• PennyJenny

Ni med icke ammande prematurer på neo. Sover ni över?

Vår lille pojke är idag 12 dagar gammal. Jag har sedan han föddes bott först på BB och sedan på Ronald Mc Donaldshuset. De två större barnen var här under hela helgen. Men de går ju i skola nu så de får bo hos sin pappa i veckorna. Innan liten föddes låg jag 12 veckor på sjukhus så mina barn har jag träffat ytterst lite under hela sommaren pga det lång avståndet från sjukhuset till hemmet.

Idag ska vi flyttas till vårt hemsjukhus och får då bara 4,5 mil enkel resa. Jag vet att det finns rum där om jag vill sova över. Ena delen av mig vill ju vara hos min pojke dygnet runt. Andra delen av mig känner att jag måste spendera lite tid utanför sjukhuset med mna andra barn också för att orka. Vi har haft en jättelång och jobbig resa hit. Min prematura pojke ammar inte ännu och ligger i Cpap om nätterna så hemsjukvård är uteslutet än så länge.

Hur har ni gjort? Jag får så grymt dåligt samvete hela tiden :(  Min sambo tycker jag ska försöka sova hemma för att hämta krafter men jag känner det som jag sviker min lilla pojke då. Och är jag inte hemma sviker jag resten av familjen... Jättetacksam för tips, råd och gärna lite pepp till en trött mamma.

• Svar på tråden Ni med icke ammande prematurer på neo. Sover ni över?
  • trollmammsis

Kan man inte ta en natt här och en natt där? Det är ofta en eget samvete som är värst! Försök att göre det du känner för och behöver. Du har varit många dagar nu med den nyfödda men som du säger dina andra barn vill också ha dig, och du dom. Försök att varva lite om det går

• mina12

Passa på att sova lite hemma nu medans du kan, snart ammar han säkert och behöver dig dygnet runt och då kan du inte sova hemma. Du behöver samla kraft!

• frökenmumin

Jag fick aldrig amningen att fungerar däremot ville jag precis som du beskriver både vara på plats på sjukhuset och hemma med min dotter. Vi valde därför att varva, jag brukade sova 2 nätter och sen åkte jag hem en natt och den natten fick min man åka in. Jag ville inte lämna killarna ensamma på sjukhuset, utifall att liksom....

I slutet när helt hade beslutat mig för att inte amma så körde vi helt enkelt varannan natt, tyckte det fungerade jättebra.

• knäppisen

Jag sov hemma tills barnen blev så stora och starka att de ammades på natten och det var på gång att åka hem med hemsjukvård. Sov på neo en vecka med dottern och 3-4 nätter med sonen. Många i personalen tyckte att jag likagärna kunde passa på o sova på nätterna hemma eftersom det inte blir så mycket sömn när man väl kommer hem sen och barnet ska matas var tredje timme. 

• PennyJenny

Tack för era svar! Jag sover hemma tills han börjat amma och behöver mig dygnet runt :)

Svar på tråden Ni med icke ammande prematurer på neo. Sover ni över?