• MariaX m 2

Köpa islandshäst?

Just som rubriken säger, jag behöver lite råd och tips :)

Grejen är den att jag aldrig haft islänning förut. Har ridit och haft egen häst i många år men har nu haft uppehåll ett par år, älsklingen fick somna in 24 år gammal för 3 år sen :(. Men nu är suget olidligt så nu måste vi skaffa häst igen :)!

Anledningen till att jag siktar på islänning är deras tålighet, storlek och att vi har möjlighet till lösdrift för islänningar i närheten. Men jag kan inget om islänningar! Törs man köpa en relativt ung häst eller måste den vara "färdig"? Jag red in min förra häst själv, han var sadelvan men inte mer. Kan det funka med en islänning oxå även om man inte kan islandshäst? Hur viktbärande är en islänning, hur vet jag det?

Sen har jag kollat runt på annonser men blir inte klok på alla begrepp! Varför är en del så sjukt dyra medan en annan häst som är lika gammal och det står att den har toppstam är jättebillig? Vad ska jag leta efter när jag vill ha en trevlig familjehäst?

Inser att en del av mina frågor låter puckade men jag kan häst, bara inte islandshäst och behöver lite hjälp :)

Det kallas tvivel det där som stör...
  • Svar på tråden Köpa islandshäst?
  • FannyN

Om det är aktuella frågor fortfarande ska jag svara men jag ser att den är lite gammal!

Svar på tråden Köpa islandshäst?