• hilah

Boktips till 1.5-åring - tar tacksamt emot alla förslag!

Sonen har verkligen börjat interessera sig för böcker med handling nu och har definitivt kommit över pekbokstadiet. Visst lånar vi böcker på biblioteket, men vi vill också ha några som alltid är tillgängliga. Men jag har lite svårt att hitta riktigt fina böcker med fin handling och fina bilder. Har ni några tips?

• Svar på tråden Boktips till 1.5-åring - tar tacksamt emot alla förslag!
  • Loppanssonsmamma

totte och emma böckerna funkar jätte bra här, och bu och bä böckerna med. Dock så tycker jag att de kan vara lite mräkliga ibland (bu Och bä) men det går verkligen hem för de små... Lycka till!!

• Carro

jag tänkte också föreslå Totte och Emma böckerna..

Själv tycker jag dom är lite trista, inte så mycket färg, men sonen älskade verkligen dom när han var yngre och han tycker fortfarande om dom, snart 4 år gammal..

• MissLillan

mIn har gillat mollan och bullarna, mollan och mormor, ingrid ska sova, och de andra ingrid böckerna...

• MissLillan

hjälpa till sa pulvret

• bizzy

"knacka på" - superbra! knacka på olika dörrar och se vem som gömmer sig bakom, lika spännande varje gång (för en 1,5 åring hehe). Kan varmt rekomenderas!

• bizzy

glömde, och böckerna om grisen benny, skrivna av barbro lindgren.

• hilah

Tack för alla tips jag fått hittills! Här ska det handlas böcker!

• mrs lundin

min systerdotter fulkomligt ÄLSKADE boken "kossornas alphabete" av Elisabeth Ingvarsson när hon var så gammal. Hon lärde sig alfabetet tack vare den boken som 1,5 åring och kunde sitta i timmar och "läsa". min bror fick gömma boken ibland och bara plocka fram den när de faktiskt hade tid att sitta minst en timme! för sitta själv ville hon ju inte!(de satt säkert 2 gånger om dagen med den i en ganska lång period, minst 40 min varje gång!)  barnbok som håller i många år då det finns lite olika texter att välja på beroende på ålder.

• Sephora

Böckerna om Pino (av Pils), "Matildas katter" av Jan Lööf.

• Floria

Sonen älskar Halvan är brandman, Knacka på/Varför då/Ut och gå av Anna-Clara Tidholm, som också skrivit böckerna Mera mat och Lite sjuk som han också älskar. Men det är ju ganska enkla böcker, så han kanske vill ha mer text.

Dessutom älskar han boken "Nu ska vi köra" men det är ju inte text i den.

• Bumblebina

Alfons har tidigt gått hem här. Liksom Nicke Nyfiken (som JAG dock avskyr av någon outgrundlig anledning...). Bu och Bä är också poppis. Böckerna om Ellen av Katarina Cruzwahl (stavar hon så tro?) är också jättemysiga. Mamma Mu, Barbapappa, Tummen och Kråke-böckerna är också kanon-böcker. Behöver jag säga att jag har en bokmal?

• parvati

Alla böcker med illustrationer av Jan Lööf tex Pelles ficklampa, Örnis bilar.
    Mamma Mu och kråkan-böckerna.
    Bu och Bä.
    Lena Arros böcker om 2 bröder som bor i skärgården.
    Nicke Nyfiken är ganska populär här också trots att man som vuxen tycker att den är ganska ryslig med apan som rövas bort från sin mamma.

Svar på tråden Boktips till 1.5-åring - tar tacksamt emot alla förslag!