycket. Kanske är många killar bortskämda hemifrån vad vet jag men vi har gått ut hårt från början med att allt i hemmet hjälps vi åt med. Jag skulle inte stå ut om vi inte levde jämställt men jag vet också att många kvinnor tycker att allt hushållsarbete och att pyssla och fixa med hemmet är kul och det ska man ju inte säga något om.

Jag är inte särskilt intresserad av heminredning, vill bara ha det praktiskt och jag avskyr att laga mat och handla, tvätta. VI har ingen millimeterrättvisa men vi fördelar det ganska bra därhemma, så att båda är nöjda och båda mår bra. Det är viktigt. 

Tyvärr tror jag att det finns många fördomar om hemmaföräldrar men vi är väldigt olika med olika bakgrund, det som förenar oss är intresset för att ge våra barn tid och att hitta lösningar på hur vi ska lyckas med det.
Svar på tråden Fy va orättvist att vissa kommuner inte erbjuder vårdnadsbidrag medans andra gör det..